Dla nauczyciela
Autor: Marzenna Śliwka
Przedmiot: Język polski
Temat: Prawda historyczna i fikcja w Gladiatorze Ridleya Scotta
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
dowiaduje się, jak reżyser zmienił losy postaci historycznych,
charakteryzuje głównych bohaterów – postać fikcyjną i postać historyczną,
rozpoznaje środki językowe filmu,
interpretuje wybrane sceny filmu,
wskazuje podobieństwa postawy Maximusa do postawy stoickiej,
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Prawda historyczna i fikcja w Gladiatorze Ridleya Scotta”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel przygotowuje trzy arkusze z tytułami:
1) Prawda,
2) Fikcja,
3) Opinie.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Przybliżenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Podział klasy na dwie grupy: Historyków i Filmowców. Określenie zadań poszczególnych grup.
Historycy – Jak wykorzystano prawdę historyczną w filmie? (arkusz nr 1).
Filmowcy – W jaki sposób prawda historyczna wiąże się z fikcją? (arkusz nr 2).
Każda z grup zbiera wnioski i zapisuje na swoich arkuszach.
Faza realizacyjna:
Praca w grupie. Uczniowie w poszczególnych grupach dyskutują na temat prawdy i fikcji historycznej w filmie Ridleya Scotta. Później nauczyciel przydziela im zadania:
- Historycy wykonują 2. polecenie z sekcji „Audiobook” oraz ćwiczenia: 3., 5.,.6. z sekcji „Sprawdź się”;
- Filmowcy wykonują 3. polecenie z sekcji „Audiobook” oraz ćwiczenia: 2., 4., 7. z sekcji „Sprawdź się”.Prezentacja. Liderzy grup przedstawiają wnioski, zwracają uwagę na sposób wplecenia elementów historii w fabułę filmu. Nauczyciel komentuje wystąpienia.
Faza podsumowująca:
Minirecenzja. Każdy uczeń na osobnej kartce zapisuje w 3–5 zadaniach swoją opinię na temat wykorzystania historii w filmie, dba o właściwy dobór argumentów.
Chętni uczniowie czytają swoje zapiski, wszystkie recenzje umieszczane są na arkuszu nr 3 Opinie – do wglądu dla wszystkich. Nauczyciel podsumowuje lekcję, np.: Film jest dziedziną sztuki, która wykorzystuje historię do własnych celów, w sposób świadomy twórcy eksperymentują, tworząc swoją opowieść. Manipulacja faktami wpływa na dramaturgię obrazu filmowego. Taki właśnie zabieg zastosowano w „Gladiatorze”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 1 (sekcja „Sprawdź się”).
Napisz esej na temat: Bohater i antybohater w filmie Ridleya Scotta „Gladiator”.
Materiały pomocnicze:
Michael Grant, Gladiatorzy, Wrocław 1980.
Jerzy Płażewski, Język filmu, Warszawa 1982.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”,
aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.