Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Ft6WVIdq4sH1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, kiedy doszło do tzw. eksplozji telewizyjnej. Możliwe odpowiedzi: 1. w połowie lat 60., 2. w połowie lat 50., 3. na początku lat 70., 4. pod koniec lat 50.
R1KzDkSTPDNZ61
Ćwiczenie 2
Zaznacz, jakiego rodzaju treści chcą oglądać widzowie w godzinach popołudniowych i wczesnych wieczornych. Możliwe odpowiedzi: 1. rozrywkowe, 2. informacyjne, 3. odnoszące się do kultury wysokiej, 4. naukowe, 5. analityczne, 6. polityczne
R1SnTMzw5tawT2
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. „Dobranocka” zniknęła z TVP 1 w 2018 r. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Telewizję na Targach Światowych pokazano pod koniec lat 30. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Najdłużej emitowanym programem filmowym w polskiej telewizji był cykl „W starym kinie”. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Komunikacja werbalna to komunikacja interpersonalna, której środkiem jest język mówiony. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
211
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z danymi na wykresie i wykonaj polecenie.

R1FAVvMUAeFrm
Wykres kolumnowy. Skąd przede wszystkim czerpie Pan(i) informacje o wydarzeniach w kraju i na świecie? (dane w %). Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • źródło informacji: z telewizji (również oglądanej w internecie)
    • badanie z kwietnia 2017: 64
    • badanie z kwietnia 2019: 58
    • badanie z sierpnia 2021: 52
  • 2. zestaw danych:
    • źródło informacji: z internetu
    • badanie z kwietnia 2017: 21
    • badanie z kwietnia 2019: 27
    • badanie z sierpnia 2021: 37
  • 3. zestaw danych:
    • źródło informacji: z radia
    • badanie z kwietnia 2017: 8
    • badanie z kwietnia 2019: 9
    • badanie z sierpnia 2021: 5
  • 4. zestaw danych:
    • źródło informacji: z prasy
    • badanie z kwietnia 2017: 4
    • badanie z kwietnia 2019: 2
    • badanie z sierpnia 2021: 2
  • 5. zestaw danych:
    • źródło informacji: z żadnego z powyższych źródeł
    • badanie z kwietnia 2017: 2
    • badanie z kwietnia 2019: 2
    • badanie z sierpnia 2021: 3
  • 6. zestaw danych:
    • źródło informacji: trudno powiedzieć
    • badanie z kwietnia 2017: 1
    • badanie z kwietnia 2019: 2
    • badanie z sierpnia 2021: 1
Oprac. na podst.: CBOS, Postrzeganie telewizyjnych programów informacyjnych i publicystycznych, Komunikat z badań nr 106/2021, Warszawa 2021.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R6YZNoYLBukkV
Przedstaw, jak w ciągu czterech lat (między pierwszym a ostatnim badaniem) zmieniły się notowania czterech głównych mediów, z których respondenci czerpią informacje. (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z danymi na wykresie i wykonaj polecenie.

R1775OdF6LOFu
Wykres kolumnowy. Skąd przede wszystkim czerpie Pan(i) informacje o wydarzeniach w kraju i na świecie? (dane w %). Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • grupa wiekowa: z telewizji (również oglądanej w internecie)
    • 18–24 lata: 15
    • 25–34 lata: 24
    • 35–44 lata: 35
    • 45–54 lata: 59
    • 55–64 lata: 74
    • 65 lat i więcej: 85
  • 2. zestaw danych:
    • grupa wiekowa: z prasy
    • 18–24 lata: 0
    • 25–34 lata: 2
    • 35–44 lata: 2
    • 45–54 lata: 1
    • 55–64 lata: 3
    • 65 lat i więcej: 1
  • 3. zestaw danych:
    • grupa wiekowa: z radia
    • 18–24 lata: 2
    • 25–34 lata: 4
    • 35–44 lata: 8
    • 45–54 lata: 5
    • 55–64 lata: 3
    • 65 lat i więcej: 7
  • 4. zestaw danych:
    • grupa wiekowa: z internetu
    • 18–24 lata: 78
    • 25–34 lata: 66
    • 35–44 lata: 50
    • 45–54 lata: 32
    • 55–64 lata: 16
    • 65 lat i więcej: 5
  • 5. zestaw danych:
    • grupa wiekowa: z żadnego z powyższych źródeł
    • 18–24 lata: 5
    • 25–34 lata: 3
    • 35–44 lata: 4
    • 45–54 lata: 2
    • 55–64 lata: 3
    • 65 lat i więcej: 1
  • 6. zestaw danych:
    • grupa wiekowa: trudno powiedzieć
    • 18–24 lata: 0
    • 25–34 lata: 1
    • 35–44 lata: 0
    • 45–54 lata: 1
    • 55–64 lata: 0
    • 65 lat i więcej: 1
Oprac. na podst.: CBOS, Postrzeganie telewizyjnych programów informacyjnych i publicystycznych, Komunikat z badań nr 106/2021, Warszawa 2021.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RXVX2gPrDcC2p
Przedstaw, jaka jest tendencja, jeśli chodzi o znaczenie telewizji w pozyskiwaniu informacji dla wieku badanych. Uzasadnij odpowiedź, wykorzystując dane liczbowe. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Jak telewizja zmieniła świat?

Pod koniec lat 80. Kenia sprowadzała około 60 procent programów telewizyjnych, Australia – 46 procent, Ekwador – 70 procent, a Hiszpania – 35 procent. Większa część tego importu pochodziła z USA. Amerykański serial Domek na prerii nadawano w 110 krajach, a serial Dallas – w 96.

c1 Źródło: Jak telewizja zmieniła świat?, dostępny w internecie: wol.jw.org [dostęp 27.11.2020 r.].
R1GIdkESABrKh
Wyjaśnij, na jaki negatywny aspekt funkcjonowania telewizji w przykładowych państwach zwraca uwagę tekst. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Albert Narbekov Rola debat telewizyjnych na kanałach Pierwyj oraz Rossija 1 w okresie wyborów prezydenckich w Rosji w 2018 roku

W wyborach prezydenckich startowało 8 uczestników (...). Byli świadomi i podkreślali to, że żaden z nich, oprócz urzędującego prezydenta, nie ma szans na zwycięstwo w obecnym systemie. Można tutaj wymienić następujące metody działania stosowane w kampanii wyborczej, które to spowodowały:

1) Spoiler polityczny – czyli specjalne wprowadzenie kandydata o poglądach zbliżonych do poglądów innego kandydata. (…)

2) Dead Agent – czyli technika czarnego PR‑u, polegająca na tym, że pewne idee są reprezentowane, utożsamiane z bardzo kontrowersyjnymi osobami. Zatem dane treści przekazywane przez taką osobę będą uważane za mało wiarygodne i odbierane negatywnie. (…)

3) Format debat, który eliminował jakąkolwiek rzeczową komunikację – nie tylko pomiędzy kandydatami a prezydentem, ale też i pomiędzy samymi kandydatami. Zamiast merytorycznych dyskusji na ważne tematy widzom przedstawiono telewizyjne show.

4) Czas, w którym w telewizji były emitowane debaty – o 8 rano i o 23.15, czyli pory mniejszej oglądalności.

c2 Źródło: Albert Narbekov, Rola debat telewizyjnych na kanałach Pierwyj oraz Rossija 1 w okresie wyborów prezydenckich w Rosji w 2018 roku, dostępny w internecie: ruj.uj.edu.pl [dostęp 27.11.2020 r.].
RLE2hZkaqt5nj
Wyjaśnij, dlaczego w trakcie kampanii wyborczej w Rosji w 2018 r. podczas debat telewizyjnych stosowano opisane metody działania. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się ze źródłami i wykonaj ćwiczenie.

Źródło I

1
Daniel Maikowski Po co nam ta telewizja? Koniec ery szklanego ekranu

Choć takie serwisy, jak Netflix, Hulu czy też YouTube coraz częściej określa się mianem „pogromców telewizji”, to jednak wieszczenie nagłej i natychmiastowej śmieci tego medium wydaje się cokolwiek przedwczesne. (…)

Jednego możemy być pewni: Telewizja nie umrze nagle. Nie doczekamy się żadnego spektakularnego wydarzenia, które zakończy jej żywot. Zamiast tego będziemy świadkami, jak powoli traci swoje pierwotne znaczenie. Taki los czeka każde medium, które nie potrafi dostosować się do potrzeb konsumenta.

c3 Źródło: Daniel Maikowski, Po co nam ta telewizja? Koniec ery szklanego ekranu, 26.07.2014 r., dostępny w internecie: serwisy.gazetaprawna.pl [dostęp 27.11.2020 r.].

Źródło II

1
Jan A. Fazlagić Charakterystyka pokolenia Y

Przedstawiciele pokolenia Y mają wiele umiejętności przydatnych dla pracodawców, jak na przykład to, że znają się na komputerach. Potrafią odnaleźć informacje, o których istnieniu początkowo nawet nie wiedzą (inna sprawa, że często nie mają pojęcia, co z tymi informacjami zrobić). Są świetnie przygotowani do poruszania się w obszarach związanych z gospodarką globalną i różnorodnością kulturową.

c4 Źródło: Jan A. Fazlagić, Charakterystyka pokolenia Y, 2008 r., dostępny w internecie: e-mentor.edu.pl [dostęp 27.11.2020 r.].
RraxTkewVg1Zm
1. (Uzupełnij). 2. (Uzupełnij). 3. (Uzupełnij).