Autor: Tomasz Malinowski

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Ocena działalności sejmu i senatu – analiza badań opinii społecznej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.

Uczeń:

9) analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – postawy społeczeństwa polskiego wobec instytucji publicznych i polityków.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje dane dotyczące oceny działalności sejmu i senatu;

  • dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;

  • przedstawia wnioski z analizy materiału.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ekspozycja;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Uczniowie zapoznają się z zasadami analizy danych – widżet „Jak poprawnie odczytywać wyniki badań społecznych?” w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Ocena działalności sejmu i senatu – analiza badań opinii społecznej”. Prosi uczestników zajęć o odpowiedź na pytania sondażowe z ćwiczeń 1 i 2 w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie odpowiadają na pytania, a wyniki wyświetlane są na tablicy interaktywnej – omówienie wyników.

  3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

  4. Wyjaśnienie zasad analizy danych przez nauczyciela.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach analizują tabelę z wynikami badania CBOS i odpowiadają na zadane w poleceniu pytania. Następnie chętne pary przedstawiają rezultaty swojej pracy. Odpowiedzi są dyskutowane na forum klasy i uzupełniane.

  2. Film samouczek. Zespół klasowy zapoznaje się z analizą strony formalnej i treściowej danych zaprezentowanych w badaniu CBOS. W czasie projekcji uczniowie sporządzają notatki.

  3. Podział na grupy. Każdy zespół wykonuje ćwiczenie 5 z sekcji „Film samouczek”. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje rozwiązania, porównują je i weryfikują.

  4. Praca z audiobookiem. Po wysłuchaniu komentarza do badań CBOS uczniowie indywidualnie wykonują dołączone do niego ćwiczenia i wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • CBOS, Opinie o działalności instytucji publicznych,  „Komunikat z badań”, luty 2007.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film samouczek”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.