Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Grupy etniczne, mniejszości narodowe oraz struktura wyznaniowa ludności Polski

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludność, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.

Uczeń:

9) charakteryzuje strukturę narodowościową ludności świata i Polski oraz zróżnicowanie etniczne w wybranych regionach świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest zróżnicowanie etniczne i wyznaniowe,

  • omawia zróżnicowanie etniczne w Polsce,

  • wymienia i charakteryzuje grupy etniczne, mniejszości narodowe i grupy wyznaniowe występujące na terenie Polski,

  • omawia strukturę wyznaniową ludności Polski.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny

Materiały pomocnicze

Zarys dziejów religii, J. Keller i in. (red.), Iskry, Warszawa 1988.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają mniejszości narodowe, grupy etniczne i religie, czym się charakteryzują poszczególne religie, jakie znają cechy charakterystyczne danej religii, informacje notowane są na tablicy.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału oraz filmem edukacyjnym.

  • Nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów. Weryfikowane są także zapisane wcześniej na tablicy informacje.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy (wielkość uzależniona od liczebności uczniów w klasie). Część grup opracowuje zagadnienie mniejszości narodowych i grup etnicznych, a pozostali grup wyznaniowych (wykonanie poleceń do filmu edukacyjnego). W trakcie wykonywania zadania uczniowie korzystają z atlasów geograficznych.

  • Po wykonaniu zadania przedstawiciele grup prezentują swoje spostrzeżenia.

  • Nauczyciel na forum klasy weryfikuje poprawność wykonania zadań.

  • Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości zawartych w e‑materiale.

  • Sporządzenie wykresów dotyczących zróżnicowania etnicznego i wyznaniowego Polski.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może być wykorzystany podczas zajęć poświęconych zróżnicowaniu religijnemu ludności Polski (zakres podstawowy: VIII. 10) oraz w trakcie powtórzenia materiału z działu „Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze” (zakres podstawowy: VIII).