Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Korespondencja sztuk. Tycjan: Danae i Kazimierz Przerwa‑Tetmajer: Danae Tycjana
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
rozpoznaje znaczące elementy klasycznego dzieła plastycznego,
dokonuje opisu i interpretacji obrazu Tycjana Danae,
wskazuje środki poetyckiego wyrazu w wierszu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera Danae Tycjana i określa ich funkcje,
dokonuje interpretacji wiersza,
przeprowadza wspólną analizę dwóch dzieł: obrazu i utworu poetyckiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
a) Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Korespondencja sztuk. Tycjan: Danae i Kazimierz Przerwa‑Tetmajer: Danae Tycjana”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią materiału przed lekcją i przygotowują pytania, jakie można by zadać w kontekście tematu zajęć.
b) Zainteresowane osoby przygotowują prezentację multimedialną przedstawiającą malarskie wizje kobiety inspirowane motywami antycznymi.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od prezentacji malarskich przedstawień kobiet inspirowanych motywami antycznymi. Uczniowie oglądają prezentację, mogą zadawać jej autorom pytania. Dzielą się swoimi wrażeniami. Nauczyciel pyta np.: Czy istnieją jakieś wspólne cechy łączące obrazy? W jakich epokach motywy antyczne były szczególnie popularne?
Faza realizacyjna:
Uczniowie przystępują do interpretacji dzieła malarskiego. Pracując w parach, wykonują polecenia 1‑4 z sekcji „Grafika interaktywna”. Następnie wspólnie dyskutują nad odpowiedziami, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Wybrana lub chętna osoba odczytuje wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera Danae Tycjana. Nauczyciel pyta o pierwsze wrażenia uczniów.
Nadal pracując w 2‑osobowych zespołach, uczestnicy zajęć przystępują do interpretacji utworu poetyckiego. Wykonują wskazane przez nauczyciela polecenia i ćwiczenia z sekcji „Schemat”. Po upływie ustalonego czasu wybrane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu lekcji mogą pomóc polecenia 1 i 4 z sekcji „Zastanów się”.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie odpowiadają na pytania z polecenia 5 w sekcji „Zastanów się”.
Materiały pomocnicze:
Alicja Krawczyk, Literackie fascynacje malarstwem, Kielce 2006.
Agnieszka Widacka‑Bisaga, Tycjan. Malarstwo światowe, Lesko 2021.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.