Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jakim reakcjom ulegają cykloalkany?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
pisze i uzgadnia równania reakcji spalania cykloalkanów;
pisze i uzgadnia równania reakcji chlorowania i bromowania cykloalkanów;
nazywa produkty reakcji substytucji rodnikowej cykloalkanów
porównuje reaktywność cyklopropanu i cyklobutanu w stosunku do pozostałych cykloalkanów;
uzasadnia wysoką reaktywność cykloalkanów o najmniejszych masach cząsteczkowych;
pisze i uzgadnia równania reakcji addycji dla cyklopropanu i cyklobutanu.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pytania: Jakim reakcjom ulegają cykloalkany?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie mają za zadanie zapisać w zeszytach po dwa równania reakcji spalania całkowitego i niecałkowitego dla wybranych przez siebie cykloalkanów, i określić, jaka substancja jest utleniaczem, a jaka reduktorem, po czym wybrane osoby zapisują równania reakcji na tablicy. Pozostali weryfikują poprawność zapisów.
Chętni uczniowie na forum klasy przypominają, z jakich etapów składa się reakcja substytucji rodnikowej:
inicjacja, w której cząsteczka halogenu ulega rozpadowi na dwa rodniki pod wpływem światła;
propagacja, w której następuje atak rodnika halogenu na cząsteczkę węglowodoru. Jest to proces wieloetapowy, ponieważ ciągle odtwarzane są nowe rodniki;
terminacja – czyli ostatni etap substytucji rodnikowej, w której wolne rodniki łączą się ze sobą. Gdy zabraknie rodników inicjujących, reakcja zostaje zakończona.
Wybrany uczeń zapisuje na tablicy równanie reakcji chlorowania dla cyklopentanu i nazywa powstałą chloropochodną cyklopentanu – chlorocyklopentan.
Nauczyciel odsyła uczniów do grafiki interaktywnej, zawartej w e‑materiale. Uczestnicy zajęć parami zapoznają się z medium bazowym i wykonują polecenie.
Nauczyciel zadaje uczniom na pytanie „Biorąc pod uwagę budowę cykloalkanów i wielkość kątów pomiędzy wiązaniami, które z cykloalkanów są cząsteczkami najbardziej reaktywnymi?” – trwa dyskusja. (Odp. – cyklopropan i cyklobutan to najbardziej reaktywne węglowodory spośród cykloalkanów, ze względu na małe kąty pomiędzy wiązaniami – odpowiednio 60° i 90°. Z tego względu w tych cząsteczkach występują duże naprężenia, wpływające na ich nietrwałość.)
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na pięć grup, rozdaje arkusze papieru A4, mazaki. Uczniowie zapoznają się z treściami w e‑materiale, po czym – z wykorzystaniem techniki gadająca ściana – prezentują efekty pracy i wyjaśniają na forum przebieg poszczególnych reakcji addycji:
grupa I – cyklopropan: addycja bromu;
grupa II – cyklopropan: addycja wodoru;
grupa III – cyklopropan: addycja kwasu siarkowego(VI);
grupa IV – cyklopropan: addycja wody w środowisku kwasowym);
grupa V – cyklobutan: addycja wodoru.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu, daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają cenkami w jakim stopniu opanowali zagadnienia, wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłam/łem się...
Co sprawiało mi trudności...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to są cykloalkany?
Jakimi właściwościami chemicznymi charakteryzują się cykloalkany?
Jakim reakcom chemicznym ulegają cykloalkany?
Nauczyciel przygotowuje arkusze papieru A4, mazaki i masę wielokrotnie klejącą.