Autorka e‑materiału: Anna Faszcza

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Curling / Curling

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.10, II.5, III.4, V.1, V.6, V.8, VII.3, VII.4, VII.15, VIII.2, VIII.3, IX.2, X, XII, XIII, XIV

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące curlingu i obowiązujących w nim zasad.

  2. Uczeń potrafi wyjaśnić, czym jest kodeks honorowy, oraz wymienić zalety uprawiania curlingu.

  3. Uczeń potrafi zredagować e‑mail, w którym opisuje, skąd pochodzi curling, na czym polega, co jest istotnym elementem tej dyscypliny olimpijskiej, jaki jest jej kodeks honorowy oraz dlaczego curling może być sportem dla każdego.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy dotyczące curlingu.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę z zakresu curlingu.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, błąd, jako narzędzie doskonalenia)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające halę sportową i prosi o przygotowanie listy dziesięciu skojarzeń dotyczących curlingu. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę. Dodatkowo uczniowie w parach lub na forum klasy opisują, w jaki sposób, ich zdaniem, poszczególne elementy sprzętu do curlingu wymienione w zadaniu są wykorzystywane w czasie gry. Nauczyciel zachęca uczniów do stosowania czasowników modalnych: might/could, can’t etc.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwszy akapit tekstu Curly Curling? i odpowiadają na forum klasy na pytanie nauczyciela: What is curling?

  2. Uczniowie pracują w pięcioosobowych grupach (uczeń A, B, C, D, E). Każdy uczeń zapoznaje się z przydzieloną mu wypowiedzią jednej z pięciu osób na temat curlingu. W swoich zespołach uczniowie streszczają przeczytane fragmenty i gromadzą informacje na temat:

  • początków curlingu;

  • najważniejszych zasad tej dyscypliny;

  • korzyści płynących z uprawiania tego sportu.

Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegów/koleżanek.

  1. Uczniowie czytają cały tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Następnie w parach układają pytania do zdań z zadania, w taki sposób, aby odpowiedzią było wyrażenie z tekstu, np.: skipWho directs the whole strategy of the game?

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Wyznaczone przez nauczyciela osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  4. W ramach rozgrzewki uczniowie na urządzeniach mobilnych wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Wyznaczona osoba nanosi rozwiązanie na tablicę.

  5. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną, a następnie wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Porównują w parach odpowiedzi i uzasadniają je na forum klasy.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Wskazane osoby odczytują prace na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 5 (Sprawdź się). Następnie na forum klasy omawiają podane pojęcia, wykorzystując wszystkie wyrazy z poszczególnych kategorii.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–4, 6, 7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You watched a curling match on TV. You found this sport amusing and decided to share your opinion with your friend from England. Write an email to her and:

  • mention what the origins of curling are;

  • explain what the purpose of the game is;

  • inform what the code of honour in curling is and what values it represents;

  • express your opinion on why curling is a suitable sport even for amateurs.

In your email use 100–150 words.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, wykorzystując informacje z ilustracji interaktywnej z e‑materiału, uczniowie przygotowują dla kolegi/koleżanki test dotyczący znajomości zasad gry w curling. Zadania mogą mieć formę typu prawda/fałsz, pytań otwartych, zdań z lukami do uzupełnienia itd. Na kolejnej lekcji uczniowie wymieniają się przygotowanymi przez siebie testami i rozwiązują zadania otrzymane od kolegi/koleżanki.