Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz

Autor

Learnetic SA

Temat zajęć

Czym jest rolnictwo ekologiczne?

Grupa docelowa

szkoła ponadpodstawowa, zakres podstawowy, klasa 3

Ogólny cel kształcenia

Zapoznanie ze specyfiką rolnictwa ekologicznego i analiza perspektyw jego rozwoju w Polsce.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym,

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,

5) umiejętność uczenia się,

7) inicjatywność i przedsiębiorczość.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  1. analizuje wpływ czynników przyrodniczych i  pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych wrolnictwie Polski;

  2. przedstawia cechy systemu rolnictwa ekologicznego w Polsce;

  3. analizuje wymagania, które muszą spełniać gospodarstwa ekologiczne;

  4. wyjaśnia cele certyfikacji i nadzoru żywności produkowanej w ramach systemu rolnictwa ekologicznego;

  5. charakteryzuje perspektywy rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce;

  6. uczestniczy w dyskusji i uzasadnia swoje stanowisko w oparciu o posiadaną wiedzę.

Metody kształcenia

  1. metoda oglądowa: pokaz filmu

  2. metoda programowana: praca z użyciem programów komputerowych lub zasobów sieci internetowej

  3. metoda aktywizująca: gra dialogowa

Formy organizacji pracy:

  1. indywidulana

  2. zbiorowa

Czynności do wykonania przed lekcją

W ramach przygotowania się do lekcji uczniowie oglądają w domu film Czym jest rolnictwo ekologiczne? oraz rozwiązują powiązane z filmem zadania interaktywne.

Do przeprowadzenia zajęć w klasie należy przygotować dla zespołów zestawy tekstów źródłowych i wyciętych kartoników z tezami, znajdujących się w załączniku. W trakcie przygotowania do dyskusji uczniowie powinni mieć możliwość odtworzania filmu i korzystania z zasobów Internetu.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

Czynności organizacyjne. Nauczyciel podaje temat lekcji.

Nawiązując do obejrzanego uprzednio przez uczniów filmu Czym jest rolnictwo ekologiczne? informuje uczniów, że w trakcie lekcji będą zastanawiać się nad perspektywami rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce.

Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły (np. sześcioosobowe) i rozdaje materiały do gry dialogowej (załącznik).

Uczniowie w zespołach uzgadniają stanowiska poprzez dyskusję – szeregują tezy od tych, z którymi zgadzają się najbardziej do tych, z którymi zgadzają się najmniej. Następnie ustalają argumenty, którymi zamierzają poprzeć swoje stanowisko na forum klasy.

Przedstawiciele zespołów przedstawiają przed resztą uczniów stanowisko zespołów odnośnie tez, z którymi zespoły zgadzają się najbardziej i najmniej, uzasadniając wybór odpowiednimi argumentami.

Gra dialogowa może być rozszerzona o konieczność podjęcia przez uczniów jednoznacznej decyzji, czy ponoszenie nakładów finansowych przez państwo na wspieranie rolnictwa ekologicznego jest zasadne (można grę oprzeć o fikcyjną fabułę, w której uczniowie reprezentują instytucje przydzielające fundusze na ten cel)

Nauczyciel moderuje dyskusję, na koniec ją podsumowuje. Może też przedstawić klasie swój wybór i go uzasadnić.

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozdaje uczniom kartki ze zdaniami do uzupełnienia:

Najciekawsza informacja, jaką usłyszałem lub przeczytałem w trakcie lekcji, to: ……………………………..

W trakcie dyskusji najbardziej zaskoczyło mnie to, że ………………………...

Najtrudniejsze było dla mnie …………………………………………………...

Następnie prosi wybranych (wskazanych losowo lub chętnych uczniów) o głośne odczytanie swoich wpisów.

Praca domowa

Nauczyciel prosi o napisanie wypowiedzi (o objętości około 1 strony) na temat Jak sobie wyobrażam moje własne gospodarstwo ekologiczne?

R1c5vUyZzDf3x1
Załącznik. Materiały do gry dialogowej i do fazy podsumowującej.
Źródło: LEARNETIC SA, licencja: CC BY 4.0.
mb4a1e44baa47dfc0_1523531862898_0

Metryczka

Tytuł

Czym jest rolnictwo ekologiczne?

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi

3.1. Czynniki rozwoju rolnictwa Polski

1. Użytki rolne

2. Przyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa w Polsce

3. Pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa

4. Rolnictwo ekologiczne

Przedmiot

Geografia

Etap edukacyjny

szkoła ponadpodstawowa, zakres podstawowy, klasa 3

Nowa podstawa programowa

Poziom podstawowy.
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:
7) wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski;
8) przedstawia cechy systemu rolnictwa ekologicznego w Polsce oraz wyjaśnia cele certyfikacji i nadzoru żywności produkowanej w ramach tego systemu;
9) rozpoznaje oznakowanie żywności ekologicznej oraz rozumie potrzebę zapoznania się z opisem pochodzenia i składem nabywanych produktów spożywczych.

Kompetencje kluczowe

1) porozumiewanie się w języku ojczystym,

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,

5) umiejętność uczenia się,

7) inicjatywność i przedsiębiorczość.

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń powinien:

  1. analizować wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w polskim rolnictwie;

  2. przedstawiać cechy systemu rolnictwa ekologicznego w Polsce;

  3. charakteryzować wymagania, które muszą spełniać gospodarstwa ekologiczne;

  4. wyjaśniać cele certyfikacji i nadzoru żywności produkowanej w ramach systemu rolnictwa ekologicznego;

  5. charakteryzować perspektywy rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce;

  6. rozpoznawać oznakowanie żywności ekologicznej oraz rozumieć potrzebę zapoznania się z opisem pochodzenia i składem nabywanych produktów spożywczych.

Powiązanie z e‑podręcznikiem

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/140282/v/27/t/student-canon/m/i1dUASK5dL