Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Kamień milowy czy krok wstecz? Znaczenie Wielkiej Rewolucji Francuskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
ocenia, czy Wielka Rewolucja Francuska słusznie uznawana jest za wydarzenie, które wstrząsnęło światem.
wyjaśnia, dlaczego rewolucja jest tak ważna w pamięci Francuzów, że ich rząd przeznaczył 45 mln franków (29 mln zł) na zorganizowanie obchodów dwusetnej rocznicy jej wybuchu.
opisuje zmiany, jakie dokonały się w języku; sprawdza np., co oznaczało określenie „zwolennik krótkich spodni”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Kamień milowy czy krok wstecz? Znaczenie Wielkiej Rewolucji Francuskiej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Wyświetlenie na tablicy uczniom tematu oraz celów lekcji, a następnie określenie kryteriów sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 3, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia nr 1,2,4,5, które zostały wyświetlone na tablicy. Nauczyciel śledzi na platformie postępy uczestników zajęć, sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Nauczyciel wyświetla kolejne ćwiczenia nr od 6 do 8, które uczniowie wykonują w czteroosobowych grupach. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 1 i 2 z sekcji „Film”.
Materiały pomocnicze
Jan Baszkiewicz, Historia Francji, Wrocław 1999.
Jan Baszkiewicz, Stefan Meller, Rewolucja francuska 1789‑1794: społeczeństwo obywatelskie, Warszawa 1983.
Andrzej Chwalba, Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2012.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wskazówki metodyczne:
Informacje z sekcji „Film” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie. Cały materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 1: Trójkolorowa flaga Francji; domena publiczna, pixabay.com
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 2: Kogut galijski; CC BY‑SA 3.0, Francois Goglins, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 3: Claude Joseph Rouget de Lisle wykonuje „Marsyliankę”, Isidore Pils; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 4: Popiersie Marianne w senacie francuskim; CC BY‑SA 3.0, Super sapin, Wikimedia Commons.