Scenariusz

Autor

Learnetic SA

Temat zajęć

Czym jest rolnictwo ekologiczne?

Grupa docelowa

szkoła ponadpodstawowa, zakres podstawowy, klasa 3

Ogólny cel kształcenia

Zapoznanie ze specyfiką rolnictwa ekologicznego i analiza perspektyw jego rozwoju w Polsce.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym,

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,

5) umiejętność uczenia się,

7) inicjatywność i przedsiębiorczość.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  1. analizuje wpływ czynników przyrodniczych i  pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych wrolnictwie Polski;

  2. przedstawia cechy systemu rolnictwa ekologicznego w Polsce;

  3. analizuje wymagania, które muszą spełniać gospodarstwa ekologiczne;

  4. wyjaśnia cele certyfikacji i nadzoru żywności produkowanej w ramach systemu rolnictwa ekologicznego;

  5. charakteryzuje perspektywy rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce;

  6. uczestniczy w dyskusji i uzasadnia swoje stanowisko w oparciu o posiadaną wiedzę.

Metody kształcenia

  1. metoda oglądowa: pokaz filmu

  2. metoda programowana: praca z użyciem programów komputerowych lub zasobów sieci internetowej

  3. metoda aktywizująca: gra dialogowa

Formy organizacji pracy:

  1. indywidulana

  2. zbiorowa

Czynności do wykonania przed lekcją

W ramach przygotowania się do lekcji uczniowie oglądają w domu film Czym jest rolnictwo ekologiczne? oraz rozwiązują powiązane z filmem zadania interaktywne.

Do przeprowadzenia zajęć w klasie należy przygotować dla zespołów zestawy tekstów źródłowych i wyciętych kartoników z tezami, znajdujących się w załączniku. W trakcie przygotowania do dyskusji uczniowie powinni mieć możliwość odtworzania filmu i korzystania z zasobów Internetu.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

Czynności organizacyjne. Nauczyciel podaje temat lekcji.

Nawiązując do obejrzanego uprzednio przez uczniów filmu Czym jest rolnictwo ekologiczne? informuje uczniów, że w trakcie lekcji będą zastanawiać się nad perspektywami rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce.

Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły (np. sześcioosobowe) i rozdaje materiały do gry dialogowej (załącznik).

Uczniowie w zespołach uzgadniają stanowiska poprzez dyskusję – szeregują tezy od tych, z którymi zgadzają się najbardziej do tych, z którymi zgadzają się najmniej. Następnie ustalają argumenty, którymi zamierzają poprzeć swoje stanowisko na forum klasy.

Przedstawiciele zespołów przedstawiają przed resztą uczniów stanowisko zespołów odnośnie tez, z którymi zespoły zgadzają się najbardziej i najmniej, uzasadniając wybór odpowiednimi argumentami.

Gra dialogowa może być rozszerzona o konieczność podjęcia przez uczniów jednoznacznej decyzji, czy ponoszenie nakładów finansowych przez państwo na wspieranie rolnictwa ekologicznego jest zasadne (można grę oprzeć o fikcyjną fabułę, w której uczniowie reprezentują instytucje przydzielające fundusze na ten cel)

Nauczyciel moderuje dyskusję, na koniec ją podsumowuje. Może też przedstawić klasie swój wybór i go uzasadnić.

Faza podsumowująca

Nauczyciel rozdaje uczniom kartki ze zdaniami do uzupełnienia:

Najciekawsza informacja, jaką usłyszałem lub przeczytałem w trakcie lekcji, to: ……………………………..

W trakcie dyskusji najbardziej zaskoczyło mnie to, że ………………………...

Najtrudniejsze było dla mnie …………………………………………………...

Następnie prosi wybranych (wskazanych losowo lub chętnych uczniów) o głośne odczytanie swoich wpisów.

Praca domowa

Nauczyciel prosi o napisanie wypowiedzi (o objętości około 1 strony) na temat Jak sobie wyobrażam moje własne gospodarstwo ekologiczne?

R1c5vUyZzDf3x1
Załącznik. Materiały do gry dialogowej i do fazy podsumowującej.
Źródło: LEARNETIC SA, licencja: CC BY 4.0.
mb4a1e44baa47dfc0_1523531862898_0

Metryczka

Tytuł

Czym jest rolnictwo ekologiczne?

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi

3.1. Czynniki rozwoju rolnictwa Polski

1. Użytki rolne

2. Przyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa w Polsce

3. Pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa

4. Rolnictwo ekologiczne

Przedmiot

Geografia

Etap edukacyjny

szkoła ponadpodstawowa, zakres podstawowy, klasa 3

Nowa podstawa programowa

Poziom podstawowy.
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:
7) wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski;
8) przedstawia cechy systemu rolnictwa ekologicznego w Polsce oraz wyjaśnia cele certyfikacji i nadzoru żywności produkowanej w ramach tego systemu;
9) rozpoznaje oznakowanie żywności ekologicznej oraz rozumie potrzebę zapoznania się z opisem pochodzenia i składem nabywanych produktów spożywczych.

Kompetencje kluczowe

1) porozumiewanie się w języku ojczystym,

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,

5) umiejętność uczenia się,

7) inicjatywność i przedsiębiorczość.

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń powinien:

  1. analizować wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w polskim rolnictwie;

  2. przedstawiać cechy systemu rolnictwa ekologicznego w Polsce;

  3. charakteryzować wymagania, które muszą spełniać gospodarstwa ekologiczne;

  4. wyjaśniać cele certyfikacji i nadzoru żywności produkowanej w ramach systemu rolnictwa ekologicznego;

  5. charakteryzować perspektywy rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce;

  6. rozpoznawać oznakowanie żywności ekologicznej oraz rozumieć potrzebę zapoznania się z opisem pochodzenia i składem nabywanych produktów spożywczych.

Powiązanie z e‑podręcznikiem

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/140282/v/27/t/student-canon/m/i1dUASK5dL