Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Piotr Mazur

Przedmiot: filozofia

Temat: Sceptycyzm jako postawa epistemologiczna

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, uczniowie liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Pojęcie filozofii. Uczeń:
2) wymienia i charakteryzuje ważniejsze dyscypliny filozofii: metafizyka (ontologia), epistemologia, etyka, filozofia przyrody, antropologia filozoficzna, teologia filozoficzna, filozofia piękna i sztuki (estetyka), filozofia polityki;
X. Tropy sceptyczne jako ponadczasowe wyzwanie dla epistemologii. Uczeń:
1) wyjaśnia na wybranych przykładach, na czym polega względność spostrzeżeń;
2) identyfikuje na wybranych przykładach regres, błędne koło oraz arbitralność w uzasadnieniu;
3) rozważa problem, czy jest możliwe usunięcie niezgodności poglądów między ludźmi;
4) analizuje pytanie „czy osiągnięcie wiedzy jest możliwe?” oraz w jego kontekście rekonstruuje epistemologiczny spór między dogmatyzmem a sceptycyzmem.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
1. Filozofia starożytna. Uczeń opanowuje następujące treści nauczania zawarte w podstawie programowej do filozofii zakresu podstawowego:
6) tropy sceptyczne jako ponadczasowe wyzwanie dla epistemologii (punkt X);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele lekcji. Uczeń

  • wyjaśnia czym jest epistemologia;

  • analizuje argumenty Pirrona przeczące możliwości poznania świata i tworzeniu nauki;

  • ocenia wkład sceptyków w rozwój epistemologii.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów;

  • dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza i interpretacja tekstów;

  • metoda ćwiczeń przedmiotowych;

  • grafika interaktywna;

  • burza mózgów;

  • debata „za” i „przeciw”.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w emateriale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wprowadzająca

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Burza mózgów. Uczniowie zapisują na kartkach po trzy skojarzenia ze słowem – „sceptycyzm”. Nauczyciel zadaje pytanie nakierowujące na relacje między wypisanymi słowami/wyrażeniami. Uczniowie wspólnie formułują potoczne pojęcie sceptycyzmu.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią bloku tekstowego. Wspólne omówienie przedstawionych pojęć i stanowisk filozoficznych.

  2. Debata. Przed przystąpieniem do pracy cały zespół klasowy bierze udział w ustaleniu zasad debaty (kolejność i czas wypowiadania się, rodzaje argumentów, warunki ukończenia pracy tą metodą).

  3. Uczniowie zapoznają się z hipotezą: Czy istnieje możliwość poznania świata i tworzenia nauki, jeżeli przyjmuje się epistemologię sceptyków? Następnie dzielą się na grupy zależnie od przyjętego przez siebie stanowiska, zwolenników lub przeciwników hipotezy. W grupach przygotowują argumenty i kontrargumenty. Po wyznaczonym czasie nauczyciel ogłasza początek debaty. Chętny lub wybrany uczeń czuwa nad jej przebiegiem, a także dokonuje podsumowania na koniec.

  4. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną prezentującą główne poglądy sceptyków. Uczniowie analizują treści grafiki i zastanawiają się nad przytoczoną w niej argumentacją: czy jest logiczna? czy powinniśmy się z nią zgodzić? na ile jest ona aktualna we współczesnych czasach? czy można uzupełnić listę zarzutów względem zmysłów oraz tę dotyczącą rozumu? Prezentacja i omówienie efektów pracy poszczególnych grup.

  5. Realizacja zadań interaktywnych nr 1, 2 i 3.

Faza podsumowująca

  1. W ramach podsumowania nauczyciel prosi uczniów, by każdy z nich ułożył pytanie testowe jednokrotnego wyboru. Pytanie ma odnosić się do zagadnień poruszanych na lekcji. Następnie uczniowie wymieniają się zadaniami i je rozwiązują. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.

  2. Wybrany lub chętny uczeń podsumowuje lekcję, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa

Ćwiczenie nr 6: Opisz, na czym polega zasada homomensura wprowadzona przez Protagorasa z Abdery.

Materiały pomocnicze:

  • Krzysztof Abriszewski, Sceptycyzm jako pozytywne stanowisko epistemologiczne, w: „Toruński Przegląd Filozoficzny” 2007, t. 7/8, s. 225‑240.

  • Krzysztof Ulanowski, Sceptycyzm grecki: dywinacja pod lupą, „Sensus Historiae” 2017, nr 3, s. 239‑251.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą zapoznać się z grafiką interaktywną przed lekcją, a na zajęcia przyjść ze swoimi spostrzeżeniami, dotyczącymi głównych poglądów sceptyków.