Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

Teatr w średniowieczu

Grupa docelowa

Szkoła ponadgimnazjalna, klasa II/ szkoła ponadpodstawowa, klasa III

Ogólny cel kształcenia

Zapoznanie ucznia z najważniejszymi gatunkami teatru średniowiecznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia

18.12.2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie

uczenia się przez całe życie

• Porozumiewanie się w języku ojczystym

• Świadomość i ekspresja kulturalna

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczniowie:

  • omawiają charakter epoki średniowiecza,

  • charakteryzują najważniejsze gatunki teatru średniowiecznego (dramat liturgiczny, mirakl, moralitet, misterium, komedię elegijną, farsę),

  • opowiadają o doświadczeniach związanych z uczestniczeniem w Misteriach Męki Pańskiej,

  • porównują teatr średniowieczny z teatrem antycznym.

Metody/techniki kształcenia

  • metoda asymilacji wiedzy: pokaz filmu, wykład, wyszukiwanie informacji w internecie, dyskusja, prezentacja

  • metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy: “burza mózgów”

  • metoda praktyczna: ćwiczenia interaktywne

Formy pracy

  • indywidualna

  • grupowa

  • zbiorowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  1. Nauczyciel zapowiada temat lekcji Teatr w średniowieczu. Rozpoczyna od przypomnienia informacji o średniowieczu. W tym celu uczniowie rozwiązują ćwiczenie interaktywne nr 1. Następnie rozbudowują zaproponowaną w zadaniu mapę myśli.

Faza realizacyjna

  1. Krótki wykład nauczyciela na temat epoki średniowiecza (chronologii, zróżnicowania - rozwój obok regresu).

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Zespoły przygotowują się do dyskusji na temat Średniowiecze - wieki ciemne? Zadaniem jednej grupy jest znalezienie informacji wskazujących na regres w średniowieczu, a drugiej na rozwój. Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy, wyciągają wnioski (Średniowiecze niesłusznie jest nazywane wiekami ciemnymi, gdyż w tym czasie doszło do rozwoju cywilizacyjnego). Rozwiązują ćwiczenie interaktywne nr 2.

  3. Nauczyciel wyświetla film Teatr w średniowieczu.

  4. Uczniowie przypominają najważniejsze cechy teatru antycznego (gatunki, zasady dotyczące sztuki aktorskiej, itp.). Wskazują, że z teatru antycznego wywodzi się teatr średniowieczny. Następnie nauczyciel ponownie dzieli uczniów na grupy. Na podstawie wiadomości zdobytych podczas oglądania filmu, własnej wiedzy i informacji zaczerpniętych z internetu jedna grupa wskazuje podobieństwa między teatrem antycznym a średniowiecznym, a druga skupia się na różnicach.

  5. Uczniowie w grupach rozwijają informacje na temat jednego z omówionych gatunków teatru średniowiecznego (misterium, moralitetu, mirakla, farsy, komedii elegijnej). Przedstawiają je w formie prezentacji multimedialnej.

  6. Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach związanych z uczestniczeniem w misteriach i jasełkach. Do jakich utworów nawiązują te widowiska? Z czego wynika ich żywotność? Dlaczego inne gatunki średniowiecznego teatru nie przetrwały?

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne od 3 do 10. Odpowiedzi omawiają wspólnie z nauczycielem. Tworzą słownik najważniejszych pojęć poznanych w czasie lekcji.

Praca domowa

  1. Na podstawie własnej wiedzy i informacji znalezionych w różnych źródłach napisz, czym różnią się współczesne misteria pasyjne od ich średniowiecznych odpowiedników?

m5f5760224272b73f_1520001429923_0

Metryczka

Tytuł

Teatr w średniowieczu

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi

Krótko o długiej epoce – średniowiecze

Przedmiot

Język polski

Etap edukacyjny

IV/szkoła ponadgimnazjalna, III/szkoła ponadpodstawowa

Podstawa programowa

II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.

1. Wstępne rozpoznanie, Uczeń

1) prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki;

2) określa problematykę utworu;

3. Interpretacja. Uczeń:

4) konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury np. plastycznymi, teatralnymi, filmowymi.

4. Wartości i wartościowanie. Uczeń:

2) dostrzega obecne w utworach

literackich oraz innych tekstach kultury wartości narodowe i uniwersalne;

Nowa podstawa programowa

I. Kształcenie literackie i kulturowe.

1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:

1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;

3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;

2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:

4) określa wpływ starożytnego teatru greckiego na rozwój sztuki teatralnej; rozumie pojęcie „katharsis” i charakteryzuje jego rolę w kształtowaniu odbioru dzieła;

5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;

6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy danej dziedzinie sztuki;

III. Tworzenie wypowiedzi.

1. Elementy retoryki. Uczeń:

1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia

18.12.2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie

uczenia się przez całe życie

• Porozumiewanie się w języku ojczystym

• Świadomość i ekspresja kulturalna

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczniowie:

  • omawiają charakter epoki średniowiecza,

  • charakteryzują najważniejsze gatunki teatru średniowiecznego (dramat liturgiczny, mirakl, moralitet, misterium, komedię elegijną, farsę),

  • opowiadają o doświadczeniach związanych z uczestniczeniem w Misteriach Męki Pańskiej,

  • porównują teatr średniowieczny z teatrem antycznym.

Powiązanie z e‑podręcznikiem

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/131473/v/30/t/student-canon/m/j0000000BZB1v38