Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Beata Wojciechowska 

Przedmiot: Matematyka

Temat: Własności wartości bezwzględnej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: x+4=5, x-2<3, x+34.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna i stosuje podstawowe własności wartości bezwzględnej liczby rzeczywistej a

  • korzystając z własności modułu, upraszcza wyrażenia z wartością bezwzględną

  • stosuje wartość bezwzględną liczby podczas dowodzenia twierdzeń

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • metoda odwróconej klasy

  • analiza przypadku

  • dyskusja

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem infografiki

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy.

  3. W tym celu, w domu, przygotowują informacje na temat własności wartości bezwzględnej liczby.

Faza realizacyjna:

  1. Pracując w parach, uczniowie dyskutują nad przygotowanymi w domu materiałami. Porównują swoje notatki, dyskutują nad wątpliwościami.

  2. Trzy chętne zespoły prezentują wiadomości, omawiając kolejno tematy:

    • Przypomnienie graficznej definicji wartości bezwzględnej liczby rzeczywistej.

    • Przypomnienie algebraicznej definicji wartości bezwzględnej liczby rzeczywistej.

    • Przedstawienie własności wartości bezwzględnej liczby rzeczywistej.

  3. Uczniowie zapoznają się przykładami zawartymi w części „Przeczytaj” oraz infografiką.

  4. Konsultując z nauczycielem, uczniowie wykonują polecenie umieszczone pod medium bazowym.

  5. Uczniowie rozwiązują zadania zawarte w materiale multimedialnym. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują w zeszycie, sprawdzając w materiale ich poprawność. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 6.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń. Uczniowie utrwalają poznane własności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 7, 8 zawarte w części „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać przykłady zawarte w części „Przeczytaj” oraz infografikę do przygotowania materiału w domu lub do utrwalenia informacji po lekcji.