Audiobook
Zapoznaj się z treścią audiobooka. Odpowiedz na pytanie: jak Michał Bakunin ocenia system monarchii i system demokratyczny? Na jakie różnice między nimi wskazuje? Jakie widzi podobieństwa?
Michał Bakunin
Państwowość, anarchia
W obecnej, tak poważnej sytuacji mocną podstawę silnego państwa może stanowić tylko wojskowa i biurokratyczna centralizacja. Między monarchią a najbardziej nawet demokratyczną republiką zachodzi głęboka różnica: w pierwszej świat urzędniczy gnębi i rabuje, by zaspokoić interesy klas uprzywilejowanych, posiadających, jak również po to, by napełnić własną kieszeń – czyniąc to w imieniu monarchy; w republice będzie czynił to samo, by przynieść korzyść własnej kieszeni i tym samym klasom – ale będzie to robił w imię wolności ludu. W republice ci, którzy podszywają się pod masy ludowe i są uznani za lud reprezentowany rzekomo przez państwo, dławią i będą dławić lud żywy i prawdziwy. Ludowi bynajmniej nie będzie lżej, jeśli pałka, która go bić będzie, zostanie nazwana pałką ludową. (…) Klasy posiadające i rządzące nigdy nie zaspokoją dążeń i potrzeb ludu. Jest to wręcz niemożliwe. (…)
Myśl o zburzeniu czegokolwiek jest sprzeczna ze świadomością burżuazyjną, z burżuazyjną cywilizacją, ponieważ zbudowana jest ona na fanatycznym ubóstwianiu własności. Mieszczuch, czyli bourgeois, odda raczej życie, wolność, honor, niż wyrzeknie się swych dóbr; sama myśl o zamachu na własność, o zniesieniu jej dla jakichkolwiek celów wydaje się burżuazji świętokradztwem. (…) Jednak, aby wzniecić Rewolucję Socjalną, nie wystarczy nędza i rozpacz. Są one zdolne wzniecić indywidualne, a co najwyżej lokalne bunty, lecz nie mają sił poruszyć całych mas ludu. Niezbędny jest jeszcze wspólny całemu ludowi ideał, który wyłaniał się z głębi instynktu ludowego na przestrzeni dziejów, instynktu wykształconego, rozwiniętego i oświeconego na skutek ważnych wydarzeń, ciężkich gorzkich doświadczeń; niezbędna jest świadomość swoich praw i głęboka, rzec można, gorąca wiara w te prawa. Jeśli taki ideał i taka wiara ożywiają lud doprowadzony wskutek nędzy do rozpaczy, wówczas Rewolucja Socjalna jest nieuchronna, bliska i żadna siła nie zdoła jej zapobiec. (…)
Zgodnie z tym ideałem lud pragnie przede wszystkim położyć kres niedostatkowi, nędzy, całkowicie zaspokoić wszystkie swe potrzeby materialne za pomocą kolektywnej pracy, pracy w równej mierze obowiązkowej dla wszystkich. Następnie – obalić wszystkich władców i wszelkie panowanie i stworzyć ustrój, w którym rozwijałoby się wolne życie, odpowiadające potrzebom ludowym, organizowane nie od góry do dołu, jak to się dzieje w państwie, lecz od dołu do góry, przez sam lud, wbrew wszelkim rządom i parlamentom, jako wolny związek rolnych i fabrycznych stowarzyszeń robotniczych, gmin, prowincji i narodów. I wreszcie w dalszej przyszłości ideał ten ukazuje wizję ogólnoludzkiego braterstwa, które zatryumfuje na ruinach wszystkich państw. (…)
Wbrew bardzo mądrej maksymie króla Salomona, że to, co minęło, nigdy nie powróci, we współczesnym państwie urzeczywistnia się w pełni prastara idea władzy, tak jak w chrześcijaństwie – które jest ostatnią formą wierzeń religijnych, czyli religijnej niewoli – państwo biurokratyczne, militarno‑policyjne i scentralizowane, które z konieczności, z samej swej istoty jest zaborcze, dąży do podboju, do ujarzmienia wszystkiego, co wokół niego istnieje, żyje, porusza się, oddycha; a więc państwo, którego ostatnie wcielenie stanowi cesarstwo pangermańskie, stało się przeżytkiem. Dni jego są policzone i wszystkie narody spodziewają się, że jego upadek przyniesie im ostateczne wyzwolenie.
Czym jest interes ludu, o którym pisze Bakunin? W czym autor upatruje drogę do wyznaczonego przez ten interes celu?
- Nazwa kategorii: Anarchizm
- Nazwa kategorii: Poglądy
- Nazwa kategorii: Zachowanie
- Nazwa kategorii: Przykłady w historii
- Nazwa kategorii: postaci
- Nazwa kategorii: wydarzenia Koniec elementów należących do kategorii Przykłady w historii
- Nazwa kategorii: Przykłady w kulturze
- Nazwa kategorii: literatura
- Nazwa kategorii: film Koniec elementów należących do kategorii Przykłady w kulturze
- Nazwa kategorii: Idee przeciwstawne Koniec elementów należących do kategorii Anarchizm
- Elementy należące do kategorii Anarchizm
- Elementy należące do kategorii PoglądyKoniec elementów należących do kategorii Poglądy
- Elementy należące do kategorii Przykłady w historii
- Elementy należące do kategorii Przykłady w kulturze
-
Anarchizm
-
Poglądy
-
Zachowanie
-
Przykłady w historii
-
postaci
-
wydarzenia
-
-
Przykłady w kulturze
-
literatura
-
film
-
-
Idee przeciwstawne
-
Które postulaty spośród wymienionych są charakterystyczne dla doktryny anarchistycznej?
- niechęć do idei własności prywatnej
- walka z wyzyskiem
- walka z kapitalizmem
- antysystemowość
- wolność jednostki jako najwyższe dobro bez względu na jej udział we wspólnocie
- liberalizm gospodarczy
- zniesienie sądów
NotatkiCo to jest religia? To marzenie.
Co to jest filozofia? Halucynacja.
Co to jest własność? To kradzież. (…)
Co to jest demokracja? Chaos. (…)
Co to jest Bóg? Abstrakcja. (…)
Co to jest stowarzyszenie? Systematyzacja sił przemysłowych w zależności od stosunków między funkcjami i produktami. Jest to rzecz najpotrzebniejsza i najtrudniejsza.
Co to jest sprawiedliwość? Obiektywny rachunek stosunków zachodzących między pracownikami.
Co to jest człowiek? Natura, która doszła do świadomości siebie samej. (…)
Prawa zrzeszania się ludzi nie pochodzą z ich wolnego wyboru, ale ze stosunków między rzeczami. – Sprawiedliwość jest całkiem obiektywna. Ludowi potrzeba historyków, uczonych, literatów, artystów; ale trzeba, żeby ci ludzie pracowali, a nie włóczyli się z kąta w kąt. Należy przypuszczać, że wszystko, co się im daje, zostało zaoszczędzone na dobrobycie jednostek i że ta rzekoma kategoria pracowników powinna być stopniowo ograniczana, wszyscy bowiem powinni stać się artystami, wszyscy powinni uprawiać sztukę dla siebie, wszyscy powinni zatem bezpłatnie przyczyniać się do organizowania zabaw publicznych. Wyrugowanie tego pasożytniczego towarzystwa pisarzy, dziennikarzy, prozaików, mówców, blagierów, krytyków, pacykarzy, rysowników, grajków, żyjących ze swej bezużyteczności rozpustników, hulaków, szlifibruków, próżniaków i niedorajdów. Po prawoznawcach i kapłanach będzie to trzecia grupa ludzi niepotrzebnych; co tu mówić, plag społecznych! Zredukować katedry, posady, fotele, dyrekcje, biura. Długo trzeba by mówić. Prawdziwą szkołą jest warsztat.Źródło: Pierre-Joseph Proudhon, Notatki, Warszawa 1974.
Popoemat urodzinowy dla MLB (fragment)Polaku z tektury! Nie chce mi się już drzeć ryja, ani drżeć ze strachu!
Paszoł won! Ostatni raz telewizor widziałem na elektroodpadach! Punk Show!
Opłakiwaliśmy ajpada, aojd przywalił nim w pleksiglasową ścianę umysłu,
niech sczeźnie system, niech sczeźnie to, co zniewala moich i Twoich kumpli
po fachu, rówieśników, ale nie wypowiadać, aby nie powielać, niech
wszyscy nasi kumple i kumpele, i ci, których nie znamy, będą wolni w imię Punk Show!Źródło: Robert Rybicki, Popoemat urodzinowy dla MLB (fragment), [w:] tegoż, Pogo głosek.
Poszukaj w dostępnych źródłach informacji na temat ruchów Occupy Wall Street i Anonymous. Oceń, czy głoszone przez ich liderów poglądy można nazwać anarchistycznymi. W swojej odpowiedzi odnieś się do założeń opisanych w tym materiale.
Napisz esej na temat: Kontestacja państwa a wiara w moc stowarzyszeń ekonomiczno‑produkcyjnych.