Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Grupy etniczne, mniejszości narodowe oraz struktura wyznaniowa ludności Polski
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludność, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:
9) charakteryzuje strukturę narodowościową ludności świata i Polski oraz zróżnicowanie etniczne w wybranych regionach świata.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest zróżnicowanie etniczne i wyznaniowe,
omawia zróżnicowanie etniczne w Polsce,
wymienia i charakteryzuje grupy etniczne, mniejszości narodowe i grupy wyznaniowe występujące na terenie Polski,
omawia strukturę wyznaniową ludności Polski.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze
Zarys dziejów religii, J. Keller i in. (red.), Iskry, Warszawa 1988.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają mniejszości narodowe, grupy etniczne i religie, czym się charakteryzują poszczególne religie, jakie znają cechy charakterystyczne danej religii, informacje notowane są na tablicy.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału oraz filmem edukacyjnym.
Nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów. Weryfikowane są także zapisane wcześniej na tablicy informacje.
Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy (wielkość uzależniona od liczebności uczniów w klasie). Część grup opracowuje zagadnienie mniejszości narodowych i grup etnicznych, a pozostali grup wyznaniowych (wykonanie poleceń do filmu edukacyjnego). W trakcie wykonywania zadania uczniowie korzystają z atlasów geograficznych.
Po wykonaniu zadania przedstawiciele grup prezentują swoje spostrzeżenia.
Nauczyciel na forum klasy weryfikuje poprawność wykonania zadań.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości zawartych w e‑materiale.
Sporządzenie wykresów dotyczących zróżnicowania etnicznego i wyznaniowego Polski.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może być wykorzystany podczas zajęć poświęconych zróżnicowaniu religijnemu ludności Polski (zakres podstawowy: VIII. 10) oraz w trakcie powtórzenia materiału z działu „Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze” (zakres podstawowy: VIII).