Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Współczesność – powtórzenie wiadomości cz. 1

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
5. dokonuje krytycznej selekcji źródeł;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
11. korzysta z zasobów multimedialnych, np. z: bibliotek, słowników on‑line, wydawnictw e‑book, autorskich stron internetowych; dokonuje wyboru źródeł internetowych, uwzględniając kryterium poprawności rzeczowej oraz krytycznie ocenia ich zawartość;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna sylwetki współczesnych filozofów;

  • wymieni główne cechy sztuki współczesnej;

  • omówi wybrane dzieła pod kątem ich przynależności do danego kierunku w sztuce.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna lub rzutnik;

  • komputery z dostępem do internetu dla uczniów.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Uczniowie zapoznają się z kalendariuszm wydarzeń. Sytuują współczesność w określonych ramach historycznych.

R10fyaB7uLML8
1939-09-01 wybuch II wojny światowej Fotografia przedstawia kilkunastu mężczyzn w niemieckich mundurach i hełmach unoszących złamany szlaban. Jeden z żołnierzy trzyma godło Polski i śmieje się. W tle ukazane są zabudowania. Niemcy wkraczają do Polski (propagandowe zdjęcie pozowane) Wikimedia Commons domena publiczna 1944-08-01 wybuch powstania warszawskiego Fotografia przedstawia stojących w rzędzie umundurowanych mężczyzn. Trzymają broń z lufami skierowanymi ku górze. Mężczyzna stojący na pierwszym planie ma zabandażowaną głowę. Dalej cywile stoją obok kopca ziemi. W tle zarys kamienic. domena publiczna Żołnierze Batalionu „Kiliński” sfotografowani podczas powstańczego pogrzebu na ul. Zgoda 1945-05-08 koniec wojny Fotografia przedstawia trzech dojrzałych mężczyzn siedzących w wiklinowych fotelach. na pierwszym planie stoją dwa mikrofony. Mężczyzna siedzący po lewej stronie ukazuje prawy profil. Jego twarz jest owalna. Mężczyzna ma łysinę, krzaczaste brwi i duży nos. Jest ubrany w mundur. W prawej dłoni trzyma czapkę. Mężczyzna siedzący pośrodku ukazuje lewy profil. Jego twarz jest owalna. Ma rzadkie włosy zaczesane na prawą stronę. Nosi okulary i ma haczykowaty nos. Ubrany jest w garnitur. Lewą nogę ma założoną na prawą. Prawą ręką przytrzymuje leżący na kolanie plik dokumentów. Po prawej stronie siedzi umundurowany mężczyzna. Ma krótkie, sterczące włosy. Jego twarz jest owalna. Ma krzaczaste brwi, zwężone oczy i krótko ostrzyżone wąsy. Uśmiecha się. W tle rosną drzewa. Wikimedia Commons domena publiczna Churchill, Truman i Stalin na konferencji w Poczdamie (17 VII - 2 VIII 1945 r.) 1947-01-19 sfałszowane przez komunistów wyniki wyborów do Sejmu Fotografia przedstawia stronę, która zawiera odezwę zachęcającą do udziału w wyborach. Wikimedia Commons domena publiczna Odezwa wyborcza Polskiego Stronnictwa Ludowego, grudzień 1946 1949 zjazd Związku Literatów w Szczecinie, ogłoszenie realizmu socjalistycznego jako doktryny obowiązującej pisarzy 1953 aresztowanie prymasa Stefana Wyszyńskiego Zdjęcie przedstawia starszego mężczyznę o owalnej twarzy. Mężczyzna ubrany jest w szaty kardynalskie. Na głowie ma piuskę. Na piersiach zawieszony duży krzyż. Trzyma na piersiach dłonie złożone do modlitwy. Wikimedia Commons domena publiczna 1956 wypadki czerwcowe w Poznaniu; odwilż październikowa, dojście do władzy Władysława Gomułki Fotografia przedstawia portret starszego mężczyzny. Postać ukazuje owalną twarz w całości. Polityk jest zaprezentowany od piersi w górę. Mężczyzna ma znaczną łysinę. Reszta siwych włosów jest zaczesana do tyłu. Jego czoło jest pomarszczone. Brwi postaci są krzaczaste, a oczy zwężone. Ma duży nos i szerokie usta. Mężczyzna jest ubrany w koszulę i marynarkę. Na szyi ma zawiązany krawat. Wikimedia Commons domena publiczna@@@Władysław Gomułka w 1960 r. 1968 wydarzenia marcowe 1970 krwawo stłumione protesty na Wybrzeżu Ilustracja przedstawia ulicę miasta ukazaną z perspektywy od góry. Między nagimi gałązkami drzew obserwujemy kondukt żałobny. Na przedzie sześciu mężczyzn niesie na drzwiach lub desce ciało mężczyzny. Za nimi podąża tłum żałobników. Wikimedia Commons domena publiczna Demonstracje Grudnia 1970 w Gdyni: Ciało Zbyszka Godlewskiego niesione przez demonstrantów 1978-10-16 wybór kardynała Karola Wojtyły na papieża Fotografia przedstawia balkon, na którym stoi grupa kardynałów. Pośrodku owej grupy stoi papież. Z balustrady zwisa godło Stolicy Apostolskiej. Są to dwa klucze św. Piotra przewiązane czerwonym sznurem, skrzyżowane w skos, piórami na zewnątrz i ku górze, gdzie jeden jest srebrny, zaś drugi złoty, ponad którymi tiara srebrna z nałożonymi na nią trzema złotymi diademami. Spod tiary ukazuje się zdobna taśma, rozłożona na boki. Obok balkonu umieszczone są okazałe kolumny. Wikimedia Commons domena publiczna Karol Wojtyła jako Jan Paweł II na balkonie bazyliki św. Piotra w dniu wyboru 1980 powstanie Niezależnego Związku Zawodowego „Solidarność” 1981-12-13 ogłoszenie stanu wojennego Zdjęcie przedstawia dojrzałego mężczyznę w mundurze generalskim. Postać ukazuje owalną twarz w całości. Ma znaczną łysinę. Włosy są zaczesane do tyłu. Mężczyzna ma na nosie duże okulary. Jego nos jest prosty, a usta lekko zaciśnięte. Mężczyzna siedzi, przemawia. Wikimedia Commons domena publiczna Wojciech Jaruzelski przygotowujący się do odczytania przemówienia informującego o wprowadzeniu stanu wojennego 1989 pierwsze częściowo wolne wybory w Polsce; zburzenie muru berlińskiego Plakat "Solidarności". Na plakacie jest idący mężczyzna w stroju kowbojskim z umieszczoną na piersi plakietką Solidarność. Za jego plecami widnieje czerwony napis Solidarność z flagą Polski. Na dole plakatu napis: W samo południe 4 czerwca 1989. Lukas Plewnia flickr.com CC BY-SA 2.0 2001-09-11 zamach terrorystyczny na World Trade Center w Nowym Jorku Fotografia przedstawia płonący wieżowiec. Z budynku wydostaje się gęsty dym. Wokół stoją nieco niższe budynki. Na pierwszym planie ukazane są korony drzew. Wikimedia Commons CC BY 2. newandrew 2005-04-02 śmierć papieża Jana Pawła II Fotografia przedstawia duży plac, na którym stoi tłum ludzi. Wokół stoją okazałe budynki. Tłumy na pogrzebie papieża przed Bazyliką św. Piotra, 8.04.2005 Wikimedia Commons domena publiczna

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie opowiedzieli o wydarzeniach historycznych, z którymi zapoznali się w domu. Następnie indywidualnie czytają informacje w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prezentuje za pomocą rzutnika mapę myśli z e‑materiału. Uczniowie w parach, korzystając z telefonów z dostępem do internetu wyszukują kilka przykładów dzieł zaprezentowanych twórców i omawiają je pod kątem przynależności do danego kierunku w sztuce.

  2. Uczniowie zapoznają się z galerią dzieł. Opisują, jakie tradycyjne kanony piękna zostały porzucone na rzecz sztuki współczesnej. Następnie wybierają jednego artystę ukazanego w galerii, który najbardziej ich zaciekawił. Uzasadniają swój wybór i nawiązują do charakterystycznych cech sztuki współczesnej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie tworzą mapę myśli związaną z powtórzeniem wiadomości o współczesności. Umieszczają na niej odniesienia do historii, filozofii oraz sztuki. Następnie wykonują ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.

Praca domowa:

  1. Wyjaśnij, jak rozumiesz zdanie wypowiedziane przez John'a Cage'a Wszystko jest sztuką, a więc właściwie nic nią nie jest

Materiały pomocnicze:

  • Andrzej Miś, Filozofia współczesna: główne nurty, Wydawnictwo Naukowe Scholar 2007.

  • https://pl.khanacademy.org/humanities/art‑1010/beginners‑guide‑20th‑c-art/introduction‑20c‑art/a/contemporary‑art‑an‑introduction

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.