Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Michał Kurek, Jerzy Ginter |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Rozdzielczość mikroskopu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) - bazujące na konstruktywistycznej teorii uczenia się oraz nauczania problemowego |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | rzutnik i ekran, telefon lub kamera nagrywająca w zwolnionym tempie, duży, okrągły pojemnik o płaskim dnie napełniony wodą, mikroskop optyczny |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał “Zdolność rozdzielcza mikroskopu w kontekście zjawiska dyfrakcji” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel wykonuje pokaz (Doświadczenie 1. z części „Przeczytaj”) – nagrywa w zwolnionym tempie obraz powierzchni wody po uderzeniu w bok pojemnika. Nagranie wyświetla na ekranie. Uczniowie opisują zachowanie impulsu falowego na powierzchni wody z wyszczególnieniem momentu zbiegnięcia się fali w środku. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel w formie wykładu informuje uczniów o wpływie dyfrakcji światła na rozdzielczość soczewki oraz mikroskopu. Wyjaśnia, dlaczego obiekty umieszczone zbyt blisko siebie nie są rozróżnialne. Uczniowie podają przykłady obiektów zbyt małych, aby je obserwować pod mikroskopem optycznym. Jeśli pracownia dysponuje mikroskopem optycznym, uczniowie mogą zaobserwować prążki dyfrakcyjne na obserwowanych obiektach - na przykład na włosie. Uczniowie oglądają samouczek i wykonują powiązane z nim Polecenie 1. oraz zadania 2 i 4 z części „Sprawdź się”. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia wpływu dyfrakcji na zdolność rozdzielczą mikroskopu optycznego uczniowie rozwiązują zadania 1, 3 i 5 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 6, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń e‑materiału oraz Polecenie 2. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może być zastosowany podczas lekcji, a także jako materiał do samodzielnej pracy ucznia. |