1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Żeby zmierzyć zmienność nukleotydów w populacji, należy wielokrotnie porównywać sekwencję DNA dwóch losowych osobników, a dane z tych porównań uśrednić.

Indeks górny Na podstawie: Campbell; Biologia, wydanie 2012. Indeks górny koniec

Spośród poniższych wybierz te procesy, które mogą powodować zwiększenie zmienności fenotypowej.

RuGjY04ON35xd
Możliwe odpowiedzi: 1. mutacje genowe, 2. crossing-over, 3. rozmnażanie przez podział plechy, 4. rozmnażanie przez zarodniki konidialne (powstałe w wyniku mitozy), 5. niezależne rozchodzenie się chromatyd w anafazie mitozy, 6. niezależne rozchodzenie się chromosomów w anafazie I mejozy
R9BNef8I4P2tD1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Oznacz poniższe zdania dotyczące puli genowej populacji jako prawdziwe lub fałszywe.. Jeżeli populacja podlega ewolucji, jej pulę genową można opisać za pomocą równania Hardy’ego–Weinberga.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W populacji suma częstości występowania wszystkich rodzajów genotypów jest wartością zmienną.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pula genowa populacji jest równoznaczna z sumą wszystkich alleli we wszystkich loci osobników tworzących populację.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pula genowa populacji może zostać zmieniona na skutek działania doboru naturalnego i dryfu genetycznego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 3

Zmienność genetyczna wewnątrz populacji jest w sposób nierozerwalny powiązana z typem (lub typami) rozmnażania, jaki w danej populacji występuje. Chodzi oczywiście o rozmnażanie płciowe i bezpłciowe. W pewnych sytuacjach odpowiedni wariant rozmnażania płciowego realizowany jest skuteczniej, gdy zmienność wewnątrzpopulacyjna jest mała, a pomiędzy populacjami danego gatunku – duża (lub odwrotnie).

Spośród poniższych wybierz jedną sytuację, w której występuje stosunkowo mała zmienność genetyczna wewnątrz populacji i duża pomiędzy populacjami danego gatunku.

RitYv832vPCnP
Możliwe odpowiedzi: 1. Populacje roślin jednego gatunku zapylanych przez różne osiadłe (niemigrujące) gatunki owadów. Jeden gatunek owada zapyla osobniki tylko jednej populacji., 2. Populacje roślin wiatropylnych., 3. Populacje migrujących ptaków., 4. Populacje rozmnażających się wyłącznie płciowo zwierząt. Pomiędzy populacjami występują korytarze migracyjne, dzięki którym pule genowe populacji mieszają się.
R7BlzHaR7ZsTP2
Ćwiczenie 4
p+q=1 Możliwe odpowiedzi: 1. opisuje częstość występowania heterozygot, 2. opisuje częstość występowania homozygoty recesywnej, 3. opisuje częstość występowania homozygoty dominującej, 4. suma częstości wszystkich rodzajów genotypów w populacji, 5. p\cdot p=p^2 Możliwe odpowiedzi: 1. opisuje częstość występowania heterozygot, 2. opisuje częstość występowania homozygoty recesywnej, 3. opisuje częstość występowania homozygoty dominującej, 4. suma częstości wszystkich rodzajów genotypów w populacji, 5. Możliwe odpowiedzi: 1. opisuje częstość występowania heterozygot, 2. opisuje częstość występowania homozygoty recesywnej, 3. opisuje częstość występowania homozygoty dominującej, 4. suma częstości wszystkich rodzajów genotypów w populacji, 5. Możliwe odpowiedzi: 1. opisuje częstość występowania heterozygot, 2. opisuje częstość występowania homozygoty recesywnej, 3. opisuje częstość występowania homozygoty dominującej, 4. suma częstości wszystkich rodzajów genotypów w populacji, 5. Możliwe odpowiedzi: 1. opisuje częstość występowania heterozygot, 2. opisuje częstość występowania homozygoty recesywnej, 3. opisuje częstość występowania homozygoty dominującej, 4. suma częstości wszystkich rodzajów genotypów w populacji, 5.
R1BdOMeJQF06j2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij luki w tekście poprawnymi wyrażeniami. Aby populacja znajdowała się w stanie 1. występuje, 2. ewolucyjnym, 3. nie działa, 4. emigracji, 5. populacyjnym, 6. imigracji, 7. rozrodczych, 8. małej liczby, 9. działa, 10. dużej liczby, 11. równowagi genetycznej, 12. mutacje i nie ulegała zmianom 1. występuje, 2. ewolucyjnym, 3. nie działa, 4. emigracji, 5. populacyjnym, 6. imigracji, 7. rozrodczych, 8. małej liczby, 9. działa, 10. dużej liczby, 11. równowagi genetycznej, 12. mutacje, konieczne jest spełnienie następujących warunków: w populacji nie ma preferencji 1. występuje, 2. ewolucyjnym, 3. nie działa, 4. emigracji, 5. populacyjnym, 6. imigracji, 7. rozrodczych, 8. małej liczby, 9. działa, 10. dużej liczby, 11. równowagi genetycznej, 12. mutacje (wszystkie osobniki mają taką samą szansę na wydanie potomstwa), populacja musi składać się z 1. występuje, 2. ewolucyjnym, 3. nie działa, 4. emigracji, 5. populacyjnym, 6. imigracji, 7. rozrodczych, 8. małej liczby, 9. działa, 10. dużej liczby, 11. równowagi genetycznej, 12. mutacje osobników, 1. występuje, 2. ewolucyjnym, 3. nie działa, 4. emigracji, 5. populacyjnym, 6. imigracji, 7. rozrodczych, 8. małej liczby, 9. działa, 10. dużej liczby, 11. równowagi genetycznej, 12. mutacje na nią dobór naturalny, w materiale genetycznym osobników nie zachodzą 1. występuje, 2. ewolucyjnym, 3. nie działa, 4. emigracji, 5. populacyjnym, 6. imigracji, 7. rozrodczych, 8. małej liczby, 9. działa, 10. dużej liczby, 11. równowagi genetycznej, 12. mutacje oraz nie występują migracje – czyli nie ma 1. występuje, 2. ewolucyjnym, 3. nie działa, 4. emigracji, 5. populacyjnym, 6. imigracji, 7. rozrodczych, 8. małej liczby, 9. działa, 10. dużej liczby, 11. równowagi genetycznej, 12. mutacje (opuszczania terenu populacji) ani 1. występuje, 2. ewolucyjnym, 3. nie działa, 4. emigracji, 5. populacyjnym, 6. imigracji, 7. rozrodczych, 8. małej liczby, 9. działa, 10. dużej liczby, 11. równowagi genetycznej, 12. mutacje (przybywania nowych osobników na teren populacji).
2
Ćwiczenie 6

Przeprowadzono badanie częstości występowania pewnych cech fenotypowych wśród ludzi żyjących w prowincji Pendżab w Pakistanie. Dwoma spośród badanych cech była umiejętność zwijania języka w rurkę i połączenie (lub jego brak) płatka ucha ze skórą głowy. Istnieją doniesienia, że umiejętność zwijania języka w rurkę może być kontrolowana nie przez jeden gen a kilka, a nawet może być nabywana w trakcie życia. Z kolei płatek ucha niepołączony ze skórą głowy to cecha dominująca, kodowana przez jeden z dwóch istniejących alleli genu B. Na 909 badanych osób 545 osób potrafiło zwijać język w rurkę, a 648 osób miało płatki uszu niepołączone ze skórą głowy.

Indeks górny Na podstawie: Anneq‑ur‑Rehman; Hardy‑Weinberg equilibrium study of six morphogenetic characters in a population of Punjab, Pakistan, All Life, 2020. Indeks górny koniec

Spośród poniższych zaznacz wszystkie cechy, które musiałaby mieć populacja prowincji Pendżab, żeby można było uznać ją za populację w stanie równowagi genetycznej.

RlwxNZw2q8Fet
Możliwe odpowiedzi: 1. Osobniki wchodzące w skład populacji są diploidalne., 2. Występuje rozmnażanie płciowe., 3. Nie występuje rozmnażanie płciowe., 4. Krzyżowanie jest zupełnie losowe (brak doboru płciowego)., 5. Liczba osobników w populacji jest stosunkowo niewielka., 6. W populacji nie zachodzą mutacje., 7. Pomiędzy badaną populacją, a innymi dochodzi do wymiany osobników (migracje).
31
Ćwiczenie 7
R8T3ihcN8PQpY
Skorzystaj z informacji do ćwiczenia 6 oraz własnej wiedzy i oblicz częstość występowania oraz liczebność heterozygot pod względem genu odpowiadającego za połączenie płatka ucha ze skórą głowy (lub brak tego połączenia) w populacji prowincji Pendżab. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Pewna rozmnażająca się płciowo populacja (I) została odizolowana geograficznie od wszystkich pozostałych populacji swojego gatunku. Po pewnym czasie zaobserwowano, że częstość występowania trzech recesywnych chorób genetycznych znacznie wzrosła w populacji I. W podobny sposób odizolowana została rozmnażająca się płciowo populacja II. Po kilku sezonach reprodukcyjnych, nastąpił okres chłodów dłuższy niż te charakterystyczne dla siedliska populacji II. Zaobserwowano znacznie większą śmiertelność w populacji II w porównaniu z innymi nieizolowanymi populacjami tego gatunku, żyjącymi w podobnych warunkach klimatycznych.

RXSgZa91VzUHS
Wyjaśnij przyczynę zwiększenia się częstości recesywnych chorób genetycznych w populacji I i zmniejszenia się współczynnika przeżywalności w populacji II. (Uzupełnij).