Autorka e‑materiału: Agnieszka Sękiewicz‑Magoń

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Time to Retire? / Czas na emeryturę?

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: I.4, II.4, II.5, II.8, III.1, III.2, III.4, III.7, V.2, V.3, V.6, V.7, V.12, XIII

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

  3. [K4] kompetencje cyfrowe.

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z emeryturą. 

  2. Uczeń opisuje pozytywne i negatywne aspekty emerytury.

  3. Uczeń opisuje typy emerytury oraz zjawiska z nią związane.

  4. Uczeń tworzy wpis na blog o tym, w jaki sposób można przejść na emeryturę już w wieku średnim.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat emerytury, jej pozytywnych i negatywnych aspektów oraz prawnych uwarunkowań.

  2. Uczeń rozwija świadomość zjawisk społecznych takich jak życie osób pracujących i tych na emeryturze.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, uporządkowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy, “burza mózgów”, debata)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie pary starszych ludzi (Przeczytaj) i podpis “Life starts again when you retire” (Przeczytaj) i pyta: Do you agree with this statement? Why? Why not? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają na urządzeniach mobilnych tekst Retirement Trends i wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Następnie odpowiadają na forum klasy. Podają odpowiedzi pełnymi zdaniami i uzasadniają je, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Ochotnicy odczytują zdania, a nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę.

  3. Uczniowie pracują w parach i odpowiadają na pytanie z Exercise 8 (Sprawdź się): What activities can people do when they retire? oraz dodatkowo na pytania: How do you imagine your retirement? What would you do when you retire? Chętne osoby relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę.

  5. Uczniowie w ramach przygotowania do pracy z nagraniem wykonują Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba odczytuje odpowiedzi.

  6. Uczniowie wspólnie zapoznają się z nagraniem. Następnie na forum klasy wykonują Exercise 2 i 3 (Plik audio). Porównują odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi (dyskusja po angielsku). Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.

  7. Uczniowie ponownie słuchają nagrania i podają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Plik audio).

  8. Uczniowie w parach odczytują z podziałem na role dialog z nagrania.

  9. Uczniowie pracują w parach i uzupełniają Exercise 4 (Plik audio). Ochotnicy odczytują kolejne zdania i nanoszą je na tablicę.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel dzieli uczniów na dwa zespoły, które wezmą udział w debacie klasowej. W ciągu 10 minut obie drużyny metodą „burzy mózgów” gromadzą jak najwięcej argumentów za lub przeciw stwierdzeniu: Retirement is a blessing. Grupa A szuka argumentów za, a grupa B przeciw. Następnie kolejni przedstawiciele zespołów pojedynkują się na forum klasy na argumenty. Nauczyciel notuje argumenty na tablicy, a pod koniec debaty wszyscy wspólnie liczą i oceniają argumenty oraz wyłaniają zwycięzcę debaty.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują dwa zadania z  Exercise 1–7 (Sprawdź się). Reszta ćwiczeń może być wykorzystana przez nauczyciela podczas lekcji powtórzeniowej lub na sprawdzianie.

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się).

On an international Internet forum, you have read an entry about retirement whose author argued it's the most boring stage of life. You disagree with his/her opinion. In your entry:

  1. explain why you disagree and provide an argument against;

  2. describe what retirement looks like for a member of your family;

  3. express your opinion on life during retirement;

  4. ecourage other Internet users to express their opinions.

Write 100‑150 words.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, uczniowie piszą streszczenie wywiadu z pliku audio (100–150 wyrazów). Na kolejnej lekcji w parach sprawdzają i oceniają streszczenia oraz prezentują je na forum klasy.