Sprawdź się
Teksty do ćwiczeń
Sonet I: O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczegoEchejEchej, jak gwałtemgwałtem obrotne obłokiobrotne obłoki
i TytanTytan prędki lotne czasy pędzą,
a chciwa może odciąć rozkosz nędząchciwa może odciąć rozkosz nędzą
śmierć – tuż za nami spore czyni kroki.A ja, co dalej, lepiej cień głęboki
błędów mych widzę, które gęsto jędzą
strwożone serce ustawiczną nędząnędzą,
i z płaczem ganię młodości mej skoki.O moc o rozkosz o skarby pilnościpilności,
choćby nie darmo byłychoćby nie darmo były, przedsię szkodzą,
bo naszę chciwośćchciwość od swej szczęśliwości
własnejwłasnej (co Bogiem zowiemy) odwodząniestałe dobra. O stokroć szczęśliwy,
który tych cieniów w czas zna kształt prawdziwy.
Sonet II: Na one słowa Jopowe: Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etcZ wstydem poczęty człowiek, urodzony
z boleścią, krótko tu na świecie żywieżywie,
i to odmiennieodmiennie, nędznie, bojaźliwie,
ginie, od słońca jak cień opuszczony.I od takiego, Boże nieskończony,
(w sobie chwalebnie i w sobie szczęśliwie
sam przez się żyjąc) żądasz jakmiarzjakmiarz chciwie
być miłowany i chcesz być chwalony?[...]
Jop – Hiob, bohater księgi Starego Testamentu
Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc. – (łac.) Człowiek urodzony z niewiasty, żyjąc przez czas krótki... (Jb 14,1)
Sonet V: O nietrwałej miłości rzeczy świata tegoI nie miłować ciężko, i miłować
nędzna pociecha, gdy żądzą zwiedzione
myśli cukrującukrują nazbyt rzeczy one,
które i mienić, i muszą się psowaćmienić, i muszą się psować.Komu tak będzie dostatkiemdostatkiem smakować
złoto, sceptrsceptr, sława, rozkosz i stworzone
piękne oblicze, by tym nasycone
i mógł mieć serce, i trwóg się warowaćtrwóg się warować?Miłość jest własny bieg bycia naszegoMiłość jest własny bieg bycia naszego
ale z żywiołów utworzone ciałoz żywiołów utworzone ciało –
to chwaląc, co zna początku równegoco zna początku równego –
zawodzi duszę, której wszystko mało,gdy Ciebie, wiecznej i prawejprawej piękności
samej nie widzi – celu swej miłości.
Sonet III: Do naświętszej PannyPanno bezrównabezrówna, stanu człowieczego
wtóra ozdoboozdobo, nie psowała w której
pokora serca ni godność pokorypokory,
przedziwna Matko Stworzyciela swego![...]
Tyś jest dusz naszych jak księżycjak księżyc prawdziwy,
w którym wiecznego baczymybaczymy promienie
miłosierdzia, gdy na nas grzech straszliwy
przywodzi smutnej nocy ciężkie cienie.[...]
Na podstawie Sonetu I, Sonetu II i Sonetu V Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego określ cechy Boga, a następnie dopisz do nich antonimy.
Zredaguj kilkuzdaniową notatkę, w której odpowiesz na pytanie: „Czy według M. Sępa Szarzyńskiego człowiek może nie kochać?”. Swoją wypowiedź zilustruj odpowiednim cytatem z utworu.
W liczącej co najmniej 80 słów notatce scharakteryzuj dwa typy miłości przedstawione przez podmiot liryczny Sonetu V M. Sępa Szarzyńskiego.
Mikołaj Sęp Szarzyński nieraz wspominał w swoich sonetach o lękach dręczących człowieka. Napisz wypowiedź argumentacyjną, w której wyjaśnisz, z czego te lęki wynikają.
W formie kilkuzdaniowej notatki wyjaśnij, jakie są konsekwencje rozdwojenia człowieka na sferę cielesną i duchową.
Ułóż plan wystąpienia na temat: „Optymistyczna czy pesymistyczna? – jaka jest wizja człowieczeństwa w sonetach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego?”.
Napisz wypracowanie, w którym przeprowadzisz interpretację porównawczą Sonetu V: O nietrwałej miłości rzeczy świata tego Mikołaja Sępa Szarzyńskiego z utworem greckiego poety Anakreonta (VI/V w. p.n.e.):
[Ciężko nie kochać…]Ciężko nie kochać,
Kochać – też ciężko,
Najciężej jednak
Kochać daremnie.