Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Czy Polskę należy kochać i szanować?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
1) przedstawia różne koncepcje narodu (polityczną i etniczno‑kulturową); charakteryzuje czynniki narodotwórcze i sprzyjające zachowaniu tożsamości narodowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje afektywny i poznawczy komponent postaw świadczących o patriotyzmie;
rozróżnia pozytywne i negatywne wymiary tożsamości narodowej, przeciwstawiając patriotyzm nacjonalizmowi;
analizuje dane sondażowe dotyczące patriotyzmu;
wskazuje uwarunkowania patriotyzmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: Przejawy patriotyzmu i nacjonalizmu w moim bliższym i dalszym otoczeniu.
Faza wstępna:
Dyskusja wprowadzająca do zagadnień poruszanych w e‑materiale. Uczniowie, korzystając z własnej wiedzy, odpowiadają na pytania zawarte we Wprowadzeniu.
Przedstawienie tematu „Czy Polskę należy kochać i szanować?” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika pytanie sondażowe z sekcji Badanie 1. Uczniowie na telefonach komórkowych lub tabletach logują się do systemu, dołączają do lekcji i przystępują do odpowiedzi na zadane pytanie. Nauczyciel, korzystając ze swojego panelu użytkownika, wyświetla zestawienie odpowiedzi uczniów. Chętne osoby mogą uzasadnić swój wybór.
Podział klasy na grupy. Każdy zespół rozwiązują problemy przedstawone w ćwiczeniu 2 w sekcji Badanie 1. Uczniowie dyskutują i nie muszą ustalać jednolitego stanowiska. Następnie reprezentanci grup przedstawiają rozwiązanie na forum klasy, a także wskazują na rozbieżności w opiniach członków zespołu. Pozostali uczniowie mogą z nimi polemizować i przedstawiać własne stanowiska.
Uczniowie zapoznają się z filmem „Patriotyzm niejedno ma imię” i w trakcie emisji robią notatki, aby przygotować się do wypowiedzi dotyczącej ich własnej definicji patriotyzmu. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje opinie.
Praca z audiobookiem. Uczniowie w trakcie emisji zastanawiają się nad przejawami patriotyzmu i nacjonalizmu w ich otoczeniu. Następnie osoby wybrane przed lekcją przedstawiają swoje prezentacje. Pozostali uczniowie mogą z nimi dyskutować i podawać własne przykłady.
Uczniowie wykonują ćwiczenia inteaktywne dołączone do audiobooka. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie ponownie odpowiadają na pytanie sondażowe postawione na wcześniejszym etapie zajęć (w sekcji Badanie 2). Wyniki są wyświetlone na tablicy interaktywnej.
Podział na grupy. Każda z nich wykonuje ćwiczenie 2 w sekcji Badanie 2. Uczniowie porównują wyniki sondażu przeprowadzonego przez CBOS oraz wyniki badań przeprowadzonych w klasie. Przedstawiciele zespołów prezentują odpowiedzi, które są wspólnie omawiane i porównywane.
Omówienie przebiegu zajęć, przedstawienie mocnych i słabych stron pracy zespołów i przekazanie informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie sporządzają mapę myśli dotyczącą ich poglądów na temat patriotyzmu (ćw. 1 w sekcji Film).
Materiały pomocnicze:
Historyk idei: Patriotyzm i nacjonalizm to pojęcia głęboko zakorzenione w naszej kulturze, wiadomosci.dziennik.pl.
Między patriotyzmem a nacjonalizmem, Komunikat z badań CBOS nr 151/2016, listopad 2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.