Dla nauczyciela
Autor: Adam Jurkiewicz
Przedmiot: Informatyka
Temat: Błędy obliczeń numerycznych w języku Python
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Napiszesz w języku Python program obliczający wartość liczby pi.
Powtórzysz wiadomości dotyczące błędów względnych i bezwzględnych oraz ich obliczania.
Wykonasz ćwiczenia sprawdzające twoją wiedzę dotyczącą błędów obliczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał „Błędy obliczeń numerycznych w języku Python”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj” dotyczącymi programowania.
Uczniowie przypominają sobie najważniejsze informacje związane z błędami obliczeń numerycznych.
Faza wstępna:
Nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji.
Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel prosi uczniów, aby metodą burzy mózgów wymienili najważniejsze informacje, które zdobyli, zapoznając się przed lekcją z sekcją „Przeczytaj”. Wybrany uczeń wynotowuje je na tablicy. W razie konieczności nauczyciel dopowiada brakujące informacje. W kolejnym kroku uczniowie analizują przykłady z sekcji „Przeczytaj” i powtarzają zaprezentowane rozwiązania na swoim komputerze.
Praca z multimedium Uczniowie zapoznają się z poleceniem 1 w sekcji „Film samouczek”. Następnie analizują prezentację.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1–3 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność rozwiązań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń z programowania w języku Python.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 3–5 z sekcji „Film samouczek” i porównują swoje rozwiązanie z filmem. Zapisują swoje wnioski.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedia w sekcji „Film samouczek” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.