Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Zróżnicowanie cywilizacyjne Afryki przed odkryciami geograficznymi
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia okoliczności powstania i zarys dziejów wybranych państw afrykańskich;
wyjaśnia wpływ islamu i chrześcijaństwa na poszczególne państwa afrykańskie;
tłumaczy znaczenie takich haseł jak: Berberowie, Mamelucy, kalifat;
ocenia osiągnięcia z zakresu organizacji politycznej i gospodarczej wybranych muzułmańskich krajów Afryki Północnej, ludów Afryki Zachodniej oraz Etiopii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca wybrany uczniom (lub ochotnikom) przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Może rozdzielić zagadnienia: jedna osoba skupia się na muzułmańskich krajach Afryki Północnej, druga – na państwach Sudanu, a trzecia – na Etiopii. Pozostali uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas zajęć mogli w nich aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do ustalenia kryteriów sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Jeśli większość uczniów nie przeczytała tekstu, nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną wprowadzającą w temat.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca im zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Następnie uczniowie krótko dyskutują o prezentacjach, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie w parach zapoznają się z multimedium i wykonują polecenie 2: „Wymień główne źródła bogactwa państw położonych w Afryce Zachodniej”. Wybrana para przedstawia swoją odpowiedź, inni uczniowie mogą ją uzupełniać w razie potrzeby.
Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy i w takich zespołach poleca im wykonanie polecenia 3: „Porównaj warunki rozwoju politycznego i gospodarczego państw Afryki Północnej i państw leżących na południe od Sahary”. Po określonym czasie przedstawiciel wylosowanej grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby ją uzupełnia.
Utrwalanie wiedzy i rozwijanie umiejętności uczenia się. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne od 1 do 3 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Ćwiczenia od 4 do 6, wyświetlone przez nauczyciela na tablicy, uczniowie wykonują w parach. Dyskutując, rozwiązują zadanie, a następnie z inną parą kontynuują dyskusję, podczas której uzasadniają swoje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Zróżnicowanie cywilizacyjne Afryki” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Czy potrafią przedstawić okoliczności powstania i zarys dziejów wybranych państw afrykańskich? Wyjaśnić wpływ islamu i chrześcijaństwa na poszczególne państwa afrykańskie? Ocenić osiągnięcia wybranych ludów afrykańskich z zakresu ich organizacji politycznej i gospodarczej? Na koniec nauczyciel poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Na zakończenie nauczyciel może ocenić pracę uczniów przygotowujących prezentacje.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Bartnicki A., Mantel‑Niećko J., Historia Etiopii, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1987.
Bieniek A., Kościelniak K., Salamon M., Stopka K., Waśko A., Wielka Historia Świata, t. 4, Kształtowanie średniowiecza, Kraków 2005.
Grzybowski S., Wielka Historia Świata, t. 6, Narodziny świata nowożytnego 1453–1605, Warszawa 2005.
Mikulski K., Wijaczka J., Historia powszechna. Wiek XVI–XVIII, Warszawa 2012.
Tymowski M., Historia Mali, Kraków 1979.
Wójcik Z., Historia powszechna. Wiek XVI–XVII, wyd. 10, Warszawa 2010.
Wyczański A., Historia powszechna. Wiek XVI, Warszawa 1987.
Zajączkowski A., Czarna Afryka (Dawne państwa), „Mówią Wieki” 3/1976.
Zajączkowski A., Czarna Afryka (Islam), „Mówią Wieki” 8/1976.
Zajączkowski A., Czarna Afryka (Epoka wielkich odkryć), „Mówią Wieki” 3/1976.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Mapa interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy. Z mapy mogą również korzystać uczniowie przygotowujący prezentacje.