Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Formy zatrudnienia – analiza porównawcza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
14) znajduje wzory umów zlecenia i umów o dzieło; przedstawia konieczne ich elementy i elementy korzystne dla zleceniobiorcy i autora dzieła;
16) porównuje sytuację jednostki wynikającą z różnych form zatrudniania: umowa o pracę, umowy cywilnoprawne, prowadzenie działalności gospodarczej osoby fizycznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje różne formy zatrudnienia możliwe na gruncie polskiego prawa: umowę o pracę, umowy cywilnoprawne i samozatrudnienie;
analizuje warunki zatrudnienia związane z każdą z form;
porównuje sytuację jednostki wynikającą z różnych form zatrudniania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Formy zatrudnienia – analiza porównawcza” i celów zajęć.
Zaciekawienie i dyskusja: nauczyciel zachęca uczniów do wypowiedzi na temat zagadnień opisanych w tekście otwierającym e‑materiał.
Faza realizacyjna:
Uczniowie na podstawie własnej wiedzy przygotowują mapę pojęć do zagadnienia poruszonego w sekcji „Przeczytaj”. Przedstawiają swoje propozycje w trakcie burzy mózgów. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy.
Praca z animacją. Uczniowie zapisują problemy i pytania z nią związane. Porządkują swoją wiedzę i ewentualnie weryfikują mapę myśli. Na końcu przystępują do rozwiązywania zadań w sposób indywidualny.
Wykonanie ćwiczeń 5 i 6 w sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i następuje dyskusja na temat: „Jakie są zalety, a jakie wady umów cywilnoprawnych z perspektywy pracodawcy i pracobiorcy?”. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, kontrargumenty i opinie. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania i przedstawia swoją propozycję rozwiązania zadan. Pozostai uczniowie weryfikują propozycję.
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i rozwiązują na czas pozostałe zadania z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli.
Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych stron pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Zuzanna Ajchel, Marcin Wroński, Umowy śmieciowe do kosza?, perspektywy.pl.
Koszty zatrudnienia. W Polsce rosną wielokrotnie szybciej niż w Europie, 13.09.2019 r., money.pl.
CBOS, Sytuacja zawodowa Polaków i gotowość zmiany zatrudnienia, Komunikat z badań, nr 72/2018, cbos.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Animacja” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.