Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Własności wartości bezwzględnej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna i stosuje podstawowe własności wartości bezwzględnej liczby rzeczywistej
korzystając z własności modułu, upraszcza wyrażenia z wartością bezwzględną
stosuje wartość bezwzględną liczby podczas dowodzenia twierdzeń
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
metoda odwróconej klasy
analiza przypadku
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem infografiki
Formy pracy:
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy.
W tym celu, w domu, przygotowują informacje na temat własności wartości bezwzględnej liczby.
Faza realizacyjna:
Pracując w parach, uczniowie dyskutują nad przygotowanymi w domu materiałami. Porównują swoje notatki, dyskutują nad wątpliwościami.
Trzy chętne zespoły prezentują wiadomości, omawiając kolejno tematy:
Przypomnienie graficznej definicji wartości bezwzględnej liczby rzeczywistej.
Przypomnienie algebraicznej definicji wartości bezwzględnej liczby rzeczywistej.
Przedstawienie własności wartości bezwzględnej liczby rzeczywistej.
Uczniowie zapoznają się przykładami zawartymi w części „Przeczytaj” oraz infografiką.
Konsultując z nauczycielem, uczniowie wykonują polecenie umieszczone pod medium bazowym.
Uczniowie rozwiązują zadania zawarte w materiale multimedialnym. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują w zeszycie, sprawdzając w materiale ich poprawność. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 6.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń. Uczniowie utrwalają poznane własności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7, 8 zawarte w części „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wartość bezwzględna - definicjaWartość bezwzględna - definicja
Wartość bezwzględna liczbyWartość bezwzględna liczby
Liczby wymierne. Wartość bezwzględnaLiczby wymierne. Wartość bezwzględna
Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej – pojęcie algebraiczneWartość bezwzględna liczby rzeczywistej – pojęcie algebraiczne
Równanie z wartością bezwzględnąRównanie z wartością bezwzględną
Zadania prowadzące do rozwiązywania nierówności z wartością bezwzględnąZadania prowadzące do rozwiązywania nierówności z wartością bezwzględną
Rozwiązanie nierówności z wartością bezwzględnąRozwiązanie nierówności z wartością bezwzględną
Zadania prowadzące do rozwiązywania równań z wartością bezwzględnąZadania prowadzące do rozwiązywania równań z wartością bezwzględną
Interpretacja geometryczna nierówności typu x‑a<bInterpretacja geometryczna nierówności typu x‑a<b
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać przykłady zawarte w części „Przeczytaj” oraz infografikę do przygotowania materiału w domu lub do utrwalenia informacji po lekcji.