Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic SA
Temat zajęć
Czym jest rolnictwo ekologiczne?
Grupa docelowa
szkoła ponadpodstawowa, zakres podstawowy, klasa 3
Ogólny cel kształcenia
Zapoznanie ze specyfiką rolnictwa ekologicznego i analiza perspektyw jego rozwoju w Polsce.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym,
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,
5) umiejętność uczenia się,
7) inicjatywność i przedsiębiorczość.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych wrolnictwie Polski;
przedstawia cechy systemu rolnictwa ekologicznego w Polsce;
analizuje wymagania, które muszą spełniać gospodarstwa ekologiczne;
wyjaśnia cele certyfikacji i nadzoru żywności produkowanej w ramach systemu rolnictwa ekologicznego;
charakteryzuje perspektywy rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce;
uczestniczy w dyskusji i uzasadnia swoje stanowisko w oparciu o posiadaną wiedzę.
Metody kształcenia
metoda oglądowa: pokaz filmu
metoda programowana: praca z użyciem programów komputerowych lub zasobów sieci internetowej
metoda aktywizująca: gra dialogowa
Formy organizacji pracy:
indywidulana
zbiorowa
Czynności do wykonania przed lekcją
W ramach przygotowania się do lekcji uczniowie oglądają w domu film Czym jest rolnictwo ekologiczne? oraz rozwiązują powiązane z filmem zadania interaktywne.
Do przeprowadzenia zajęć w klasie należy przygotować dla zespołów zestawy tekstów źródłowych i wyciętych kartoników z tezami, znajdujących się w załączniku. W trakcie przygotowania do dyskusji uczniowie powinni mieć możliwość odtworzania filmu i korzystania z zasobów Internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne. Nauczyciel podaje temat lekcji.
Nawiązując do obejrzanego uprzednio przez uczniów filmu Czym jest rolnictwo ekologiczne? informuje uczniów, że w trakcie lekcji będą zastanawiać się nad perspektywami rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły (np. sześcioosobowe) i rozdaje materiały do gry dialogowej (załącznik).
Uczniowie w zespołach uzgadniają stanowiska poprzez dyskusję – szeregują tezy od tych, z którymi zgadzają się najbardziej do tych, z którymi zgadzają się najmniej. Następnie ustalają argumenty, którymi zamierzają poprzeć swoje stanowisko na forum klasy.
Przedstawiciele zespołów przedstawiają przed resztą uczniów stanowisko zespołów odnośnie tez, z którymi zespoły zgadzają się najbardziej i najmniej, uzasadniając wybór odpowiednimi argumentami.
Gra dialogowa może być rozszerzona o konieczność podjęcia przez uczniów jednoznacznej decyzji, czy ponoszenie nakładów finansowych przez państwo na wspieranie rolnictwa ekologicznego jest zasadne (można grę oprzeć o fikcyjną fabułę, w której uczniowie reprezentują instytucje przydzielające fundusze na ten cel)
Nauczyciel moderuje dyskusję, na koniec ją podsumowuje. Może też przedstawić klasie swój wybór i go uzasadnić.
Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki ze zdaniami do uzupełnienia:
Najciekawsza informacja, jaką usłyszałem lub przeczytałem w trakcie lekcji, to: ……………………………..
W trakcie dyskusji najbardziej zaskoczyło mnie to, że ………………………...
Najtrudniejsze było dla mnie …………………………………………………...
Następnie prosi wybranych (wskazanych losowo lub chętnych uczniów) o głośne odczytanie swoich wpisów.
Praca domowa
Nauczyciel prosi o napisanie wypowiedzi (o objętości około 1 strony) na temat Jak sobie wyobrażam moje własne gospodarstwo ekologiczne?
Metryczka
Tytuł
Czym jest rolnictwo ekologiczne?
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
3.1. Czynniki rozwoju rolnictwa Polski
1. Użytki rolne
2. Przyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa w Polsce
3. Pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa
4. Rolnictwo ekologiczne
Przedmiot
Geografia
Etap edukacyjny
szkoła ponadpodstawowa, zakres podstawowy, klasa 3
Nowa podstawa programowa
Poziom podstawowy.
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
7) wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski;
8) przedstawia cechy systemu rolnictwa ekologicznego w Polsce oraz wyjaśnia cele certyfikacji i nadzoru żywności produkowanej w ramach tego systemu;
9) rozpoznaje oznakowanie żywności ekologicznej oraz rozumie potrzebę zapoznania się z opisem pochodzenia i składem nabywanych produktów spożywczych.
Kompetencje kluczowe
1) porozumiewanie się w języku ojczystym,
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,
5) umiejętność uczenia się,
7) inicjatywność i przedsiębiorczość.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń powinien:
analizować wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w polskim rolnictwie;
przedstawiać cechy systemu rolnictwa ekologicznego w Polsce;
charakteryzować wymagania, które muszą spełniać gospodarstwa ekologiczne;
wyjaśniać cele certyfikacji i nadzoru żywności produkowanej w ramach systemu rolnictwa ekologicznego;
charakteryzować perspektywy rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce;
rozpoznawać oznakowanie żywności ekologicznej oraz rozumieć potrzebę zapoznania się z opisem pochodzenia i składem nabywanych produktów spożywczych.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/140282/v/27/t/student-canon/m/i1dUASK5dL