Imię i nazwisko autora: Tadeusz Mincer

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Dlaczego do wygrania wojny potrzebny jest portal społecznościowy?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju. Uczeń:

6) dyskutuje na temat wpływu mediów na społeczny odbiór przyczyn i skutków konfliktów na świecie na wybranych przykładach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  2. kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia podstawowe zasady powstania wydarzeń medialnych,

  • rozpoznaje propagandę w przekazach informacyjnych,

  • odróżnia wiadomości rzetelne od nierzetelnych.

Strategie nauczania: konstruktywizm.

Metody nauczania: wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, analiza przekazu medialnego, dyskusja moderowana.

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach.

Środki dydaktyczne: tablica szkolna, komputer z projektorem multimedialnym.

Materiały pomocnicze: Broszura „Jak radzić sobie z fake newsami” przygotowana przez Fundację Szkoła z Klasą na licencji CC‑BY‑SA 3.0. Do pobrania ze strony: https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/radzic‑fake‑news.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  1. Nauczyciel sprawdza obecność i ewentualnie zadanie domowe z poprzedniej lekcji oraz przedstawia temat zajęć – rolę mediów w konfliktach zbrojnych.

  2. Nauczyciel przygotowuje mapę świata i pyta uczniów, gdzie obecnie na świecie toczą się konflikty zbrojne i co o nich wiemy. Uczniowie wskazują przykładowe konflikty.

  3. Nauczyciel dopytuje o konflikt na Ukrainie: czy uczniowie o nim wiedzą oraz skąd czerpią o nim wiedzę.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel upewnia się, że uczniowie rozumieją terminy takie jak: propaganda, media, czwarta władza, opinia publiczna i fake news. Terminy te można zapisać na tablicy.

  • Nauczyciel informuje uczniów, że zostanie im pokazany film edukacyjny omawiający temat propagandy w działaniach wojennych. Uczniowie otrzymują  zadanie, by wynotować w tabeli cechy charakterystyczne przekazu ukraińskiego oraz rosyjskiego dotyczącego tego konfliktu.

  • Nauczyciel prezentuje uczniom film edukacyjny.

  • Nauczyciel wspólnie z uczniami omawia film i sprawdza, jakie elementy propagandy obu stron zostały przez uczniów wymienione.

Faza podsumowująca

  • W ostatniej fazie zajęć nauczyciel porusza temat fałszywych informacji (tzw. fake news).

  • Nauczyciel rozdaje uczniom broszurę „Jak radzić sobie z fake newsami” lub ewentualnie wyświetla poszczególne jej elementy przy pomocy projektora multimedialnego.

  • Na początku omawiane są charakterystyczne cechy fałszywych wiadomości. Omawiając kolejne punkty, należy prosić uczniów o podanie przykładów.

  • Następnie nauczyciel prezentuje zasady radzenia sobie z fałszywymi newsami.

Praca domowa: zadaniem uczniów jest przeanalizowanie jednej wybranej relacji medialnej zgodnie z zasadami określonymi  broszurze „Jak radzić sobie z fake newsami?”. W tym celu nauczyciel może albo przydzielić konkretne relacje uczniom - tak, by każdy z nich pracował na innym materiale lub poprosić uczniów o wybranie interesującego ich zagadnienia. Rezultatem pracy domowej ma być notatka z poszukiwań mających na celu sprawdzenia rzetelności materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: film edukacyjny można wykorzystać również na zajęciach z wiedzy o społeczeństwie.