Obliczanie procentu danej liczby
Obliczanie procentu danej liczby wiąże się z obliczaniem ułamka tej liczby. Należy pamiętać, do jakiej wielkości odnosi się podany procent, ponieważ taka sama liczba procentów różnych wielkości będzie oznaczała różną wartość.
Na wycieczkę pojechały dwie grupy uczniów z pewnej szkoły podstawowej. Liczebność grup była następująca : w pierwszej grupie było osób, w grupie drugiej osób. Opiekunowie wycieczki zorganizowali dla swych podopiecznych grę, w której ma wziąć udział uczniów z grupy pierwszej i uczniów z grupy drugiej. Ilu łącznie uczniów weźmie udział w tej grze?
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DpihWl0I6
Animacja
Przypomnijmy sposób, w jaki sposób obliczamy ułamek danej liczby.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DpihWl0I6
Animacja
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DpihWl0I6
Animacja
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DpihWl0I6
Animacja
Aby obliczyć danej liczby , należy dany procent zamienić na ułamek i pomnożyć go przez tę liczbę.
liczby to
![Rysunek klombu z kwiatami.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R9PNiOmxRZazJ/1621429009/UXxiZ1wC48m2yLoQbYYXppOnRK1mQwdB.jpg)
Na klombie posadzono sadzonek kwiatów. Były to czerwone i żółte róże, tulipany i gerbery.
Ustalmy, ile kwiatów każdego rodzaju zostało posadzonych na klombie, jeżeli wszystkich kwiatów stanowią żółte róże, czerwone róże, tulipany, gerbery.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DpihWl0I6
Animacja
Z zestawienia wynika, że na klombie posadzono: róże żółte, róż czerwonych, gerber, tulipanów, czyli razem kwiatów.
Przedstawmy teraz inny sposób rozwiązania tego zadania.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DpihWl0I6
Animacja
Jeżeli kwiatów stanowi liczby wszystkich kwiatów posadzonych na klombie, to:
kwiaty – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiaty – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie.
Zatem na klombie rosną róże żółte ( liczby kwiatów posadzonych na klombie), róż czerwonych ( liczby kwiatów posadzonych na klombie), gerber i tulipanów (po liczby kwiatów posadzonych na klombie).
Połącz w pary.
5% liczby 100, 1% liczby 200, 1% liczby 1000, 25% liczby 48, 50% liczby 26, 20% liczby 75
5 | |
15 | |
13 | |
2 | |
12 | |
10 |
Oblicz.
kwoty
kwoty
kwoty
masy
masy
pojemności
godziny
doby
długości drogi
Oblicz.
liczby
masy
długości drogi
kwoty
liczby
odcinka długości
Artur przeszedł drogę do szkoły w czasie minut. tego czasu wykorzystał, idąc przez park miejski. Ile minut szedł przez park?
Rozstrzygnij, czy podane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
- liczbywynosi .
- kwoty wynosi .
- masy wynosi .
- doby wynosi godziny.
W sezonie letnim biuro podróży organizuje dwutygodniowe wczasy w dwóch malowniczych miejscowościach położonych nad polskim morzem: w Kołobrzegu i w Świnoujściu. W lipcu wykupiło wyjazd 140 osób, w tym 20% dzieci. W sierpniu na wczasy zdecydowało się 160 osób, w tym również 20% dzieci. Przeciągnij i upuść.
28, równa, mniejsza od, 32, 20, większa od
Liczba dzieci, które wyjechały na wczasy w lipcu, była ...................... liczby dzieci, które wyjechały na wczasy w sierpniu.
W lipcu nad morze wyjechało ...................... dzieci.
W sierpniu nad morze wyjechało ...................... dzieci.
Poniższa figura składa się z identycznych kwadratów.
Rozstrzygnij, czy podane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
- Pole obszaru zamalowanego stanowi pola całej figury.
- Pole obszaru niezamalowanego stanowi pola całej figury.
- Jeden kwadrat stanowi pola całej figury.
- Pole obszaru zamalowanego jest mniejsze od pola obszaru niezamalowanego.