Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Mazur

Przedmiot: Filozofia

Temat: Kurs logiki: lekcja 39. Wnioskowanie zawodne (niededukcyjne). Cz. 2: Indukcja

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kultura logiczna.
6. Uzasadnianie pośrednie: wnioskowanie (rozumowanie) niezawodne (oparte na wynikaniu logicznym lub definicyjnym) i zawodne, wybrane schematy (reguły) wnioskowań, klasyfikacja rozumowań (dowodzenie, wyjaśnianie, potwierdzanie, obalanie). Uczeń:
5) z podanej listy wnioskowań wyodrębnia wnioskowania zawodne (niededukcyjne) i niezawodne (dedukcyjne) i wskazuje powody przypisania im odpowiednio zawodności lub niezawodności;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • charakteryyzuje kolejną postać wnioskowania zawodnego (niededukcyjnego) – wnioskowanie indukcyjne;

  • odróżnia od siebie różne postaci i strategie indukcji;

  • stosuje tego rodzaju wnioskowania;

  • filozofuje na temat ograniczeń w stosowaniu metody indukcyjnej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

1. Nauczyciel prosi uczniów o zbadanie stwierdzenia: Im więcej ktoś czyta książek, tym lepszą ma pamięć. Zakładając, że to stwierdzenie jest prawdziwe, za pomocą jakich przesłanek można by je najlepiej uzasadnić?

Faza wstępna:

1. Podanie tematu i celu lekcji. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie pracy domowej. Komentuje usłyszane odpowiedzi, skupiając się zwłaszcza na tych, w których dość dobrze widać elementy rozumowania indukcyjnego.

Faza realizacyjna:

1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.

2. Nauczyciel wraca do pracy domowej, dzieląc uczniów na 2‑3 osobowe grupy. Każda grupa dostaje inne zadanie:

  • Grupa A dostaje zadanie sprawdzenia, czy wniosek badany w pracy domowej, może zostać uzasadniony za pomocą indukcji zupełnej.

  • Grupa B dostaje zadanie przedstawienia wnioskowania uzasadniającego ten wniosek, które ma cechę tunelowania.

  • Grupa C dostaje zadanie przedstawienia wnioskowania uzasadniającego ten wniosek, które ma cechę przedwczesnego uogólnienia.

  • Grupa D dostaje zadanie dobranie najlepszego kanonu indukcji do uzasadnienia tego wniosku (jej zadaniem jest też uzasadnienie tego wyboru).

3. Nauczyciel prosi kolejne grupy o zaprezentowanie wyników swojej pracy. Reszta klasy komentuje z nauczycielem kolejne prezentacje.

Praca domowa:

  1. Zadaniem ucznia jest znalezienie funkcjonujących w przestrzeni publicznej niepoprawnych form wnioskowania indukcyjnego.

Materiały pomocnicze:

  • Martens E., Dydaktyka filozoficzna, w: „Edukacja Filozoficzna” 6 (1988).

  • Wychowanie–mądrość–kultura. Problemy współczesnego wychowania w perspektywie sokratejskiej, red. B. Jodłowska i M. Flanczewska‑Wolny, Kraków 2011.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Przeczytaj” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.