Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.9.6
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ein Ohrenschmaus für Musikliebhaber/Uczta dla uszu melomanów
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania imprez kulturalnych, informowania o ich przebiegu oraz wyrażania swoich preferencji.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne
Uczeń:
opowie o wydarzeniu kulturalnym obejrzanym w Internecie;
przeanalizuje wybrane wydarzenia muzyczne Austrii popularne na całym świecie;
opisze wydarzenie kulturalne, z którego słynie jego miejsce zamieszkania/region.
Cele motywacyjne
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
dokonuje samooceny;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów i domyślanie się treści w języku niemieckim);
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych;
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie i poprawienie błędów).
Metody i formy nauczania:
podająca: pogadanka, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym,
praktyczna: dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel odtwarza fragment Marszu Radeckiego. Prosi uczniów o wskazanie, jaki to utwór oraz jaki może być w związku z tym temat lekcji (burza mózgów).
Uczniowie podają swoje propozycje na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali krótki tekst wprowadzający i zastanowili się, na ile muzyka klasyczna jest znana wśród młodzieży oraz co decyduje o jej popularności (bądź jej braku) i atrakcyjności.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem Das Neujahrskonzert der Wiener Philharmoniker – ein Höhepunkt des österreichischen Kulturlebens, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku oraz przyporządkowując śródtytuły do określonych fragmentów tekstu (Übung 1 z części Przeczytaj).
Następnie uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu – zaznaczają, co jest prawdą, a co fałszem (Übung 2) oraz wskazują poprawny wyraz (Übung 3).
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Was verstehst du unter dem Begriff Kulturszene? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi, podają przykłady, a nauczyciel zapisuje je na tablicy.
Następnie uczniowie analizują treść mapy interaktywnej, czytają i słuchają informacji oraz poznają słownictwo.
Nauczyciel weryfikuje, czy podane wcześniej informacje/skojarzenia były prawidłowe.
Uczniowie w parach sprawdzają stopień zrozumienia treści mapy interaktywnej, wykorzystując do tego ćwiczenia z części Mapa interaktywna – łączą miejsce z wydarzeniem kulturalnym (Übung 1) oraz zaznaczają, co jest prawdą, a co fałszem (Übung 2).
Nauczyciel dzieli uczniów na 3- lub 4‑osobowe grupy. Uczniowie szukają w Internecie informacji na temat miejsc związanych z kulturą w swoim miejscu zamieszkania lub regionie (Übung 3). Następnie grupy wymieniają się pomysłami i odczytują je na forum klasy.
W ramach podsumowania pracy z mapą interaktywną uczniowie tworzą indywidualnie krótkie streszczenie przedstawionych na mapie miejsc. Wybrani uczniowie prezentują swoje opisy na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie podają informacje na temat imprez kulturalnych, koncertów itp. oraz miejsc, instytucji kojarzonych z kulturą w swoim miejscu zamieszkania lub swojej okolicy, wykorzystując poznane wyrazy i zwroty.
Quiz: Nauczyciel dzieli uczniów na dwie lub trzy grupy. W pudełku ma przygotowany zestaw 15 pytań, które losują uczniowie. Po wylosowaniu pytania każda grupa ma pół minuty, aby udzielić odpowiedzi. Prawidłowa odpowiedź jest nagradzana punktem. Grupa z największą liczbą punktów wygrywa i jej członkowie otrzymują ocenę bądź plusa za aktywność.
Przykładowe pytania do quizu:
Wo wird das traditionelle Neujahrskonzert gespielt?
Was ist das bekannteste Fotomotiv Wiens?
In welchem Jahr wurde das erste Neujahrskonzert gespielt?
Seit wann trägt das Konzert den Namen Neujahrskonzert?
Was wird obligatorisch immer während des Neujahrskonzerts gespielt?
In wie viele Länder wird das Neujahrskonzert übertragen?
Wie gelangt das Publikum an seine Eintrittskarten?
Was war die Residenz der Habsburger in Wien?
Was findet im Schloss Schönbrunn statt?
Aus welcher Stadt kommt Wolfgang Amadeus Mozart?
An welchem Tag ist Wolfgang Amadeus Mozart geboren?
Seit wann sind die Osterfestspiele Salzburg ein Wahrzeichen der Stadt?
Seit wann veranstaltet man die „Visualisierte Klangwolke”?
Praca domowa
W ramach Aufgabe 8 uczniowie piszą w e‑mailu do swojego przyjaciela/swojej przyjaciółki o cyklicznej imprezie muzycznej organizowanej w ich okolicy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej
Przed lekcją: Nauczyciel wyświetla mapę interaktywną. Uczniowie odwołują się do posiadanej wiedzy na temat zamieszczonych na niej miast – wymieniają ich cechy charakterystyczne (np. budowle, krajobraz, wydarzenia kulturalne) oraz podają skojarzenia związane z tymi miejscowościami.
W trakcie lekcji: Uczniowie podzieleni na trzy grupy przygotowują plan wycieczki do wybranego miasta (Wiednia, Salzburga lub Linz), podczas której zwiedzą kulturalne sceny tychże miejsc. Plany wycieczek prezentują na forum klasy.
Po lekcji: podsumowanie ogólnej wiedzy na temat Austrii, kompozytorów muzyki klasycznej. Uczniowie zastanawiają się, do którego z prezentowanych na mapie miejsc chętnie by się wybrali, i uzasadniają swój wybór.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0