Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Inicjatywy na rzecz pokoju, demokracji i praw człowieka

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

15) wyjaśnia pojęcia pomocy humanitarnej, współpracy rozwojowej, interwencji humanitarnej oraz misji pokojowej; podaje ich przykłady z różnych części świata, oceniając ich skuteczność i aspekty moralne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje pojęcie pomocy humanitarnej;

  • wyjaśnia, czym jest współpraca rozwojowa;

  • wskazuje i analizuje przykłady interwencji humanitarnej;

  • uzasadnia znaczenie misji pokojowych;

  • podaje przykłady oraz ocenia skuteczność i aspekty moralne tych działań.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca;

  • metoda wykładu;

  • analiza maeriałów źródłowych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie odpowiadają na pytania postawione przez nauczyciela:

  • Czym jest ład międzynarodowy?

  • Czy jest go łatwo utrzymać?

  • Kto odpowiada za utrzymanie ładu międzynarodowego?

Odpowiedzi uczniów są zapisywane na tablicy jako wstęp do notatki z lekcji.

2. Przedstawienie tematu i celów lekcji.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie definiują pojęcia pomocy humanitarnej, misji pokojowej – można do tego wykorzystać urządzenia mobilne z dostępem do internetu – praca indywidualna. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje definicje na forum i cały zespół klasowy uzgadnia wspólne wyjaśnienie pojęć.

2. Omówienie roli ONZ i Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej (UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs – OCHA) w udzielaniu pomocy humanitarnej i koordynowaniu działań z tym związanych – rozmowa nauczająca. Omówienie zadań OCHA w ramach udzielania pomocy humanitarnej.

3. Wykład nauczyciela na temat współpracy rozwojowej, jej celów i omówienie przykładów. Analiza fragmentu tekstu ustawy z dnia 16 września 2011 r. o współpracy rozwojowej. Zespół klasowy redaguje na tablicy zapis dotyczący celów i zadań.

4. Uczniowie zastanawiają się, w jakiej sytuacji jest możliwa/konieczna interwencja humanitarna – burza mózgów – propozycje klasy są zapisywane na tablicy.

5. Analiza mapy z zaznaczonymi misjami z pomocą humanitarną ONZ.

6. Praca z mapą interaktywną „Misje pokojowe ONZ”. Analiza wybranych misji humanitarnych i pokojowych.

Faza podsumowująca

1. Burza mózgów i dyskusja na temat skuteczności operacji pokojowych i humanitarnych na świecie. Zanotowanie wniosków w notatce lekcyjnej.

2. Wykonanie ćwiczeń dołączonych do mapy interaktywnej.

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie, unic.un.org.pl.

Józef Kukułka, Historia współczesnych stosunków międzynarodowych 1945–1996, Warszawa 1996.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapę interaktywną można wykorzystać jako materiał pomocniczy do zajęć na temat ONZ, kryzysów na świecie i temu podobnych.