Numer e‑materiału: 3.3.9.6

Imię i nazwisko autora: Beata Mamica

Przedmiot: język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Ein Ohrenschmaus für Musikliebhaber/Uczta dla uszu melomanów

Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania imprez kulturalnych, informowania o ich przebiegu oraz wyrażania swoich preferencji.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, złość, zdziwienie, nadzieję, obawę, współczucie);
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opowie o wydarzeniu kulturalnym obejrzanym w Internecie;

  • przeanalizuje wybrane wydarzenia muzyczne Austrii popularne na całym świecie;

  • opisze wydarzenie kulturalne, z którego słynie jego miejsce zamieszkania/region.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • dokonuje samooceny;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność;

  • sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów i domyślanie się treści w języku niemieckim);

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych;

  • zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie i poprawienie błędów).

Metody i formy nauczania:

  • podająca: pogadanka, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym,

  • praktyczna: dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów,

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel odtwarza fragment Marszu Radeckiego. Prosi uczniów o wskazanie, jaki to utwór oraz jaki może być w związku z tym temat lekcji (burza mózgów).

  • Uczniowie podają swoje propozycje na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali krótki tekst wprowadzający i zastanowili się, na ile muzyka klasyczna jest znana wśród młodzieży oraz co decyduje o jej popularności (bądź jej braku) i atrakcyjności.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem Das Neujahrskonzert der Wiener Philharmoniker – ein Höhepunkt des österreichischen Kulturlebens, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku oraz przyporządkowując śródtytuły do określonych fragmentów tekstu (Übung 1 z części Przeczytaj).

  • Następnie uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu – zaznaczają, co jest prawdą, a co fałszem (Übung 2) oraz wskazują poprawny wyraz (Übung 3).

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Was verstehst du unter dem Begriff Kulturszene? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi, podają przykłady, a nauczyciel zapisuje je na tablicy.

  • Następnie uczniowie analizują treść mapy interaktywnej, czytają i słuchają informacji oraz poznają słownictwo.

  • Nauczyciel weryfikuje, czy podane wcześniej informacje/skojarzenia były prawidłowe.

  • Uczniowie w parach sprawdzają stopień zrozumienia treści mapy interaktywnej, wykorzystując do tego ćwiczenia z części Mapa interaktywna – łączą miejsce z wydarzeniem kulturalnym (Übung 1) oraz zaznaczają, co jest prawdą, a co fałszem (Übung 2).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3- lub 4‑osobowe grupy. Uczniowie szukają w Internecie informacji na temat miejsc związanych z kulturą w swoim miejscu zamieszkania lub regionie (Übung 3). Następnie grupy wymieniają się pomysłami i odczytują je na forum klasy.

  • W ramach podsumowania pracy z mapą interaktywną uczniowie tworzą indywidualnie krótkie streszczenie przedstawionych na mapie miejsc. Wybrani uczniowie prezentują swoje opisy na forum klasy.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie podają informacje na temat imprez kulturalnych, koncertów itp. oraz miejsc, instytucji kojarzonych z kulturą w swoim miejscu zamieszkania lub swojej okolicy, wykorzystując poznane wyrazy i zwroty.

  • Quiz: Nauczyciel dzieli uczniów na dwie lub trzy grupy. W pudełku ma przygotowany zestaw 15 pytań, które losują uczniowie. Po wylosowaniu pytania każda grupa ma pół minuty, aby udzielić odpowiedzi. Prawidłowa odpowiedź jest nagradzana punktem. Grupa z największą liczbą punktów wygrywa i jej członkowie otrzymują ocenę bądź plusa za aktywność.

Przykładowe pytania do quizu:

  • Wo wird das traditionelle Neujahrskonzert gespielt?

  • Was ist das bekannteste Fotomotiv Wiens?

  • In welchem Jahr wurde das erste Neujahrskonzert gespielt?

  • Seit wann trägt das Konzert den Namen Neujahrskonzert?

  • Was wird obligatorisch immer während des Neujahrskonzerts gespielt?

  • In wie viele Länder wird das Neujahrskonzert übertragen?

  • Wie gelangt das Publikum an seine Eintrittskarten?

  • Was war die Residenz der Habsburger in Wien?

  • Was findet im Schloss Schönbrunn statt?

  • Aus welcher Stadt kommt Wolfgang Amadeus Mozart?

  • An welchem Tag ist Wolfgang Amadeus Mozart geboren?

  • Seit wann sind die Osterfestspiele Salzburg ein Wahrzeichen der Stadt?

  • Seit wann veranstaltet man die „Visualisierte Klangwolke”?

Praca domowa

W ramach Aufgabe 8 uczniowie piszą w e‑mailu do swojego przyjaciela/swojej przyjaciółki o cyklicznej imprezie muzycznej organizowanej w ich okolicy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej

  • Przed lekcją: Nauczyciel wyświetla mapę interaktywną. Uczniowie odwołują się do posiadanej wiedzy na temat zamieszczonych na niej miast – wymieniają ich cechy charakterystyczne (np. budowle, krajobraz, wydarzenia kulturalne) oraz podają skojarzenia związane z tymi miejscowościami.

  • W trakcie lekcji: Uczniowie podzieleni na trzy grupy przygotowują plan wycieczki do wybranego miasta (Wiednia, Salzburga lub Linz), podczas której zwiedzą kulturalne sceny tychże miejsc. Plany wycieczek prezentują na forum klasy.

  • Po lekcji: podsumowanie ogólnej wiedzy na temat Austrii, kompozytorów muzyki klasycznej. Uczniowie zastanawiają się, do którego z prezentowanych na mapie miejsc chętnie by się wybrali, i uzasadniają swój wybór.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec