Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Mazur
Przedmiot: Filozofia
Temat: Kurs logiki: lekcja 39. Wnioskowanie zawodne (niededukcyjne). Cz. 2: Indukcja
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryyzuje kolejną postać wnioskowania zawodnego (niededukcyjnego) – wnioskowanie indukcyjne;
odróżnia od siebie różne postaci i strategie indukcji;
stosuje tego rodzaju wnioskowania;
filozofuje na temat ograniczeń w stosowaniu metody indukcyjnej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
1. Nauczyciel prosi uczniów o zbadanie stwierdzenia: Im więcej ktoś czyta książek, tym lepszą ma pamięć. Zakładając, że to stwierdzenie jest prawdziwe, za pomocą jakich przesłanek można by je najlepiej uzasadnić?
Faza wstępna:
1. Podanie tematu i celu lekcji. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie pracy domowej. Komentuje usłyszane odpowiedzi, skupiając się zwłaszcza na tych, w których dość dobrze widać elementy rozumowania indukcyjnego.
Faza realizacyjna:
1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.
2. Nauczyciel wraca do pracy domowej, dzieląc uczniów na 2‑3 osobowe grupy. Każda grupa dostaje inne zadanie:
Grupa A dostaje zadanie sprawdzenia, czy wniosek badany w pracy domowej, może zostać uzasadniony za pomocą indukcji zupełnej.
Grupa B dostaje zadanie przedstawienia wnioskowania uzasadniającego ten wniosek, które ma cechę tunelowania.
Grupa C dostaje zadanie przedstawienia wnioskowania uzasadniającego ten wniosek, które ma cechę przedwczesnego uogólnienia.
Grupa D dostaje zadanie dobranie najlepszego kanonu indukcji do uzasadnienia tego wniosku (jej zadaniem jest też uzasadnienie tego wyboru).
3. Nauczyciel prosi kolejne grupy o zaprezentowanie wyników swojej pracy. Reszta klasy komentuje z nauczycielem kolejne prezentacje.
Praca domowa:
Zadaniem ucznia jest znalezienie funkcjonujących w przestrzeni publicznej niepoprawnych form wnioskowania indukcyjnego.
Materiały pomocnicze:
Martens E., Dydaktyka filozoficzna, w: „Edukacja Filozoficzna” 6 (1988).
Wychowanie–mądrość–kultura. Problemy współczesnego wychowania w perspektywie sokratejskiej, red. B. Jodłowska i M. Flanczewska‑Wolny, Kraków 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Przeczytaj” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.