Autor: Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Populacja – podstawowa jednostka ewolucji

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Ewolucja. Uczeń:
8) przedstawia przyczyny zmian częstości alleli w populacji;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XVI. Ewolucja. Uczeń:
8) przedstawia przyczyny zmian częstości alleli w populacji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Opiszesz cechy charakteryzujące populację i jej osobniki.

  • Dowiesz się, czym jest równowaga populacji genetycznej i jakie warunki muszą być spełnione, by była zachowana.

  • Zdefiniujesz pulę genową populacji.

  • Obliczysz częstość alleli dominujących i recesywnych w puli genowej populacji.

  • Poznasz prawo Hardy’ego i Weinberga.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • odwrócona klasa;

  • śniegowa kula;

  • praca z filmem;

  • analiza tekstu źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału w ten sposób, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.

  2. Uczniowie przypominają sobie informacje na temat populacji w ujęciu ekologicznym oraz ewolucji.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel zapisuje na tablicy następujące pytania:
    – Czym jest populacja i czym się cechuje?
    – Dlaczego populacja jest główną jednostką ewolucji?
    Uczniowie, pracując w parach, wspólnie przygotowują odpowiedzi na zadane pytania. Chętni wypowiadają się na forum klasy. Nauczyciel podsumowuje odpowiedzi uczniów.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla grafikę zamieszczoną w sekcji „Przeczytaj”, przedstawiającą różne kolory umaszczenia u lisa rudego wskutek częstych zmian w materiale genetycznym, i wspólnie z uczniami analizuje ją, na podstawie treści przeczytanych w ramach przygotowania do lekcji.

  2. Kula śniegowa. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą kuli śniegowej, poszukując w udostępnionym e‑materiale odpowiedzi na następujące pytania:
    – Czym jest pula genowa populacji?
    – O czym mówi prawo Hardy’ego–Weinberga?
    – Jakie warunki musi spełniać populacja w stanie równowagi genetycznej?
    – Jakie procesy mogą powodować zwiększenie zmienności fenotypowej?
    – W jakich sytuacjach występuje stosunkowo mała zmienność genetyczna wewnątrz populacji i duża pomiędzy populacjami danego gatunku?
    Nauczyciel objaśnia wspomnianą wyżej metodę i wynikające z niej kolejne etapy pracy:
    1) najpierw uczniowie będą indywidualnie opracowywać odpowiedzi na zadane pytania;
    2) potem połączą się w pary i porównają swoje propozycje, a na osobnej kartce zapiszą wspólne odpowiedzi;
    3) kolejnym krokiem będzie połączenie się par w czwórki, które – jak poprzednio – skonfrontują swoje odpowiedzi;
    4) uczniowie utworzą 8‑osobowe zespoły i znów porównają swoje propozycje;
    5) przedstawiciele poszczególnych zespołów 8‑osobowych zaprezentują na forum klasy uzgodnione w grupie odpowiedzi.

  3. Jeśli jest to koniecznie, nauczyciel odtwarza film, z którym uczniowie mieli się zapoznać w domu, w celu utrwalenia wiadomości.

  4. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel wprowadza uczniów w treść ćwiczenia 7 w sekcji „Sprawdź się”, polegającego na obliczeniu częstości występowania i liczebności heterozygot na podstawie tekstu źródłowego. Uczniowie wykonują je w parach, następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

  5. Uczniowie rozwiązują w grupach 4‑osobowych ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie wyjaśnić przyczynę zwiększenia się częstości recesywnych chorób genetycznych w populacji I i zmniejszenia współczynnika przeżywalności w populacji II, opisanych w tekście źródłowym), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Po jego wykonaniu następuje omówienie rezultatów na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 2 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.

  2. Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 4, 5 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

  • Nauczyciel może wykorzystać film jako wprowadzenie do lekcji „Zadania z genetyki populacyjnej”.