Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Słownik filozoficzny: anarchizm

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Wybrane problemy filozofii.
10. Wybrane spory z zakresu filozofii polityki. Uczeń, definiując odpowiednie terminy i analizując argumenty, rekonstruuje następujące spory:
1) o naturę społeczeństwa (indywidualizm – kolektywizm);
3) o naczelne wartości życia społecznego (liberalizm kulturowy – konserwatyzm);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz założenia doktryny anarchistycznej i tło historyczne jej rozwoju.

  • Dowiesz się, kto był przeciwnikiem idei anarchizmu i za co ją krytykował.

  • Ocenisz anarchizm na tle innych koncepcji ustrojowych i politycznych.

  • Poznasz pojęcia obecne w rozważaniach anarchistów.

  • Scharakteryzujesz nurty anarchizmu drugiej połowy XIX wieku.

  • Wskażesz cechy doktryny anarchistycznej w działaniach wybranych współczesnych ruchów społecznych.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;

  • identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów;

  • rozwija krytyczne myślenie i sprawności logiczne poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom na platformie materiał „Słownik filozoficzny: anarchizm”. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z treścią materiału i przygotować odpowiedź na pytanie: gdyby ludzie nie stworzyli instytucji państwa, w jaki inny sposób mogliby żyć i funkcjonować w społeczeństwie?

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący zajęcia loguje się na platformie, wyświetla temat lekcji oraz cele. Wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca w temat lekcji. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, dbając o właściwy przebieg dyskusji:
    – Czy państwo jest instytucją wyzysku?
    – Należy je zreformować czy raczej zlikwidować?
    – Czym można je zastąpić?
    – Jaka forma organizacji może zapewnić zniwelowanie społecznych nierówności?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium nr 1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdej z nich zadaje do opracowania części multimedium w sekcji „Ilustracja interaktywna”. Zespoły pracują według ustalonego porządku:
    – grupa 1: czym jest mutualizm?;
    – grupa 2: anarchiści a prawo własności;
    – grupa 3: wizja Piotra Kropotkina;
    – grupa 4: syndykalizm.
    Uczniowie przygotowują krótkie wystąpienia z syntezą przydzielonego materiału oraz odpowiedziami na zadane pytania. Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują efekty swojej pracy.

  2. Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Audiobook”. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w ramach autoewaluacji wykonują polecenie 3 z sekcji „Audiobook”: Podsumuj zdobytą wiedzę. Uzupełnij mapę myśli. Jakie cechy doktryny anarchistycznej oraz idei jej przeciwstawnych udało ci się zidentyfikować? Zapisz swoje wnioski w formie notatki.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Napisz pracę argumentacyjną na temat: Jesteś za reformą czy likwidacją państwa? Rozważ to pytanie, odnosząc się do konsekwencji obydwu wyborów. Swoją wypowiedź poprzyj odpowiednimi argumentami.

Materiały pomocnicze:

  • J. Baszkiewicz, F. Ryszka, Historia doktryn politycznych i prawnych, Poznań 1994.

  • I. Berlin, Pod prąd, Poznań 2002.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.