Teksty do ćwiczeń

Mikołaj Sęp Szarzyński Sonet I: O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego

EchejechejEchej, jak gwałtemgwałtemgwałtem obrotne obłokiobrotne obłokiobrotne obłoki
TytanTytanTytan prędki lotne czasy pędzą,
chciwa może odciąć rozkosz nędząchciwa może odciąć rozkosz nędząchciwa może odciąć rozkosz nędzą
śmierć – tuż za nami spore czyni kroki.

A ja, co dalej, lepiej cień głęboki
błędów mych widzę, które gęsto jędzą 
strwożone serce ustawiczną nędzągęsto jędzą […] nędząnędzą,
i z płaczem ganię młodości mej skoki.

O moc o rozkosz o skarby pilnościpilnościpilności,
choćby nie darmo byłychoćby nie darmo byłychoćby nie darmo były, przedsię szkodzą,
bo naszę chciwośćchciwośćchciwość od swej szczęśliwości
własnejwłasnejwłasnej (co Bogiem zowiemy) odwodzą

niestałe dobra. O stokroć szczęśliwy,
który tych cieniów w czas zna kształt prawdziwy.

C5 Źródło: Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet I: O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego, [w:] Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku. Od Mikołaja Sępa Szarzyńskiego do Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, oprac. K. Mrowcewicz, Warszawa 1993, s. 49.
echej
gwałtem
obrotne obłoki
Tytan
chciwa może odciąć rozkosz nędzą
gęsto jędzą […] nędzą
pilności
choćby nie darmo były
chciwość
własnej
Mikołaj Sęp Szarzyński Sonet II: Na one słowa Jopowe: Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc

Z wstydem poczęty człowiek, urodzony
z boleścią, krótko tu na świecie żywieżywieżywie,
i to odmiennieodmiennieodmiennie, nędznie, bojaźliwie,
ginie, od słońca jak cień opuszczony.

I od takiego, Boże nieskończony,
(w sobie chwalebnie i w sobie szczęśliwie
sam przez się żyjąc) żądasz jakmiarzakmiarzjakmiarz chciwie
być miłowany i chcesz być chwalony?

[...]

4 Źródło: Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet II: Na one słowa Jopowe: Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc, [w:] Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku. Od Mikołaja Sępa Szarzyńskiego do Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, oprac. K. Mrowcewicz, Warszawa 1993, s. 50.

Jop – Hiob, bohater księgi Starego Testamentu

Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc. – (łac.) Człowiek urodzony z niewiasty, żyjąc przez czas krótki... (Jb 14,1)

żywie
odmiennie
akmiarz
Mikołaj Sęp Szarzyński Sonet V: O nietrwałej miłości rzeczy świata tego

I nie miłować ciężko, i miłować
nędzna pociecha, gdy żądzą zwiedzione
myśli cukrującukrowaćcukrują nazbyt rzeczy one,
które i mienić, i muszą się psowaćmienić, i muszą się pasowaćmienić, i muszą się psować.

Komu tak będzie dostatkiemdostatkiemdostatkiem smakować
złoto, sceptrsceptrsceptr, sława, rozkosz i stworzone
piękne oblicze, by tym nasycone
i mógł mieć serce, i trwóg się warowaćtrwóg się warowaćtrwóg się warować?

Miłość jest własny bieg bycia naszegoMiłość jest własny bieg bycia naszegoMiłość jest własny bieg bycia naszego
ale z żywiołów utworzone ciałoz żywiołów utworzone ciałoz żywiołów utworzone ciało –
to chwaląc, co zna początku równegoco zna początku równegoco zna początku równego –
zawodzi duszę, której wszystko mało,

gdy Ciebie, wiecznej i prawejprawejprawej piękności
samej nie widzi – celu swej miłości.

C6 Źródło: Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet V: O nietrwałej miłości rzeczy świata tego, [w:] Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku. Od Mikołaja Sępa Szarzyńskiego do Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, oprac. K. Mrowcewicz, Warszawa 1993, s. 51–52.
cukrować
mienić, i muszą się pasować
dostatkiem
sceptr
trwóg się warować
Miłość jest własny bieg bycia naszego
z żywiołów utworzone ciało
co zna początku równego
prawej
Mikołaj Sęp Szarzyński Sonet III: Do naświętszej Panny

Panno bezrównabezrównabezrówna, stanu człowieczego
wtóra ozdobostanu człowieczego / wtóra ozdobaozdobo, nie psowała w której
pokora serca ni godność pokorynie psowała […] pokorypokory,
przedziwna Matko Stworzyciela swego!

[...]

Tyś jest dusz naszych jak księżycjak księżycjak księżyc prawdziwy,
w którym wiecznego baczymybaczymybaczymy promienie
miłosierdzia, gdy na nas grzech straszliwy
przywodzi smutnej nocy ciężkie cienie.

[...]

C4 Źródło: Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet III: Do naświętszej Panny, [w:] Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku. Od Mikołaja Sępa Szarzyńskiego do Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, oprac. K. Mrowcewicz, Warszawa 1993, s. 50–51.
bezrówna
stanu człowieczego / wtóra ozdoba
nie psowała […] pokory
jak księżyc
baczymy
1
Pokaż ćwiczenia:
R118vug90OHQk1
Ćwiczenie 1
Według Sonetu I M. Sępa Szarzyńskiego prawdziwym szczęściem człowieka jest dążenie do: Możliwe odpowiedzi: 1. Boga, 2. władzy, 3. posiadania rodziny, 4. czerpania z przyjemności związanych z młodym wiekiem
R1K4eT1TuVedt1
Ćwiczenie 2
Co – według Sonetu I M. Sępa Szarzyńskiego – odciąga ludzi od Boga? Możliwe odpowiedzi: 1. moc, 2. przyjemności cielesne, 3. majątek, 4. chciwość, 5. śmierć, 6. nędza
R1LS1cx2JPNdJ11
Ćwiczenie 3
Zaznacz poprawnie użyte wyrazy lub grupy słów. Według Sonetu III M. Sępa Szarzyńskiego do cech charakteryzujących istotę ludzką należy brak pokory / pokora. Jedyną osobą, która nie uległa temu grzechowi, jest Matka Boża / podmiot liryczny.
11
Ćwiczenie 4

Na podstawie Sonetu I, Sonetu IISonetu V Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego określ cechy Boga, a następnie dopisz do nich antonimy.

RERhXlK9OYZEi
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 5

Zredaguj kilkuzdaniową notatkę, w której odpowiesz na pytanie: „Czy według M. Sępa Szarzyńskiego człowiek może nie kochać?”. Swoją wypowiedź zilustruj odpowiednim cytatem z utworu.

R1cazzQFFzAjG
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 6

W liczącej co najmniej 80 słów notatce scharakteryzuj dwa typy miłości przedstawione przez podmiot liryczny Sonetu V M. Sępa Szarzyńskiego.

RytuQ1YTzwyYE
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Mikołaj Sęp Szarzyński nieraz wspominał w swoich sonetach o lękach dręczących człowieka. Napisz wypowiedź argumentacyjną, w której wyjaśnisz, z czego te lęki wynikają.

R1OJ4G2hLtvxW
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

W formie kilkuzdaniowej notatki wyjaśnij, jakie są konsekwencje rozdwojenia człowieka na sferę cielesną i duchową.

RS7GWUl4rwexd
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Ułóż plan wystąpienia na temat: „Optymistyczna czy pesymistyczna? – jaka jest wizja człowieczeństwa w sonetach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego?”.

R1Y0Ai0iPoLSw3
(Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz wypracowanie, w którym przeprowadzisz interpretację porównawczą Sonetu V: O nietrwałej miłości rzeczy świata tego Mikołaja Sępa Szarzyńskiego z utworem greckiego poety Anakreonta (VI/V w. p.n.e.):

[Ciężko nie kochać…]

Ciężko nie kochać,
Kochać – też ciężko,
Najciężej jednak
Kochać daremnie.

C9 Źródło: [Ciężko nie kochać…], [w:] Anakreont, Anakreont I anakreontyki, tłum. Jerzy Danielewicz, Warszawa 1987, s. 55.