Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska
Przedmiot: biologia
Temat: Bioróżnorodność a jakość ludzkiego życia
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie terminu „usługi ekosystemowe”;
charakteryzuje (wybrane) usługi ekosystemowe;
przeprowadza obserwacje okazów;
przedstawia i wycenia usługi ekosystemowe wybranych ekosystemów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
kształcenie wyprzedzające;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
prezentacja;
pogadanka;
mapa pojęć.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
karty z obrazkami (zał. 1);
przyniesione przez uczniów okazy i fotografie;
arkusze brystolu, np. w formacie A2.
Przed lekcją:
Klasa zapoznaje się z treścią e‑materiału. Chętni uczniowie przygotowują pokaz pt. „Pamiątki z wizyty w ekosystemie .........”, przy czym nauczyciel objaśnia, że może to być ekosystem zarówno np. rafy koralowej, jak i parku miejskiego. Do pokazu mogą być dołączone fotografie i okazy (muszle, zasuszone rośliny, minerały itp.) oraz foldery biur podróży. Nauczyciel drukuje w kolorze karty – obrazki (na kartkach A4; zał. 1).
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przywołuje sytuację ze wstępu do e‑materiału: wyjazd w atrakcyjne miejsce i brak „atrakcji”. Pyta: „Czy ktoś z was spotkał się z podobną sytuacją? Jak się wówczas czuliście?”. Uczniowie w pogadance wypowiadają się na temat takich sytuacji.
Uczniowie definiują ogólnie pojęcie usługi; wybrana definicja zostaje zapisana na tablicy. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o poszerzenie tej definicji o termin „usługa ekosystemowa”; nowa definicja zostaje zapisana na tablicy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na grupy w zależności od ilości przyniesionych przez uczniów materiałów i okazów.
Uczniowie w grupach na podstawie przyniesionych materiałów przygotowują prezentację kolekcji pamiątek z różnych ekosystemów oraz wykonaną na arkuszu brystolu listę usług wybranego przez siebie ekosystemu wraz z ich wyceną (w umownych jednostkach: „ekodolarach”). Nauczyciel dba o to, by każda grupa opracowywała inny ekosystem. Uczniowie mogą korzystać z e‑materiału.
Każda grupa prezentuje „swój” ekosystem, charakteryzując jego usługi; pozostali uczniowie obserwują okazy i inne materiały oraz podają propozycje uzupełnienia listy usług ekosystemowych wraz z ich wyceną.
Uczniowie wyliczają sumaryczną wartość usług dla każdego z prezentowanych przez siebie ekosystemów na podstawie własnej wyceny.
Nauczyciel wyjaśnia, że do oceny wartości zasobów środowiska można użyć różnych metod, w tym metody kosztów podróży. Opiera się ona na założeniu, że im cenniejsze przyrodniczo jest miejsce, tym więcej są skłonni wydać turyści na dojazd i pobyt. Wartość zasobu oblicza się, biorąc pod uwagę liczbę zwiedzających i deklarowaną (lub rzeczywiście wydaną) kwotę. Metoda opiera się na pytaniach ankietowych.
Uczniowie opracowują zestaw pytań do ankiety oceny kosztów podróży, np.: „Gdzie chciał(a)byś pojechać?”, „Ile jesteś skłonny/skłonna wydać na dojazd, mieszkanie, wyżywienie?”, „Ile kosztuje wstęp (np. do parku narodowego)?”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel umieszcza karty z obrazkami (zał. 1) na tablicy (magnetycznej) i prosi chętnego ucznia o ułożenie ich w odpowiedniej kolejności oraz podpisanie (forma mapy pojęć).
Uczniowie podają przykłady gatunków, ekosystemów i usług do każdej z kart na podstawie obserwacji z lekcji wraz z ich wyceną.
Kilkoro uczniów wypowiada się na temat: „Bioróżnorodność ma wpływ na jakość życia człowieka”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia z e‑materiału.
Dla chętnych: Dokonaj wyceny najbliższego obszaru chronionego (w złotówkach) metodą kosztów podróży na podstawie odpowiedzi członków rodziny lub znajomych na przygotowane na lekcji pytania ankietowe.
Materiały pomocnicze:
Kolbert Elisabeth, Szóste wymieranie, tłum. Tatiana Grzegorzewska, Piotr Grzegorzewski, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa 2016.
Kronenberg Jakub, Usługi ekosystemów – nowe spojrzenie na wartość środowiska przyrodniczego, w: EkoMiasto#Środowisko. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, pod red. A. Rzeńcy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 63–68.
Millenium Assessment Reports: www.millenniumassessment.org/documents/document.356.aspx.pdf (dostęp 20.07.2019).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka:
Audiobook może służyć uczniom do przygotowania się do lekcji; można go też wykorzystać jako podsumowanie lekcji lub na zajęciach o różnorodności ekosystemowej.