Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Znasz ty ogień i łzy Wertera?
– powtórzenie wiadomości o werteryzmie jako postawie światopoglądowej romantyzmu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
charakteryzuje Wertera i Kordiana jako bohaterów cierpiących na romantyczną „chorobę wieku”,
wskazuje podobieństwa między Werterem i Kordianem.
wyjaśnia, czym jest werteryzm jako postawa światopoglądowa epoki romantyzmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
z użyciem e‑podręcznika;
gra dydaktyczna;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Znasz ty ogień i łzy Wertera?” – powtórzenie wiadomości o werteryzmie jako postawie światopoglądowej romantyzmu.
Prosi uczniów, by podzieli się na 4 grupy. Każda z nich przypomina sobie i notuje w formie mapy myśli informacje na temat: 1) początków romantyzmu w literaturze europejskiej, 2) wpływu literatury europejskiej na polskich twórców romantycznych, 3) konstrukcji bohatera romantycznego, 4) romantycznej koncepcji miłości.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel informuje, że celem lekcji będzie powtórzenie wiadomości na temat postaw i idei romantycznych w odniesieniu do dwóch tekstów tej epoki: Cierpień młodego Wertera J.W. Goethego oraz Kordiana J. Słowackiego. Praca uczniów będzie skupiona wokół hasła: werteryzm.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Liderzy każdej z czterech grup prezentują ustalenia, których dokonały zespoły. Pozostali uczniowie mogą uzupełniać informacje. Powstają cztery mapy myśli, uczniowie notują je w zeszycie.
Nauczyciel pyta: jak sądzicie, czym charakteryzuje się postawa nazywana werteryzmem? Uczniowie podają wstępne propozycje definicji. Nauczyciel prosi, by uzupełnili swoją wiedzę, zapoznając się z blokiem tekstowym e‑materiału.
Później uczniowie przystępują w parach do pracy z multimedium. Wykonują polecenia 1‑3 z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Po upływie ustalonego czasu prezentują odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność. Może ocenić pracę uczniów.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu lekcji uczniowie rozgrywają grę edukacyjną: nauczyciel czyta pytania, a wskazana osoba typuje poprawną odpowiedź. Inni uczniowie mogą podpowiadać zapytanemu, ale to do niego należy ostateczny wybór odpowiedzi.
Praca domowa:
Wykonaj ćw. 1 i 2 z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Materiały pomocnicze:
Polonista w szkole, pod red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. A. Bachórz, A. Witkowska, Wrocław 1991.
Alina Witkowska o twórczości Juliusza Słowackiego, Ninateka.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.