Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Eudajmonia

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VIII. Filozofia Arystotelesa jako próba pogodzenia dotychczasowych opozycji filozoficznych. Uczeń:
4) ilustruje na wybranych przykładach koncepcję cnoty jako trwałej dyspozycji do zachowania właściwej miary;
5) omawia jedno z innych ponadczasowych osiągnięć filozofii Arystotelesa (do wyboru: klasyczna koncepcja prawdy, koncepcja eudaimonii jako celu ludzkiego życia, koncepcja przyjaźni, typologia i ocena ustrojów politycznych).
IX. Epikureizm i stoicyzm jako dwa paradygmaty etyki. Uczeń:
2) rekonstruuje spór o kryterium moralnej oceny czynu: skutki dokonanego czynu (np. osiągnięcie stanu braku cierpienia i lęku) vs. wewnętrzna charakterystyka czynu (np. stan harmonii z rozumną naturą);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie eudajmonii;

  • określa związki pojęcia eudajmonii z poglądami metafizycznymi Arystotelesa i stoików;

  • porównuje sposoby rozumienia eudajmonii przez Demokryta, Arystotelesa, stoików i epikurejczyków;

  • na podstawie filmu opisuje przykładowe sposoby na osiągnięcie eudajmonii we współczesnym świecie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • plakat.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • arkusze papieru, flamastry;

  • gazety.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. W ramach przygotowania do zajęć uczniowi zapoznają się z treściami zamieszczonymi w sekcjach „Przeczytaj” oraz „Film edukacyjny”. Zdobyte wiadomości będą wykorzystywane podczas pracy w grupach realizowanej w trakcie zajęć.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, żeby powiedzieli, z czym kojarzy im się hasło szczęście. Uczniowie podają swoje propozycje. Następnie prowadzący zapowiada, że na dzisiejszych zajęciach uczniowie dowiedzą się, czym było szczęście dla różnych starożytnych filozofów.

Faza realizacyjna:

  1. Plakat. Nauczyciel dzieli klasę na 4 zespoły. Każdy z nich ma za zadanie przygotować plakat przedstawiający rozumienie szczęścia przez:
    - grupa 1: Arystotelesa
    - grupa 2: Demokryta
    - grupa 3: epikurejczyków
    - grupa 4: stoików
    Na plakatach uczniowie mogą zapisywać hasła, wykonywać rysunki lub korzystać ze zdjęć wyciętych z czasopism przyniesionych z domu. Do realizacji zadania wykorzystują wiadomości zawarte w sekcjach „Przeczytaj” oraz „Film edukacyjny”.

  2. Zespoły prezentują swoje plakaty na forum klasy. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia prezentacje o niezbędne informacje. Po zajęciach plakaty zostaną powieszone w sali.

  3. Dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów, która z czterech omówionych w lekcji koncepcji eudajmonii wydaje im się najbardziej praktyczna i dlaczego. Podczas dyskusji uczniowie mogą odwoływać się do własnej wiedzy oraz doświadczeń z życia codziennego.

  4. W dalszej kolejności uczniowie dyskutują o tym, czy starożytna koncepcja eudajmonii może być przydatna także w dzisiejszych czasach. Podczas rozmowy wybrana osoba zapisuje na tablicy argumenty za i przeciw. Na koniec nauczyciel podsumowuje dyskusję w oparciu o poczynione zapisy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  2. Uczniowie, na podstawie wiedzy zdobytej przed lekcją oraz podczas lekcji, układają trzy zadania quizowe związane z tematem zajęć, które następnie dają do rozwiązania wybranej osobie z klasy. W ten sposób utrwalają zdobytą wiedzę i umiejętności.

Praca domowa:

  1. Jako pracę domową uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”: Wybierz jedną z omawianych koncepcji eudajmonii. Stwórz wzór osobowy – postać człowieka, który osiąga eudajmonię w swoim życiu i opowiedz o nim w dowolnej formie (charakterystyka postaci, opowiadanie itd.)

Materiały pomocnicze:

  • Szutta N., Poszukaj sensu życia w eudajmonii, w: „Filozofuj” 2(2015).

  • Tatarkiewicz W., O szczęściu, Warszawa 2015.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.