Dla nauczyciela
Autor: Jacek Człapiński
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wzajemne położenie dwóch okręgów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.
1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa wzajemne położenie dwóch okręgów
stosuje twierdzenia ustalające kryterium wzajemnego położenia dwóch okręgów
przeprowadza podstawowe konstrukcje geometryczne
przeprowadza dowody geometryczne
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel zadaje pytanie dotyczące motywów geometrycznych w architekturze i prosi o podanie przykładów.
Posługując się wcześniej przygotowanymi fotografiami wprowadza pojęcie maswerku.
Nauczyciel może przygotować i pokazać krótką animację pokazującą konstrukcję motywów geometrycznych wykorzystywanych w architekturze gotyku.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o omówienie wzajemnego położenia dwóch okręgów w kontekście liczby punktów wspólnych obu figur. Następnie odnosi to do odległości między środkami obu okręgów i ich promieni.
Uczniowie uruchamiają aplet i wykonują zawarte w nim polecenia.
Nauczyciel prosi uczniów o sformułowanie odpowiednich twierdzeń dotyczących wzajemnego położenia dwóch okręgów i twierdzeń odwrotnych.
Nauczyciel formułuje kolejno przykłady i prosi uczniów o rozwiązanie postawionych tam problemów.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Wzajemne położenie dwóch okręgów
Wskazówki metodyczne:
Aplet można zastosować w ramach powtórzenia przed sprawdzianem.