Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak sporządzić roztwór o określonym stężeniu procentowym?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Roztwory. Uczeń:
3) projektuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające otrzymać roztwór o zadanym stężeniu procentowym.
Zakres rozszerzony
V. Roztwory. Uczeń:
3) projektuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające otrzymać roztwór o zadanym stężeniu procentowym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
dobiera sprzęt laboratoryjny do sporządzenia roztworów procentowych;
projektuje doświadczenie pozwalające otrzymać roztwór o określonym stężeniu procentowym;
sporządza roztwory o określonym stężeniu procentowym z naważki i poprzez rozcieńczenie.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza tekstu źródłowego;
film edukacyjny;
ćwiczenia laboratoryjne;
eksperyment uczniowski;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca zbiorowa;
w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel prosi uczniów, aby podali przykłady roztworów z podanym procentem zawartej substancji, z którymi uczniowie mają do czynienia na co dzień, po czym nauczyciel zadaje pytanie, co to znaczy 6% ocet spirytusowy, 3% roztwór jodyny, 95% spirytus.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu „stężenie procentowe roztworu”. Burza mózgów stosowana jest w celu rozpoznania wiedzy uczniów (czy pamiętają czym jest stężenie procentowe z szkoły podstawowej) a następnie zindywidualizowania metody pracy z uczniami w dalszym etapie lekcji.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Analiza tekstu w e‑materiale na temat przygotowania roztworu o określonym stężeniu procentowym z naważki i poprzez rozcieńczenie. Uczniowie korzystają również z filmu edukacyjnego zamieszczonego w e‑materiale. Dyskusja na temat procedury przygotowania roztworu. Nauczyciel monitoruje wypowiedzi uczniów pod kątem poprawności.
Eksperyment uczniowski – praca w parach. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, przygotowuje sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. W ramach zadania 1 w karcie pracy uczniowie dobierają odpowiedni sprzęt, szkło laboratoryjne i odczynniki, wykonują niezbędne obliczenia. Chętny uczeń przedstawia na forum klasy wyniki na tablicy, pozostali uczniowie sprawdzają poprawność swoich obliczeń. Po sprawdzeniu poprawności obliczeń uczniowie przygotowują roztwór z zachowaniem procedury. Następnie uczniowie wykonują zadanie nr 2. Chętny uczeń przedstawia na forum klasy wyniki na tablicy, a inny uczeń omawia procedurę otrzymywania roztworu przez rozcieńczanie. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów podczas wykonywania obu zadań.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta: co to jest stężenie procentowe? Czy roztwory procentowe przygotowuje się w kolbach miarowych? Jaki sprzęt jest potrzebny do przygotowania roztworu procentowego?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że ...
Czego się nauczyłam/łem...
Co było dla mnie łatwe...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe zadania w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Zadanie pisemne. Oblicz, ile gramów siarczanu(VI) manganu(II) woda(1/7) oraz ile gramów wody należy użyć, aby przygotować 250g 2% roztworu siarczanu(VI) manganu(II).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film edukacyjny może być wykorzystany w celu przygotowania uczniów do sporządzenia roztworu na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Wyjaśnij czym jest stężenie procentowe?
Czy roztwory procentowe przygotowuje się w kolbach miarowych?
Jaki sprzęt jest potrzebny do przygotowania roztworu procentowego?
Jakie czynności należy wykonać sporządzając 10 % roztwór azotanu(V) potasu?
Sprzęt i szkło laboratoryjne: cylindry miarowe, bagietki, wagi laboratoryjne, naczynko wagowe, pipety wielomiarowe, nasadki na pipety, tryskawki, zlewki
Odczynniki: siarczan(VI) miedzi(II) woda 1/5, chlorek żelaza(III) woda ⅙, chlorek sodu, siarczan(VI) magnezu, azotan(V) sodu, woda.
Karty pracy