Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Inicjatywy na rzecz pokoju, demokracji i praw człowieka
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
15) wyjaśnia pojęcia pomocy humanitarnej, współpracy rozwojowej, interwencji humanitarnej oraz misji pokojowej; podaje ich przykłady z różnych części świata, oceniając ich skuteczność i aspekty moralne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje pojęcie pomocy humanitarnej;
wyjaśnia, czym jest współpraca rozwojowa;
wskazuje i analizuje przykłady interwencji humanitarnej;
uzasadnia znaczenie misji pokojowych;
podaje przykłady oraz ocenia skuteczność i aspekty moralne tych działań.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca;
metoda wykładu;
analiza maeriałów źródłowych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania postawione przez nauczyciela:
Czym jest ład międzynarodowy?
Czy jest go łatwo utrzymać?
Kto odpowiada za utrzymanie ładu międzynarodowego?
Odpowiedzi uczniów są zapisywane na tablicy jako wstęp do notatki z lekcji.
2. Przedstawienie tematu i celów lekcji.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie definiują pojęcia pomocy humanitarnej, misji pokojowej – można do tego wykorzystać urządzenia mobilne z dostępem do internetu – praca indywidualna. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje definicje na forum i cały zespół klasowy uzgadnia wspólne wyjaśnienie pojęć.
2. Omówienie roli ONZ i Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej (UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs – OCHA) w udzielaniu pomocy humanitarnej i koordynowaniu działań z tym związanych – rozmowa nauczająca. Omówienie zadań OCHA w ramach udzielania pomocy humanitarnej.
3. Wykład nauczyciela na temat współpracy rozwojowej, jej celów i omówienie przykładów. Analiza fragmentu tekstu ustawy z dnia 16 września 2011 r. o współpracy rozwojowej. Zespół klasowy redaguje na tablicy zapis dotyczący celów i zadań.
4. Uczniowie zastanawiają się, w jakiej sytuacji jest możliwa/konieczna interwencja humanitarna – burza mózgów – propozycje klasy są zapisywane na tablicy.
5. Analiza mapy z zaznaczonymi misjami z pomocą humanitarną ONZ.
6. Praca z mapą interaktywną „Misje pokojowe ONZ”. Analiza wybranych misji humanitarnych i pokojowych.
Faza podsumowująca
1. Burza mózgów i dyskusja na temat skuteczności operacji pokojowych i humanitarnych na świecie. Zanotowanie wniosków w notatce lekcyjnej.
2. Wykonanie ćwiczeń dołączonych do mapy interaktywnej.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie, unic.un.org.pl.
Józef Kukułka, Historia współczesnych stosunków międzynarodowych 1945–1996, Warszawa 1996.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapę interaktywną można wykorzystać jako materiał pomocniczy do zajęć na temat ONZ, kryzysów na świecie i temu podobnych.