Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Korespondencja sztuk. Vincent van Gogh: Autoportret i Adam Zagajewski: Twarz van Gogha
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
rozpoznaje znaczące elementy dzieła plastycznego,
dokonuje opisu obrazu Vincenta van Gogha Autoportret,
wskazuje środki poetyckiego wyrazu w wierszu Adama Zagajewskiego Twarz van Gogha i określa ich funkcje,
interpretuje wiersz Adama Zagajewskiego w kontekście malarstwa Vincenta van Gogha,
dokonuje analizy porównawczej dwóch dzieł: obrazu i utworu poetyckiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda aktywizująca - spacer klasowy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel proponuje, by zainteresowani uczniowie przygotowali prezentację na temat biografii i twórczości Vincenta van Gogha. Mogą wykorzystać informacje z e‑materiału oraz innych źródeł.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Korespondencja sztuk. Vincent van Gogh: Autoportret i Adam Zagajewski: Twarz van Gogha”. Uczniowie powinni się zapoznać z utworem poetyckim zawartym w lekcji: Twarze van Gogha. Przygotowują się do omówienia tekstu, szukając informacji na temat kontekstu biograficznego i/lub historycznoliterackiego. Wybrane osoby mogą zebrać potrzebne wiadomości do wstępnego rozpoznania tekstu. Będą pełniły rolę ekspertów.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając i uzasadniając swoje stanowisko.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się na 5 grup, w których opracowują polecenia 2, 3 i 4 z sekcji „Ilustracja interaktywna”. Po upływie ustalonego czasu przedstawiciele grup prezentują propozycje odpowiedzi, pozostałe grupy włączają się do dyskusji. Nauczyciel weryfikuje poprawność wypowiedzi uczniów.
Wybrana osoba odczytuje wiersz Adama Zagajewskiego Twarze van Gogha. Prowadzący pyta uczniów o ich pierwsze wrażenia. Następnie, pracując w tych samych grupach, uczniowie przechodzą do wykonania poleceń 1, 2 i 3 z sekcji „Schemat”. Porównują odpowiedzi i dyskutują o nich.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu lekcji uczniowie wspólnie poszukują odpowiedzi na następujące pytania: co łączy obraz van Gogha i wiersz Zagajewskiego? Czy wiersz jest ekfrazą? Czy możliwa jest interpretacja wiersza bez znajomości obrazu? Czy sposób odczytania twórczości van Gogha przez poetę jest ci bliski?
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
Wykonaj polecenie 4 z sekcji „Schemat”.
Materiały pomocnicze:
Alicja Krawczyk,Literackie fascynacje malarstwem, Kielce 2006.
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.