Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Martyna Jakubowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Ćwiczymy operacje na wektorach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | blended‑learning - nauczanie hybrydowe |
Formy zajęć: | - dyskusja, |
Środki dydaktyczne: | Dostęp do komputera lub tabletu dla każdego z uczniów, kartka w kratkę, linijka, długopis. |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: co to są wektory? Jakie działania możemy wykonywać na wektorach? Jakie są metody dodawania wektorów? Czym różni się iloczyn wektorowy od skalarnego? (Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel nie pomaga im, tylko udziela informacji, „za chwilę przypomnimy sobie wszystkie informacje na temat wektorów i wspólnie postaramy się odpowiedzieć na te pytania” | |
Faza realizacyjna: | |
- Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”. - Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. - Uczniowie ponownie, przy pomocy nauczyciela, starają się odpowiedzieć na pytania, które nauczyciel zadał na początku lekcji (co to są wektory? Jakie działania możemy wykonywać na wektorach? Jakie są metody dodawania wektorów? Czym różni się iloczyn wektorowy od skalarnego?). - Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania z punktu „Sprawdź się”. | |
Faza podsumowująca: | |
- Uczniowie dzielą się na 4 grupy, w których omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad tymi, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia „na forum klasy” 2 zadania wskazane wcześniej przez nauczyciela. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel wcześniej przygotuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów odnośnie zadań, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybierze trzy zadania analogiczne do zadań, które uczniowie wskazali jako te, z którymi mieli problemy. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być wykorzystane jako wstęp do lekcji o iloczynie wektorowym oraz jako ilustracja do zagadnienia „wektorowa interpretacja powierzchni” (np. w ramach problematyki strumienia pola magnetycznego przez powierzchnię). |