Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Grupy odniesienia
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
3) charakteryzuje role społeczne człowieka w związku z jego przynależnością do różnych grup społecznych; analizuje zasady wzajemności, zaufania i pomocy.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie grupy odniesienia i rozpoznaje rodzaje takich grup;
wyjaśnia zależność, jaka istnieje między zjawiskiem „odnoszenia” a sposobem odgrywania roli społecznej w grupie;
analizuje znaczenie zasady wzajemności, zaufania i pomocy w utrzymywaniu integralności grupy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
elementy dramy;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
mapa myśli.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przed zajęciami uczniowie zapoznają się z e‑materiałem, tak aby w czasie lekcji uczestniczyć aktywnie w dyskusji.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
3. Nauczyciel przedstawia krótkie wprowadzenie do lekcji, zwracając uwagę na grupy społeczne, do których przynależymy, i to, jakie pełnimy w nich funkcje – odgrywamy role, oraz na grupy odniesienia. Wspólnie z uczniami wskazuje różnice między nimi.
Faza realizacji
1. Podział klasy na dwie grupy. Każda z nich ma za zadanie przygotowanie scenek dramowych dotyczących przynależności do grup w wymiarze społecznym i odniesienia. Muszą wskazać kilka grup, do których jednostka przynależy i w których działa, pełniąc różne funkcje. Mają również wskazać, w których grupach jednostka czuje się dobrze lub nie.
2. Uczniowie po wyznaczonym czasie przedstawiają przygotowane scenki.
3. Po prezentacji prowadzący zachęca uczniów do dyskusji:
Co miało wpływ na to, że dana osoba w wybranej grupie czuła się dobrze?
Dlaczego przynależność do innej grupy wpływała na nią negatywnie?
Uczniowie wskazują zarówno cechy charakteru i osobowości danej osoby, jak i strukturę grupy, do której należy, oraz to, w jaki sposób jest ona w niej postrzegana.
4. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1–3, a następnie wspólnie omawiają wybrane odpowiedzi.
5. Praca z multimedium. Uczniowie dobierają się w pary i tworzą mapę myśli zgodnie z poleceniem. Następnie osoby chętne przedstawiają swoje propozycje odniesienia do grup społecznych. W ten sposób porządkują swoją wiedzę.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel jako podsumowanie lekcji prosi, aby każdy samodzielnie zastanowił się i odpowiedział na pytanie zawarte w ćwiczeniu 7. Wybrane osoby przedstawiają swoje odpowiedzi i uzasadniają je. Pozostali uczniowie przysłuchują się i włączają do rozmowy, przedstawiając swój punkt widzenia.
2. Uczniowie dokonują samooceny pracy na lekcji i w grupie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Barbara Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.
Piotr Sztompka, Socjologia, Warszawa 2003.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przedstawić mapę mentalną dotyczącą ich przynależności do grup i odniesień z nimi związanymi.