Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Obliczanie procentu danej liczby
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza procent danej liczby
wykonuje obliczenia procentowe z kontekstem realistycznym
dobiera najefektywniejszą strategię do rozwiązania problemu związanego z obliczeniami bankowymi
interpretuje i wykorzystuje dane przedstawione w różny sposób
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
technika porównań binarnych
analiza morfologiczna
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach techniką porównań binarnych ustalają podobieństwa i różnice między obliczaniem ułamka danej liczby, a obliczaniem procentu danej liczby.
Grupy zapoznają się z materiałami z sekcji „Przeczytaj” i z materiałami zawartymi w sekcji „Animacja”.
Uczniowie pracują w grupach metodą analizy morfologicznej – formułują wzorcowy problem dotyczący wykorzystania obliczania procentu danej liczby w obliczaniach bankowych. Następnie opracowują modelowy sposób rozwiązania problemu. W końcowej fazie rozszerzają problem, poszukując nowych rozwiązań i możliwości.
Prezentacja pracy grup – wspólne zapisanie algorytmu obliczania procentu danej liczby.
Uczniowie w parach wykonują 3 dowolne z zaproponowanych ćwiczeń interaktywnych.
Faza podsumowująca:
Liderzy grup przedstawiają najważniejsze elementy, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Obliczanie procentu danej liczbyObliczanie procentu danej liczby
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać, podsumowując dział związany z procentami.