Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak zastosować zasadę zachowania momentu pędu w praktyce? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: III. Mechanika bryły sztywnej. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | eksperymentalno‑obserwacyjna |
Formy zajęć: | - praca indywidualna, |
Środki dydaktyczne: | komputer z dostępem do Internetu i projektorem multimedialnym, koło rowerowe z osią |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prosi ochotnika o wykonanie następującego eksperymentu: nauczyciel wręcza uczniowi koło rowerowe, prosi ucznia o ustawienie wyprostowanych rąk pod pewnym kątem względem pionu i rozpoczęcie obracania się dookoła własnej osi. Nie dzieje się nic zaskakującego – ale teraz nauczyciel powtarza eksperyment, wręczając uczniowi mocno rozkręcone koło rowerowe. Tym razem uczeń obracając się wyczuje, że koło dąży do zmiany swojego położenia – tak, aby jego oś tworzyła stały kąt z płaszczyzną obrotu i niezmiennie wskazywała „biegun” nad głową obracającego się ucznia. Eksperyment należy powtórzyć kilkukrotnie z różnymi uczniami, aby samodzielnie poczuli zachowanie się koła. Nauczyciel podsumowuje doświadczenie, wprowadzając pojęcie żyroskopu i żyrokompasu. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel włącza projektor i prezentuje uczniom film z niniejszego e‑materiału. Nauczyciel prosi uczniów o robienie notatek na temat różnych konstrukcji żyroskopowych. Po projekcji nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie zanotowanych nazw, zapisując je na tablicy (żyroskop Foucaulta, stabilizatory żyroskopowe, sztuczny horyzont, żyroskopy MEMS, żyroskopy laserowe). Następnie nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w grupy, każdej z nich przydzielając jeden z zapisanych na tablicy tematów. Uczniowie mają za zadanie dowiedzieć się więcej o fizycznej zasadzie działania wybranej konstrukcji i na koniec lekcji zreferować tę wiedzę reszcie klasy. | |
Faza podsumowująca: | |
Przedstawiciele poszczególnych grup prezentują bardziej szczegółowe informacje na temat konstrukcji, zasady działania i zastosowań wybranych urządzeń, pozostali uczniowie wykonują notatki. Na koniec nauczyciel prosi uczniów o indywidualne rozwiązanie zadań 1, 2, 3, 4 z zestawu ćwiczeń, weryfikując na ile skutecznie przyswoili wiedzę z lekcji. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji: 5, 6, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. Można zasugerować ochotnikom możliwość wykonania dalszej pracy związanej z wybraną technologią żyroskopów w formie plakatu lub prezentacji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Można polecić uczniom obejrzenie filmu w domu, a następnie przygotowanie w grupach obszerniejszych prezentacji na temat przedstawionych urządzeń – realizując lekcję w formie odwróconej klasy. |