Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Ojciec Goriot. Wpływ środowiska na postawę człowieka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
omówi wpływ środowiska na postawę człowieka widoczny w powieści Ojciec Goriot;
wyjaśni, czym jest Komedia ludzka;
scharakteryzuje ojca Goriot w związku z jego przynależnością społeczną.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie notatki na temat głównych cech charakteryzujących realizm jako kierunek w literaturze. Wspomina o powieści jako o gatunku, w którym realizm w sposób najpełniejszy wyrażał swoje zasady programowe.
Uczniowie zapoznają się przed lekcją z utworem Ojciec Goriot Honoriusza Balzaka.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie dzielą się swoimi wrażeniami na temat przeczytanej lektury. Następnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Wybrana przez nauczyciela osoba przedstawia główne cechy charakteryzujące realizm jako kierunek w literaturze.
Faza realizacyjna:
Uczniowie opowiadają fabułę Ojca Goriot. Dyskutują na temat wpływu środowiska na postawę człowieka. Zastanawiają się, jak postrzega i ocenia ten wpływ autor – swoje odpowiedzi uzasadniają właściwie dobranymi cytatami.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w fazie podsumowującej pracują w parach. Zapoznają się ze schematem, który nauczyciel wyświetla na dużym ekranie. Następnie wskazują, co łączy, a co dzieli bohaterów lektury. Charakteryzują również Jana Joachima Goriota, biorąc pod uwagę jego cechy i relacje z innymi.
Na zakończenie uczniowie w większych grupach uzupełniają schemat o trzy postacie, które pojawiają się w powieści, określają wątek, który reprezentują.
Praca domowa:
Zakończenie książki ma kompozycję otwartą, ponieważ Rastignac pojawia się także w innych powieściach z cyklu Komedii ludzkiej. Nie znając kolejnych losów bohatera, zaproponuj ciąg dalszy jego historii.
Honoriusz Balzac
Ojciec Goriot
Rastignac, zostawszy sam, postąpił kilka kroków w górę i ujrzał Paryż wijący się krętą linią wzdłuż obu brzegów Sekwany, gdzie zaczynały błyszczeć światła. Oczy jego uczepiły się niemal chciwie miejsca między placem Vendôme a kopułą Inwalidów, miejsca, gdzie żył ten wykwintny świat, do którego chciał się dostać. Objął ten brzęczący ul spojrzeniem, które wysysało zeń zawczasu wszystkie miody, i wyrzekł te dumne słowa:
– Teraz się spróbujemy! […]
Źródło: Honoriusz Balzac, Ojciec Goriot, tłum. T. Boy-Żeleński, Warszawa 1972, s. 305.
Materiały pomocnicze:
Zweig S., Balzak, przekł. W. Kragen, PIW, Warszawa 1965.
Andrzej Pytlak, Walory źródłowe Komedii ludzkiej Honoriusza Balzaka, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F, Historia 5253” 1997/1998.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”,
aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.