Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Dlaczego wino pozostawione w otwartej butelce pachnie octem?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:
2) pisze równania reakcji otrzymywania kwasów karboksylowych (np. z alkoholi lub z aldehydów);
XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:
7) opisuje procesy fermentacyjne zachodzące podczas wyrabiania ciasta i pieczenia chleba, produkcji wina, otrzymywania kwaśnego mleka, jogurtów, serów; pisze równania reakcji fermentacji alkoholowej, octowej i mlekowej.
Zakres rozszerzony
XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:
2) pisze równania reakcji otrzymywania kwasów karboksylowych (np. z alkoholi lub z aldehydów);
XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:
7) opisuje procesy fermentacyjne zachodzące podczas wyrabiania ciasta i pieczenia chleba, produkcji wina, otrzymywania kwaśnego mleka, jogurtów, serów; pisze równania reakcji fermentacji alkoholowej, octowej i mlekowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia składniki wina wpływające na jego kwasowe pH;
analizuje przebieg procesu powstawania kwasu octowego (etanowego) przy udziale bakterii AAB;
oblicza, ile kwasu octowego (etanowego) wydziela się z konkretnej ilości etanolu.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
grafika interaktywna:
ćwiczenia uczniowskie;
kieszeń i szuflada;
technika gadająca ściana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami/tablety, smartfony z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przed lekcją:
Uczniowie proszeni są o przeczytanie publikacji. E.J. Bartowsky, P.A. Henschke, International Journal of Food Microbiology, 125 (2008), s. 60–70. Jeśli dostęp do niej jest niemożliwy, uczniowie mogą zapoznać się z treścią e‑materiału.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zainteresowanie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Czy wino może ulec zepsuciu? Co świadczy o tym fakcie?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie odpowiadają na zadane pytanie: O jakiej reakcji na poziomie mikroświata mówi zapach octu z butelki wina?
Faza realizacyjna:
Uczniowie w oparciu o przeczytany tekst źródłowy (wskazaną publikację w materiałach pomocniczych) dyskutują z nauczycielem na postawione pytania: W jaki sposób z wina tworzy się kwas octowy (etanowy)? Czy do tego konieczny jest dostęp tlenu? W jaki sposób przebiega ta reakcja? Jakie bakterie są konieczne? Czy można tak oczyścić wino, żeby tych bakterii w nim nie było? Jak nazywa się ten proces? Czy uczestniczą w nim katalizatory? Jakie?
Uczniowie mają za zadanie na podstawie dyskusji samodzielnie zapisać, w jaki sposób – na drodze fermentacji octowej – powstaje kwas octowy (etanowy) przy udziale bakterii AAB. Swoje schematy procesu (począwszy od glukozy) zapisują w zeszytach. Następnie nauczyciel wyświetla uczniom medium bazowe, a na jego podstawie wyjaśnia zachodzącą w winie fermentację octową. Uczniowie porównują swoje równania zapisane w zeszytach z równaniem wyświetlonym w grafice interaktywnej i dokonują ewentualnie korekty w swoich notatkach.
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru A4, mazaki. Uczniowie opisują wino pod kątem zalet i wad. Mają za zadanie podejść do tematu bardzo profesjonalnie. Mają za zadanie zawrzeć w opisie, jak niezdrowy jest alkohol dla zdrowia ludzi i jakie są jego negatywne aspekty zdrowotne, ale również wymienić pozytywny synergiczny wpływ antyoksydantów zawartych w winie na zdrowie człowieka. Po wyznaczonym czasie liderzy grup z zastosowaniem techniki gadająca ściana prezentują efekty pracy.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.
Praca domowa:
1. Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji. 2. Uczniowie opisują biosyntezę kwasu octowego (etanowego) na skalę przemysłową.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów do samodzielnej nauki w domu i jako medium do podsumowania lekcji przez nauczyciela.
Materiały pomocnicze:
Publikacja: E.J. Bartowsky, P.A. Henschke, International Journal of Food Microbiology, 125 (2008), s. 60–70.
Nauczyciel przygotowuje sklerotki (karteczki samoprzylepne).
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Na czym polega fermentacja octowa?
Co to jest dehydrogeneza alkoholowa?
Jaka rolę w organizmie człowieka pełnią antyoksydanty zawarte w winie?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?