Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Obliczanie procentu danej liczby

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza procent danej liczby

  • wykonuje obliczenia procentowe z kontekstem realistycznym

  • dobiera najefektywniejszą strategię do rozwiązania problemu związanego z obliczeniami bankowymi

  • interpretuje i wykorzystuje dane przedstawione w różny sposób

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • technika porównań binarnych

  • analiza morfologiczna

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca w parach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach techniką porównań binarnych ustalają podobieństwa i różnice między obliczaniem ułamka danej liczby, a obliczaniem procentu danej liczby.

  2. Grupy zapoznają się z materiałami z sekcji „Przeczytaj” i z materiałami zawartymi w sekcji „Animacja”.

  3. Uczniowie pracują w grupach metodą analizy morfologicznej – formułują wzorcowy problem dotyczący wykorzystania obliczania procentu danej liczby w obliczaniach bankowych. Następnie opracowują modelowy sposób rozwiązania problemu. W końcowej fazie rozszerzają problem, poszukując nowych rozwiązań i możliwości.

  4. Prezentacja pracy grup – wspólne zapisanie algorytmu obliczania procentu danej liczby.

  5. Uczniowie w parach wykonują 3 dowolne z zaproponowanych ćwiczeń interaktywnych.

Faza podsumowująca:

  1. Liderzy grup przedstawiają najważniejsze elementy, jakie były omawiane w trakcie lekcji.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.

Materiały pomocnicze:

Obliczanie procentu danej liczbyDpihWl0I6Obliczanie procentu danej liczby

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać, podsumowując dział związany z procentami.