Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Media – era telewizji

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

II. Społeczeństwo obywatelskie.

Uczeń:

6) przedstawia współczesne media w Rzeczypospolitej Polskiej – wymienia główne dzienniki, tygodniki społeczno‑polityczne, stacje telewizyjne i radiowe, portale internetowe; charakteryzuje wybrany tytuł/stację/portal ze względu na specyfikę, formy i treści przekazu.

Zakres rozszerzony

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.

Uczeń:

14) charakteryzuje rolę współczesnych mediów w debacie publicznej; analizuje przebieg debaty publicznej na wybrany temat;

16) krytycznie analizuje przekazy medialne; wyjaśnia podstawowe mechanizmy manipulacji wykorzystywane w mediach; wskazuje rolę Rady Etyki Mediów w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, jak na odbiorcę działa obraz;

  • analizuje wpływ telewizji na rzeczywistość;

  • porównuje wpływ telewizji na kampanie w Polsce i w Stanach Zjednoczonych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • quiz;

  • dyskusja;

  • mapa myśli;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu „Media – era telewizji” i celów zajęć.

2. Weryfikacja wiedzy pierwotnej. Uczniowie w parach opracowują mapy myśli związane z przedstawionym tematem. Wybrana para przedstawia swoje propozycje i zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje pomysły.

Faza realizacyjna

1. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie „Przeczytaj” układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi).

2. Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.

3. Praca z audiobookiem. Uczniowie wypunktowują w zeszytach najważniejsze informacje. Następnie wykonują ćwiczenie 1 dołączone do materiału.

4. Dyskusja na temat znaczenia telewizji w XX w. i współcześnie. Uczniowie wyjaśniają jej znaczenie dla ich rodziców i dziadków, a następnie dla nich samych. Zastanawiają się nad przyszłością telewizji. Wnioski z dyskusji umieszczają w ćwiczeniu 2 do multimedium.

5. Indywidualne wykonanie ćwiczeń nr 1–4 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównanie odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie uzupełniają zdanie: „Telewizja jest jak…, ponieważ…”.

2. Wybrane osoby podsumowują zajęcia ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

  • Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

Sławomir Malinowski*, Telewizja Dziewcząt i Chłopców (1957‑1993). Historia niczym baśń z innego świata*, Oficyna Wydawnicza Impuls 2020.

Tadeusz Pikulski*, Prywatna historia telewizji publicznej*, Wydawnictwo Muza 2004.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.