Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Wizja człowieczeństwa w sonetach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
porówna dwa typy miłości opisane w Sonecie V: O nietrwałej miłości rzeczy świata tego Mikołaja Sępa Szarzyńskiego oraz opisze konsekwencje dążenia ludzi do zdobycia ziemskich wartości;
scharakteryzuje przedstawionego w sonetach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego człowieka jako istotę złożoną ze sfery cielesnej i duchowej;
scharakteryzuje wizję człowieczeństwa obecną w sonetach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie przygotowują prezentację multimedialną, w której odniosą się do następujących kwestii:
- Człowiek jako przedmiot badań naukowych,
- Wizja człowieczeństwa w czasach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego,
- Wizja człowieczeństwa w twórczości Mikołaja Sępa Szarzyńskiego.Chętne osoby przygotowują się do recytacji wybranego z e‑materiału utworu Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Chętne osoby prezentują prace, które wykonały przed lekcją. W ten sposób wprowadzamy uczniów w temat zajęć.
Faza realizacyjna:
Odczytanie tekstu literackiego z elementami interpretacji aktorskiej.
Chętne osoby prezentują recytację wybranego utworu Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego. Po uczniowskiej prezentacji pozostała część klasy przedstawia swoje spostrzeżenia i refleksje dotyczące utworu oraz prezentacji. Uczniowie zapisują wnioski w formie notatki.Kształcenie postrzegania historii literatury i dziejów kultury jako procesu. Nauczyciel, nawiązując do zadania przed lekcją, zadaje uczniom pytania:
– Jaki był światopogląd ludzi epoki, w której powstały sonety Sępa Szarzyńskiego?
– Czym charakteryzuje się metafizyczna twórczość Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego?Praca z multimedium. Nauczyciel czyta polecenie: Wysłuchaj wykładu profesora Pawła Stępnia, następnie wyjaśnij, w jaki sposób znajomość kontekstów religijnych pomaga w interpretacji utworów M. Sępa Szarzyńskiego. Prosi o obejrzeniu materiału z sekcji „Prezentacja TED” i wykonanie polecenia.
Polecenie 2. uczniowie mogą wykonać w kilkuosobowych grupach: Zapoznaj się z całą Pieśnią II: O rządzie Bożym na świecie M. Sępa Szarzyńskiego. Następnie napisz liczący co najmniej 100 słów tekst, w którym wyjaśnisz, jaką wizję człowieka przedstawił poeta w tym wierszu.
Faza podsumowująca:
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je w większych grupach, przygotowując spójną argumentację, którą zaprezentują na forum klasy.
Praca domowa:
Napisz wypracowanie, w którym przeprowadzisz interpretację porównawczą Sonetu V: O nietrwałej miłości rzeczy świata tego Mikołaja Sępa Szarzyńskiego z utworem greckiego poety Anakreonta (VI/V w. p.n.e.):
Ciężko nie kochać,
.
Kochać – też ciężko,
Najciężej jednak
Kochać daremnie
Źródło: Anakreont, [Ciężko nie kochać…], [w:] Anakreont i anakreontyki, przeł. Jerzy Danielewicz, Warszawa 1987, s. 55.
Materiały pomocnicze:
https://rcin.org.pl/Content/52758/WA248_68633_P‑I-2524_mrowcew‑sep.pdf
Mikołaj Sęp‑Szarzyński, Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku. Od Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego do Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, oprac. K. Mrowcewicz, Warszawa 1993.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja TED” do podsumowania lekcji.