Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Ćwiczymy operacje na wektorach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Zakres podstawowy
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. przypomni sobie, czym jest wektor,

  2. usystematyzuje i utrwali swoją wiedzę na temat operacji wykonywanych na wektorach,

  3. przeanalizuje poszczególne operacje wykonywane na wektorach,

  4. zastosuje zdobytą wiedzę teoretyczną rozwiązując zadania,

  5. objaśni geometryczną interpretację iloczynu wektorowego wektorów.

Strategie i metody nauczania:

blended‑learning - nauczanie hybrydowe

Formy zajęć:

- dyskusja,
- praca indywidualna,
- praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

Dostęp do komputera lub tabletu dla każdego z uczniów, kartka w kratkę, linijka, długopis.

Materiały pomocnicze:

niniejszy e‑materiał.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: co to są wektory? Jakie działania możemy wykonywać na wektorach? Jakie są metody dodawania wektorów? Czym różni się iloczyn wektorowy od skalarnego? (Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel nie pomaga im, tylko udziela informacji, „za chwilę przypomnimy sobie wszystkie informacje na temat wektorów i wspólnie postaramy się odpowiedzieć na te pytania”
Przeczytanie i omówienie rozdziału „Czy to nie ciekawe?”. Obejrzenie filmu samouczka i krótka analiza uzyskanego tam wyniku oraz interpretacji iloczynu wektorowego.

Faza realizacyjna:

- Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”.

- Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi.

- Uczniowie ponownie, przy pomocy nauczyciela, starają się odpowiedzieć na pytania, które nauczyciel zadał na początku lekcji (co to są wektory? Jakie działania możemy wykonywać na wektorach? Jakie są metody dodawania wektorów? Czym różni się iloczyn wektorowy od skalarnego?).

- Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania z punktu „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

- Uczniowie dzielą się na 4 grupy, w których omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad tymi, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia „na forum klasy” 2 zadania wskazane wcześniej przez nauczyciela.
- Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego.
- Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel wcześniej przygotuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów odnośnie zadań, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybierze trzy zadania analogiczne do zadań, które uczniowie wskazali jako te, z którymi mieli problemy.
Dla chętnych: wykonanie poleceń towarzyszących samouczkowi.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane jako wstęp do lekcji o iloczynie wektorowym oraz jako ilustracja do zagadnienia „wektorowa interpretacja powierzchni” (np. w ramach problematyki strumienia pola magnetycznego przez powierzchnię).