Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Eudajmonia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia pojęcie eudajmonii;
określa związki pojęcia eudajmonii z poglądami metafizycznymi Arystotelesa i stoików;
porównuje sposoby rozumienia eudajmonii przez Demokryta, Arystotelesa, stoików i epikurejczyków;
na podstawie filmu opisuje przykładowe sposoby na osiągnięcie eudajmonii we współczesnym świecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
plakat.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
arkusze papieru, flamastry;
gazety.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
W ramach przygotowania do zajęć uczniowi zapoznają się z treściami zamieszczonymi w sekcjach „Przeczytaj” oraz „Film edukacyjny”. Zdobyte wiadomości będą wykorzystywane podczas pracy w grupach realizowanej w trakcie zajęć.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby powiedzieli, z czym kojarzy im się hasło szczęście. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie prowadzący zapowiada, że na dzisiejszych zajęciach uczniowie dowiedzą się, czym było szczęście dla różnych starożytnych filozofów.
Faza realizacyjna:
Plakat. Nauczyciel dzieli klasę na 4 zespoły. Każdy z nich ma za zadanie przygotować plakat przedstawiający rozumienie szczęścia przez:
- grupa 1: Arystotelesa
- grupa 2: Demokryta
- grupa 3: epikurejczyków
- grupa 4: stoików
Na plakatach uczniowie mogą zapisywać hasła, wykonywać rysunki lub korzystać ze zdjęć wyciętych z czasopism przyniesionych z domu. Do realizacji zadania wykorzystują wiadomości zawarte w sekcjach „Przeczytaj” oraz „Film edukacyjny”.Zespoły prezentują swoje plakaty na forum klasy. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia prezentacje o niezbędne informacje. Po zajęciach plakaty zostaną powieszone w sali.
Dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów, która z czterech omówionych w lekcji koncepcji eudajmonii wydaje im się najbardziej praktyczna i dlaczego. Podczas dyskusji uczniowie mogą odwoływać się do własnej wiedzy oraz doświadczeń z życia codziennego.
W dalszej kolejności uczniowie dyskutują o tym, czy starożytna koncepcja eudajmonii może być przydatna także w dzisiejszych czasach. Podczas rozmowy wybrana osoba zapisuje na tablicy argumenty za i przeciw. Na koniec nauczyciel podsumowuje dyskusję w oparciu o poczynione zapisy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Uczniowie, na podstawie wiedzy zdobytej przed lekcją oraz podczas lekcji, układają trzy zadania quizowe związane z tematem zajęć, które następnie dają do rozwiązania wybranej osobie z klasy. W ten sposób utrwalają zdobytą wiedzę i umiejętności.
Praca domowa:
Jako pracę domową uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”: Wybierz jedną z omawianych koncepcji eudajmonii. Stwórz wzór osobowy – postać człowieka, który osiąga eudajmonię w swoim życiu i opowiedz o nim w dowolnej formie (charakterystyka postaci, opowiadanie itd.)
Materiały pomocnicze:
Szutta N., Poszukaj sensu życia w eudajmonii, w: „Filozofuj” 2(2015).
Tatarkiewicz W., O szczęściu, Warszawa 2015.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.