Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Działania na przedziałach liczbowych ograniczonych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
6) posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje definicję sumy zbiorów
formułuje definicję iloczynu zbiorów
formułuje definicję różnicy zbiorów
zaznacza na osi liczbowej przedziały liczbowe ograniczone
wyznacza sumę, iloczyn i różnice przedziałów liczbowych ograniczonych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem filmu samouczka
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie w grupach wiadomości i umiejętności związane z działaniami na zbiorach liczbowych, rodzajami przedziałów liczbowych ograniczonych oraz z zaznaczaniem przedziałów na osi liczbowej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”.
Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem i konsultując z nauczycielem wykonania polecenie umieszczone pod medium bazowym.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 6.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7, 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek może być wykorzystany przez chętnych uczniów do samodzielnego utrwalenia w domu, omówionego na lekcji tematu.