Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Formy zatrudnienia – analiza porównawcza

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

14) znajduje wzory umów zlecenia i umów o dzieło; przedstawia konieczne ich elementy i elementy korzystne dla zleceniobiorcy i autora dzieła;

16) porównuje sytuację jednostki wynikającą z różnych form zatrudniania: umowa o pracę, umowy cywilnoprawne, prowadzenie działalności gospodarczej osoby fizycznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje różne formy zatrudnienia możliwe na gruncie polskiego prawa: umowę o pracę, umowy cywilnoprawne i samozatrudnienie;

  • analizuje warunki zatrudnienia związane z każdą z form;

  • porównuje sytuację jednostki wynikającą z różnych form zatrudniania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Formy zatrudnienia – analiza porównawcza” i celów zajęć.

  2. Zaciekawienie i dyskusja: nauczyciel zachęca uczniów do wypowiedzi na temat zagadnień opisanych w tekście otwierającym e‑materiał.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie na podstawie własnej wiedzy przygotowują mapę pojęć do zagadnienia poruszonego w sekcji „Przeczytaj”. Przedstawiają swoje propozycje w trakcie burzy mózgów. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy.

  2. Praca z animacją. Uczniowie zapisują problemy i pytania z nią związane. Porządkują swoją wiedzę i ewentualnie weryfikują mapę myśli. Na końcu przystępują do rozwiązywania zadań w sposób indywidualny.

  3. Wykonanie ćwiczeń 5 i 6 w sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i następuje dyskusja na temat: „Jakie są zalety, a jakie wady umów cywilnoprawnych z perspektywy pracodawcy i pracobiorcy?”. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, kontrargumenty i opinie. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania i przedstawia swoją propozycję rozwiązania zadan. Pozostai uczniowie weryfikują propozycję.

  4. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i rozwiązują na czas pozostałe zadania z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli.

  2. Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych stron pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • Zuzanna Ajchel, Marcin Wroński, Umowy śmieciowe do kosza?, perspektywy.pl.

  • Koszty zatrudnienia. W Polsce rosną wielokrotnie szybciej niż w Europie, 13.09.2019 r., money.pl.

  • CBOS, Sytuacja zawodowa Polaków i gotowość zmiany zatrudnienia, Komunikat z badań, nr 72/2018, cbos.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Animacja” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.