Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Największe religie współczesnego świata
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
II. Różnorodność kulturowa.
Uczeń:
7) charakteryzuje religię jako zjawisko społeczne; analizuje religijność we współczesnym społeczeństwie polskim i porównuje ją z religijnością w innym społeczeństwie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje religię jako zjawisko społeczne;
poznaje założenia największych religii świata;
analizuje religijność społeczeństwa polskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śniegowej;
metoda plakatu;
analiza SOFT;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A3 i A4, pisaki/kredki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów lekcji.
2. Uczniowie poznają definicję religii – metoda kuli śniegowej. Uczniowie w parach ustalają definicję religii, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją religii. Na koniec wspólnie decydują i wybierają najlepszą definicję spośród zaproponowanych.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie dzielą się na pięć grup. Każda z nich losuje jedną z religii:
judaizm;
islam;
chrześcijaństwo;
buddyzm;
hinduizm.
Następnie uczniowie korzystając z informacji zawartych w sekcji Przeczytaj i źródłach internetowych przygotowują plakaty prezentujące najważniejsze elementy danej religii.
2. Wybrane osoby przedstawiają plakaty na forum. Członkowie pozostałych grup mogą zadawać pytania, a członkowie danej grupy mają za zadanie na nie odpowiadać.
3. Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy i zapoznają się z tabl. 18 (78). „Niektóre wyznania religijne w Polsce w 2018 r.” z „Małego rocznika statystycznego 2019” (uwaga: w kolejnych latach można korzystać z aktualnych publikacji GUS). Następnie na podstawie własnej wiedzy i tabeli wypełniają w grupach tabelę SOFT (w załączeniu) dotyczącą praktyk religijnych Polaków.
4. Wybrane osoby przedstawiają wyniki pracy grupy na forum, po czym następuje dyskusja na temat religijności Polaków. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca
1. Gra interaktywna. Uczniowie indywidualnie lub w grupach rozwiązują quiz wiedzy na temat religii świata. Zwycięzcy mogą być nagrodzeni oceną za aktywność.
2. Uczniowie mają za zadanie dokończyć zdanie: „Religia jest jak…, ponieważ… „.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
1. Mały rocznik statystyczny 2019, tablica 18 (78): Niektóre wyznania religijne w Polsce w 2018 r., stat.gov.pl.
2. Karta pracy – analiza SOFT.
Ocena pozytywna | Ocena negatywna | ||
---|---|---|---|
+ | – | ||
STAN – jak jest w danym momencie | satysfakcje (Satisfaction): co cię zadowala? | błędy (Failures): gdzie pojawiają się błędy, niedociągnięcia? | |
POTENCJAŁ – w odniesieniu do przyszłości | szanse (Opportunities): co powinno ulec zmianie? | zagrożenia (Threats): jakie mogą pojawić się zagrożenia? |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Quiz uczniowie mogą wykorzystać jako formę przygotowania do sprawdzianu.