Dla nauczyciela
Autor: zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Problem plecakowy
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polega problem plecakowy.
Wymienisz i scharakteryzujesz warianty problemu plecakowego – ogólny, decyzyjny oraz ciągły.
Rozwiążesz problem plecakowy, stosując algorytm zachłanny.
Przedyskutujesz ograniczenia metody zachłannej oraz wyjaśnisz, w jakich przypadkach wynik może być daleki od najlepszego możliwego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
ćwiczenia praktyczne;
mapa myśli;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Problem plecakowy”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi wybraną osobę o przedstawienie najważniejszych informacji z sekcji „Przeczytaj”.
W kolejnym kroku uczniowie w parach przygotowują listę kroków przedstawionych algorytmów. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania. Następnie uczniowie w parach zastanawiają się, w jakich sytuacjach codziennych wykorzystywany jest algorytm odpowiedzialny za zachłanne pakowanie plecaka. Potem w grupach porównują swoje odpowiedzi. Chętna lub wybrana osoba zapisuje odpowiedzi na tablicy w formie mapy myśli.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z opisem algorytmu i treścią prezentacji.
W następnym kroku uczniowie zapoznają się w parach z poleceniem nr 2 w sekcji „Prezentacja multimedialna” i je wykonują.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia nr 1–4 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie chętne lub wybrane osoby prezentują swoje rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązywania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5–9 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują polecenie nr 3 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Prezentacja multimedialna”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.