Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Czy filozofia starożytna jest nadal aktualna?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Pojęcie filozofii. Uczeń:
2) wymienia i charakteryzuje ważniejsze dyscypliny filozofii: metafizyka (ontologia), epistemologia, etyka, filozofia przyrody, antropologia filozoficzna, teologia filozoficzna, filozofia piękna i sztuki (estetyka), filozofia polityki;
II. Pierwsze pytanie filozoficzne: co stanowi archē świata? Uczeń:
4) dostrzega w metodzie jońskich filozofów przyrody zalążek empirycznej metody naukowej: obserwacja zjawisk przyrodniczych oraz wysuwanie hipotez wyjaśniających te zjawiska.
III. Pierwsze spory filozoficzne. Uczeń:
2) dyskutuje na temat „czy rzeczywistość w swej istocie jest zmienna, czy niezmienna?”, przedstawiając argumenty na rzecz wariabilizmu (Heraklit) oraz statyzmu (eleaci);
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz podstawowe problemy ontologii.
Zastosujesz pojęcia ontologiczne do analizy różnych zjawisk.
Odkryjesz różne założenia ontologiczne wśród starożytnych filozofów.
Cele operacyjne. Uczeń:
pojmuje rolę filozofii jako fundamentalnego składnika dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej;
zna i charakteryzuje główne dyscypliny filozoficzne, opisuje ich problematykę i posługuje się odpowiednią terminologią;
rozwija krytyczne myślenie i sprawności logiczne poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Czy filozofia starożytna jest nadal aktualna?”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się przed zajęciami z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i rozwiązanie ćwiczeń nr 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenia. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję na temat Czy filozofia starożytna jest nadal aktualna?, przedstawiając i uzasadniając swoje stanowisko. Po zakończeniu dyskusji chętna lub wybrana osoba przedstawia swoje wnioski.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach, zapisując przykłady pytań, jakie można by zadać na gruncie ontologii. Po wyznaczonym czasie wybrana lub chętna para wyznacza drugą parę w klasie i zadaje im przygotowane przez siebie pytania, następnie musi odpowiedzieć na pytania zadane przez adwersarzy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Schemat interaktywny”. Wybrany uczeń odczytuje na głos oba polecenia. Pierwsze z nich klasa wykonuje w drodze krótkiej dyskusji. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup – tyle, ile punktów znajduje się w schemacie. Każdy zespół opracowuje odpowiedź na drugie polecenie, ilustrując je odpowiednimi przykładami dziedzin i teorii naukowych. Po wyznaczonym czasie następuje prezentacja efektów pracy poszczególnych grup. Nauczyciel omawia z uczniami ich propozycje.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia nr 3‑5. Nauczyciel kontroluje poprawność wykonanych zadań, udzielając uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Jako podsumowanie uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8: Jak myślisz, czy posiadasz wolną wolę? Uzasadnij swoje stanowisko. Omówienie odpowiedzi na forum klasy.
Praca domowa:
Napisz referat na temat: Opisz arché dyscypliny naukowej, która Cię najbardziej interesuje.
Materiały pomocnicze:
Władysław Krajewski, Ontologia, Warszawa 1959.
Dlaczego filozofia? Filozofia a świat współczesny, doświadczenia źródłowe, drogi do filozofii, „Filo‑Sofija” 26(2014/3), s. 237–256.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do podsumowania lekcji.