Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Teatr w średniowieczu
Grupa docelowa
Szkoła ponadgimnazjalna, klasa II/ szkoła ponadpodstawowa, klasa III
Ogólny cel kształcenia
Zapoznanie ucznia z najważniejszymi gatunkami teatru średniowiecznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia
18.12.2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie
uczenia się przez całe życie
• Porozumiewanie się w języku ojczystym
• Świadomość i ekspresja kulturalna
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczniowie:
omawiają charakter epoki średniowiecza,
charakteryzują najważniejsze gatunki teatru średniowiecznego (dramat liturgiczny, mirakl, moralitet, misterium, komedię elegijną, farsę),
opowiadają o doświadczeniach związanych z uczestniczeniem w Misteriach Męki Pańskiej,
porównują teatr średniowieczny z teatrem antycznym.
Metody/techniki kształcenia
metoda asymilacji wiedzy: pokaz filmu, wykład, wyszukiwanie informacji w internecie, dyskusja, prezentacja
metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy: “burza mózgów”
metoda praktyczna: ćwiczenia interaktywne
Formy pracy
indywidualna
grupowa
zbiorowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel zapowiada temat lekcji Teatr w średniowieczu. Rozpoczyna od przypomnienia informacji o średniowieczu. W tym celu uczniowie rozwiązują ćwiczenie interaktywne nr 1. Następnie rozbudowują zaproponowaną w zadaniu mapę myśli.
Faza realizacyjna
Krótki wykład nauczyciela na temat epoki średniowiecza (chronologii, zróżnicowania - rozwój obok regresu).
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Zespoły przygotowują się do dyskusji na temat Średniowiecze - wieki ciemne? Zadaniem jednej grupy jest znalezienie informacji wskazujących na regres w średniowieczu, a drugiej na rozwój. Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy, wyciągają wnioski (Średniowiecze niesłusznie jest nazywane wiekami ciemnymi, gdyż w tym czasie doszło do rozwoju cywilizacyjnego). Rozwiązują ćwiczenie interaktywne nr 2.
Nauczyciel wyświetla film Teatr w średniowieczu.
Uczniowie przypominają najważniejsze cechy teatru antycznego (gatunki, zasady dotyczące sztuki aktorskiej, itp.). Wskazują, że z teatru antycznego wywodzi się teatr średniowieczny. Następnie nauczyciel ponownie dzieli uczniów na grupy. Na podstawie wiadomości zdobytych podczas oglądania filmu, własnej wiedzy i informacji zaczerpniętych z internetu jedna grupa wskazuje podobieństwa między teatrem antycznym a średniowiecznym, a druga skupia się na różnicach.
Uczniowie w grupach rozwijają informacje na temat jednego z omówionych gatunków teatru średniowiecznego (misterium, moralitetu, mirakla, farsy, komedii elegijnej). Przedstawiają je w formie prezentacji multimedialnej.
Uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach związanych z uczestniczeniem w misteriach i jasełkach. Do jakich utworów nawiązują te widowiska? Z czego wynika ich żywotność? Dlaczego inne gatunki średniowiecznego teatru nie przetrwały?
Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne od 3 do 10. Odpowiedzi omawiają wspólnie z nauczycielem. Tworzą słownik najważniejszych pojęć poznanych w czasie lekcji.
Praca domowa
Na podstawie własnej wiedzy i informacji znalezionych w różnych źródłach napisz, czym różnią się współczesne misteria pasyjne od ich średniowiecznych odpowiedników?
Metryczka
Tytuł
Teatr w średniowieczu
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
Krótko o długiej epoce – średniowiecze
Przedmiot
Język polski
Etap edukacyjny
IV/szkoła ponadgimnazjalna, III/szkoła ponadpodstawowa
Podstawa programowa
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.
1. Wstępne rozpoznanie, Uczeń
1) prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki;
2) określa problematykę utworu;
3. Interpretacja. Uczeń:
4) konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury np. plastycznymi, teatralnymi, filmowymi.
4. Wartości i wartościowanie. Uczeń:
2) dostrzega obecne w utworach
literackich oraz innych tekstach kultury wartości narodowe i uniwersalne;
Nowa podstawa programowa
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
4) określa wpływ starożytnego teatru greckiego na rozwój sztuki teatralnej; rozumie pojęcie „katharsis” i charakteryzuje jego rolę w kształtowaniu odbioru dzieła;
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia
18.12.2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie
uczenia się przez całe życie
• Porozumiewanie się w języku ojczystym
• Świadomość i ekspresja kulturalna
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczniowie:
omawiają charakter epoki średniowiecza,
charakteryzują najważniejsze gatunki teatru średniowiecznego (dramat liturgiczny, mirakl, moralitet, misterium, komedię elegijną, farsę),
opowiadają o doświadczeniach związanych z uczestniczeniem w Misteriach Męki Pańskiej,
porównują teatr średniowieczny z teatrem antycznym.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/131473/v/30/t/student-canon/m/j0000000BZB1v38