Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Cechy romantycznego wędrowania na przykładzie Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu Juliusza Słowackiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskaże kierunki romantycznych podróży Juliusza Słowackiego i innych twórców epoki;
zapozna się z cechami gatunkowymi poematu dygresyjnego;
dokona analizy fragmentów Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu Juliusza Słowackiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Cechy romantycznego wędrowania na przykładzie Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu Juliusza Słowackiego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstami w sekcjach „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel włącza film, po którym następuje krótka dyskusja dotycząca podobieństw i różnic między romantycznym podróżowaniem a współczesną turystyką. Następnie uczniowie wyjaśniają, na czym polegał kulturowy model podróży w epoce romantyzmu.
Uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć interaktywnych. Pracują w parach. Ich zadaniem jest:
- opisanie na podstawie fragmentów poematu Juliusza Słowackiego zawartych w nich środków stylistycznych, sposobów obrazowania i prowadzenia narracji,
- wskazanie cech romantycznego wędrowania,
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Uczniowie konstruują notatkę podsumowującą w dowolnej formie (grafnotka, mapa myśli), w której umieszczają informacje dotyczące romantycznego wędrowania na przykładzie Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu Juliusza Słowackiego.
Praca domowa:
Wskaż miejsca podróży, które w epoce romantyzmu cieszyły się szczególną popularnością.
Materiały pomocnicze:
Słownik terminów literackich, Warszawa 1995.
Stefania Skwarczyńska, Teoria listu, Białystok 2005.
Paweł Hertz, Portret Słowackiego, Warszawa 1949.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.