Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Praworządność i państwo prawa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
6) przedstawia genezę i zasady państwa prawnego; przedstawia zasady organizacji i funkcjonowania władzy sądowniczej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia cechy koncepcji praworządności;
charakteryzuje państwo prawa;
analizuje zasady organizacji i funkcjonowania władzy sądowniczej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
jak rozumieją pojęcia: praworządność i państwo prawa;
czy znają zasady organizacji i funkcjonowania władzy sądowniczej w Polsce.
Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:
pojęcia „praworządność”;
cech państwa prawa;
zasad organizacji i funkcjonowania władzy sądowniczej.
2. W klasie zostaje przeprowadzona dyskusja na temat: Jakie kompetencje i walory osobowościowe powinien mieć dobry sędzia?
3. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
praworządności;
państwa prawa;
zasad organizacji i funkcjonowania władzy sądowniczej.
Faza podsumowująca
1. Rozwiązanie quizu.
2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium (1 i 2).
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–8).
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., isap.sejm.gov.pl.
Jacek Salij, Prawo naturalne i prawa stanowione w ujęciu św. Tomasza z Akwinu, „Łódzkie Studia Teologiczne”, 2017.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra interaktywna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej praworządności i państwa prawa.