Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Populacja – podstawowa jednostka ewolucji
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz cechy charakteryzujące populację i jej osobniki.
Dowiesz się, czym jest równowaga populacji genetycznej i jakie warunki muszą być spełnione, by była zachowana.
Zdefiniujesz pulę genową populacji.
Obliczysz częstość alleli dominujących i recesywnych w puli genowej populacji.
Poznasz prawo Hardy’ego i Weinberga.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
odwrócona klasa;
śniegowa kula;
praca z filmem;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału w ten sposób, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat populacji w ujęciu ekologicznym oraz ewolucji.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel zapisuje na tablicy następujące pytania:
– Czym jest populacja i czym się cechuje?
– Dlaczego populacja jest główną jednostką ewolucji?
Uczniowie, pracując w parach, wspólnie przygotowują odpowiedzi na zadane pytania. Chętni wypowiadają się na forum klasy. Nauczyciel podsumowuje odpowiedzi uczniów.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla grafikę zamieszczoną w sekcji „Przeczytaj”, przedstawiającą różne kolory umaszczenia u lisa rudego wskutek częstych zmian w materiale genetycznym, i wspólnie z uczniami analizuje ją, na podstawie treści przeczytanych w ramach przygotowania do lekcji.
Kula śniegowa. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą kuli śniegowej, poszukując w udostępnionym e‑materiale odpowiedzi na następujące pytania:
– Czym jest pula genowa populacji?
– O czym mówi prawo Hardy’ego–Weinberga?
– Jakie warunki musi spełniać populacja w stanie równowagi genetycznej?
– Jakie procesy mogą powodować zwiększenie zmienności fenotypowej?
– W jakich sytuacjach występuje stosunkowo mała zmienność genetyczna wewnątrz populacji i duża pomiędzy populacjami danego gatunku?
Nauczyciel objaśnia wspomnianą wyżej metodę i wynikające z niej kolejne etapy pracy:
1) najpierw uczniowie będą indywidualnie opracowywać odpowiedzi na zadane pytania;
2) potem połączą się w pary i porównają swoje propozycje, a na osobnej kartce zapiszą wspólne odpowiedzi;
3) kolejnym krokiem będzie połączenie się par w czwórki, które – jak poprzednio – skonfrontują swoje odpowiedzi;
4) uczniowie utworzą 8‑osobowe zespoły i znów porównają swoje propozycje;
5) przedstawiciele poszczególnych zespołów 8‑osobowych zaprezentują na forum klasy uzgodnione w grupie odpowiedzi.Jeśli jest to koniecznie, nauczyciel odtwarza film, z którym uczniowie mieli się zapoznać w domu, w celu utrwalenia wiadomości.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel wprowadza uczniów w treść ćwiczenia 7 w sekcji „Sprawdź się”, polegającego na obliczeniu częstości występowania i liczebności heterozygot na podstawie tekstu źródłowego. Uczniowie wykonują je w parach, następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Uczniowie rozwiązują w grupach 4‑osobowych ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie wyjaśnić przyczynę zwiększenia się częstości recesywnych chorób genetycznych w populacji I i zmniejszenia współczynnika przeżywalności w populacji II, opisanych w tekście źródłowym), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Po jego wykonaniu następuje omówienie rezultatów na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 2 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 4, 5 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Nauczyciel może wykorzystać film jako wprowadzenie do lekcji „Zadania z genetyki populacyjnej”.