Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Beata Wojciechowska 

Przedmiot: Matematyka

Temat: Działania na przedziałach liczbowych ograniczonych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

6) posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • formułuje definicję sumy zbiorów

  • formułuje definicję iloczynu zbiorów

  • formułuje definicję różnicy zbiorów

  • zaznacza na osi liczbowej przedziały liczbowe ograniczone

  • wyznacza sumę, iloczyn i różnice przedziałów liczbowych ograniczonych

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • analiza przypadku

  • dyskusja

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem filmu samouczka

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie przypominają sobie w grupach wiadomości i umiejętności związane z działaniami na zbiorach liczbowych, rodzajami przedziałów liczbowych ograniczonych oraz z zaznaczaniem przedziałów na osi liczbowej.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem i konsultując z nauczycielem wykonania polecenie umieszczone pod medium bazowym.

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 6.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 7, 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Film samouczek może być wykorzystany przez chętnych uczniów do samodzielnego utrwalenia w domu, omówionego na lekcji tematu.