Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Sposoby adaptacji klas społecznych do zmiany społeczno‑gospodarczej w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
III. Struktura społeczna i problemy społeczne.
Uczeń:
2) analizuje sposoby adaptacji klas społecznych do zmiany społeczno‑gospodarczej w Rzeczypospolitej Polskiej; wskazuje na przyczyny degradacji i awansu społecznego przedstawicieli tych klas społecznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie zmiany społecznej;
omawia, w jaki sposób przedstawiciele klas społecznych dostosowali się do życia w społeczeństwie po okresie transformacji;
ocenia charakter zmian społecznych w Polsce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca;
metoda kuli śniegowej;
dyskusja;
metoda schematu.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A3/A4, pisaki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów lekcji.
2. Uczniowie definiują pojęcie zmiany społecznej metodą kuli śniegowej: najpierw w parach, potem w czwórkach i ósemkach. Na koniec każda z grup przedstawia swoją definicję i wszyscy wspólnie wybierają najlepszą.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z treścią lekcji. Na tej podstawie omawiają czynniki, które wpłynęły na zmiany społeczne w Polsce w okresie PRL i III RP. Wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
2. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy, które zapoznają się z audiobookiem. Każda z grup zajmuje się jedną klasą społeczną: pierwsza – chłopami, druga – robotnikami, trzecia – inteligencją, a czwarta – dyrektorami instytucji państwowych oraz elitami władzy. Następnie grupy w formie schematu przedstawiają zmiany, jakie dokonały się w obrębie danej klasy, i ich przyczyny. Rezultaty pracy prezentują na forum klasy.
3. Uczniowie wykonują ćwiczenia 6, 7 i 8.
4. Bazując na zdobytej wiedzy, klasa przechodzi do dyskusji i ocenia charakter zmian społecznych w Polsce. Uczniowie szczególną uwagę powinni zwrócić na ich przyczyny i skutki. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie kończą zdanie: „Społeczeństwo polskie jest jak …., ponieważ …”.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe e‑ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Współczesne społeczeństwo polskie: dynamika zmian, red. Wasilewski Jacek, Warszawa 2006.
Artur Patrzylas, Do jakiej klasy społecznej należysz? Uważaj, możesz się poważnie mylić, forsal.pl.
Piotr Wójcik, Awans społeczny? Chyba nie w Polsce, krytykapolityczna.pl.
Krzysztof Teodor Toeplitz, Próba opisu inteligenta z PRL, polityka.pl.
Piotr Kulas, Trzeba bronić inteligencji, „Znak” 2019 r., nr 766.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą zapoznać się z audiobookiem wcześniej i przygotować referaty dotyczące poszczególnych klas społecznych.